۲۲ آذر ۱۳۹۹، ۱۴:۰۲
کد خبرنگار: 1410
کد خبر: 84144128
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

آذربایجان‌غربی بیش از یک سوم سیب کشور را تولید می‌کند

ارومیه- ایرنا- مدیرکل دفتر امور اقتصادی استانداری آذربایجان‌غربی با اشاره به آمادگی کامل استان برای تامین سیب شب عید کشور گفت: این استان، بزرگ‌ترین تولیدکننده سیب کشور با سهم ۳۶ درصدی است و توانایی تامین سیب شب عید را دارد.

حسین سیوانی روز شنبه در وبینار جلسه میز سیب کشوری که در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه برگزار شد، با اشاره به اهداف تشکیل میزهای کالایی و محصولی، اظهار داشت: برنامه‌ریزی هدفمند و مبتنی بر اصول کارشناسی جهت فراهم کردن بستر مناسب برای توسعه صادرات سیب، ایجاد هماهنگی بین نهادهای دولتی و خصوصی در حوزه تولید، نگهداری، صنایع تبدیلی و صادرات، ساماندهی و ضابطه‌مند کردن فرآیندهای تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی، شناسایی ظرفیت‌های تولیدی صادراتی و ارائه پیشنهاد جهت اصلاح ساختارها از اهداف برپایی میز سیب است.

وی اضافه کرد: تولید و بسته‌بندی، نگهداری و فرآوری، حمل و نقل و بازاریابی و صادرات چهار محور اصلی مورد وضعیت در میز کشوری سیب درختی است.

مدیرکل دفتر امور اقتصادی استانداری آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه ایران، سومین کشور جهان از لحاظ رتبه‌بندی سطح باغ‌هاست، ادامه داد: سطح باغ‌های کشور ۲ میلیون و ۸۶۰ هزار هکتار است که ۱۱۳ هزار هکتار در این استان واقع شده است.

سیوانی اظهار کرد: همچنین سطح باغ‌های سیب کشور۲۵۰ هزار هکتار برآورد شده که سهم استان ۶۰ هزار و ۴۷۰ هکتار شامل ۲۴ درصد کل باغ‌های کشور است.

وی با اشاره به وضعیت کلی تولید سیب استان و کشور بیان کرد: میزان سیب تولیدی کشور در سال گذشته، چهار میلیون تن بود که از طریق صادرات ۳۵۴ میلیون دلار ارزآوری برای کشور داشت.

وی یادآور شد: آذربایجان غربی با اختلاف ۲ برابری بزرگ‌ترین تولیدکننده سیب کشور است به طوری که یک میلیون و ۴۴۰ هزار تن شامل حدود ۳۶ درصد کل تولیدات کشور در این استان تولید می‌شود.

مدیرکل دفتر امور اقتصادی استانداری آذربایجان غربی با اشاره به اینکه ظرفیت اسمی ۳۴۵ سردخانه موجود در استان یک میلیون تن تخمین زده شده، گفت: حجم سیب موجود در سردخانه‌های استان در طول هشت ماهه سال جاری، ۸۰۰ تن برآورد شده است.

وی با بیان اینکه در طول هشت ماه گذشته ۱۶ هزار تن سیب استان از طریق گمرکات صادر شده، ادامه داد: در سال گذشته نزدیک به ۶۰۰ هزار تن سیب از استان صادر شد.

سیوانی با اشاره به آمادگی کامل آذربایجان غربی برای تامین سیب شب عید کشور، افزود: برای رسیدن به این مهم بایستی روزانه ۳۰۰ کامیون سیب از استان به سایر نقاط کشور صادر شود.

به گزارش ایرنا، هرساله آذربایجان غربی سیب مورد نیاز کشور را در شب عید تامین می کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha