۱۹ آذر ۱۳۹۹، ۱۱:۳۹
کد خبر: 84140833
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بهره برداری‌های سیاسی ترامپ از واکسن کرونا

۱۹ آذر ۱۳۹۹، ۱۱:۳۹
کد خبر: 84140833
بهره برداری‌های سیاسی ترامپ از واکسن کرونا

تهران- ایرنا- رویترز در گزارشی با بیان اینکه دستورالعمل ترامپ برای اولویت بخشی به آمریکایی‌ها در تزریق واکسن کرونا و اظهارات وی در توسل به قانون تولیدات دفاعی برای اطمینان از حصول این روند، غیرضروری است آن را نمایشی برای برجسته کردن نقش ترامپ در تولید واکسن خواند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از این خبرگزاری انگلیسی، «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا روز سه شنبه در مراسمی در کاخ سفید گفت که برای آنکه اطمینان حاصل کند آمریکایی‌ها در اولیوت تزریق واکسن کرونا قرار دارند به قانون مصوب تولیدات دفاعی متوسل می‌شود.  
ترامپ این اظهارات را درست پیش از امضای دستورالعمل اجرایی اولویت بخشی به آمریکایی‌ها در خصوص تزریق واکسن بیان کرد.  
این مراسم در ساختمانی در کاخ سفید برگزار شد تا به نوعی نقش ترامپ را در فشار برای پیشرفت سریع در ساخت واکسن برجسته کند و به نمایش بگذارد. 
در ابتدای این مراسم ویدئویی پخش شد که در آن افرادی از جمله «دکتر آنتونی فائوچی» رئیس موسسه آلرژی و بیماری‌های عفونی و عضو کارگروه ویژه مبارزه با کرونای کاخ سفید را نشان داد که احتمال آماده شدن واکسن کرونا را تا پیش از سال میلادی ۲۰۲۱ زیر سوال برده بودند. انتظار می‌رود سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) به زودی واکسن تولید شده توسط شرکت فایزر (شرکت داروسازی آمریکایی) و بیونتک (شرکت داروسازی آلمانی) را تایید کند. 
اما در حالیکه ترامپ به طور مکرر بر پایان همه گیری ویروس کرونا تاکید دارد، آمریکا هر روز شاهد رکوردشکنی در میزان مبتلایان به کووید-۱۹ است و هم اکنون با دارا بودن بیش از ۱۵ میلیون و ۳۷۰ هزار مبتلا و بالغ بر ۲۸۷ هزار فوتی رتبه نخست را در میان سایر کشورهای جهان دارد. 
از سوی دیگر، به نظر می‌رسد این دستور اجرایی ترامپ تا حدودی به منظور برجسته کردن سیاست "اول آمریکا" ترامپ پیش از دولت جدید «جو بایدن» انجام گرفته باشد. اما مشاوران ترامپ گفته‌اند که دولت تا اواسط سال ۲۰۲۱ توان تزریق واکسن را به تمامی آمریکایی‌ها دارد و همین امر این سوال را مطرح می‌کند که آیا اساسا چنین دستورالعملی الزامی بود؟  
 «منصف سلاوی» پزشک و محققی که از سوی ترامپ به عنوان مدیر پروژه تولید واکسن انتخاب شده، در پاسخ به این پرسش گفت:  «من به این سوال ورود نمی‌کنم و نمی‌توانم توضیح دهم. ما حس می‌کنیم که می‌توانیم واکسن را به میزان لازم در دسترس قرار دهیم، بنابراین من دقیقا نمی‌دانم دلیل این دستورالعمل چیست» . 
از طرفی از آنجا که قانون مصوب تولیدات دفاعی جزئیات بسیار زیادی دارد، به نظر نمی‌رسد که این دستور ترامپ مکانیسم اجرایی واضحی داشته باشد. قانون تولیدات دفاعی که در سال ۱۹۵۰ تصویب شد، به رئیس جمهوری آمریکا قدرت گسترش تولیدات صنعتی یا مواد و محصولات کلیدی را به دلایل امنیتی و سایر دلایل می‌دهد. 
ترامپ در مراسم مذکور در خصوص توسل به این قانون برای تزریق واکسن گفت:  «در صورت لزوم ما به قانون تولیدات دفاعی متوسل می‌شویم، هرچند فکر نمی‌کنیم که لازم باشد. اما اگر چنین باشد، همانطور که می‌دانید این یک قانون بسیار قدرتمند است، زیرا ما از آن بصورت بسیار موفقیت آمیزی استفاده کرده‌ایم» . 
اعضای کلیدی گروه ویژه مقابله با کرونای کاخ سفید هم در این مراسم حضور داشتند اما فائوچی حضور نداشت. ترامپ با این پزشک که از سال ۱۹۸۴ رئیس موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی بوده، رابطه پیچیده‌ای داشته است. اما بایدن وی را به عنوان مشاور ارشد پزشکی دولت آینده خود معرفی کرده است. 
در این مراسم هیچ یک از اعضای تیم انتقالی بایدن دعوت نشده بودند. هرچند دولت بایدن پس از مراسم تحلیف در تاریخ ۲۰ ژانویه (۱ بهمن) بر توزیع واکسن نظارت خواهد کرد. 
ماه گذشته، ترامپ به خبرنگاران گفته بود اجازه ندهید که بایدن اعتبار واکسن را از آن خود کند. ترامپ که همچنان بر ادعای تقلب گسترده در انتخابات در ایالت‌های مهم پافشاری می‌کند، دیروز سه شنبه در مورد چرایی عدم حضور مقامات بایدن در این مراسم بار دیگر ادعاهای خود را تکرار کرد. 
وی گفت:  «ما باید ببینیم که دولت بعدی چه کسی است، زیرا ما در ایالت‌های دارای آرای در نوسان پیروز شدیم و اتفاقات وحشتناکی در جریان بود. اما هر دولتی که بیاید، واقعا از آنچه ما توانسته‌ایم انجام دهیم بهره مند خواهد شد. امیدوارم که دولت بعدی دولت ترامپ باشد» . 
 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha