شهرستان زاوه خراسان رضوی در توسعه گلخانه‌ها موفق شناخته شد

مشهد- ایرنا- معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: شهرستان زاوه در اجرای سیاستهای اقتصادی و ارتقای شاخصهای توسعه وزارت کشور برای ۳۱ شهرستان کمتر توسعه یافته کشور در توسعه گلخانه‌ها و پنلهای خورشیدی به عنوان یکی از شهرستانهای موفق شناخته شد.

علی رسولیان عصر سه‌شنبه در نشست بررسی روند اجرا و پیشرفت اسناد برنامه راهبردی عملیاتی توسعه پایدار با تاکید بر اجرای سیاستهای اقتصادی در  ٣١ شهرستان کمتر توسعه یافته کشور که به صورت ویدیو کنفرانس با حضور معاونان وزیر کشور ، وزارت صنعت و تمامی  معاونان اقتصادی و عمرانی استانداریها و فرمانداران شهرستانهای منتخب برگزار شد افزود: در راستای اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی در چارچوب الگوی مثلث توسعه اقتصادی - فرهنگی، چهار تفاهم نامه سرمایه‌گذاری با شرکت سیمان زاوه به عنوان معین اقتصادی شهرستان زاوه به ارزش هشت هزار و ۷۸۰ میلیارد ریال و اشتغالزایی برای ۳۵۸ نفر منعقد شد.

وی اضافه کرد: طرحهای اقتصادی ذیل مثلث توسعه اقتصادی - فرهنگی شهرستان زاوه بین ۱۰ تا ۶۵ درصد پیشرفت اجرایی دارد که مهمترین آنها تولید ورقهای سیمانی الیاف دار، توسعه گلخانه هیدروپونیک، احداث پایانه بار و ایجاد مرکز چند منظوره نوآوری توسعه زنجیره ارزش زعفران است همچنین در این شهرستان ۱۵۸ پنل خورشیدی نصب شده است.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت:در چارچوب الگوی مثلث توسعه اقتصادی - فرهنگی ۸۰ صندوق خُرد روستایی توسط بسیج سازندگی در شهرستان زاوه ایجاد شده است، همچنین تفاهم نامه‌ای با کمیته امداد امام خمینی (ره) و معین اقتصادی زاوه به منظور تشکیل صندوق مالی هم افزایی به میزان ۶ میلیارد ریال برای کمک به اشتغالزایی خرد در روستاهای این شهرستان امضا شد.

رسولیان افزود: شروع اجرای طرحهای پرورش ماهی در استخرهای کشاورزی شهرستان زاوه از دیگر اقدامات برای رفع محرومیت در این شهرستان است که پیش بینی می‌شود تا پایان سال مجوز پرورش ماهی برای ۱۰۰ استخر صادر شود.

وی اضافه کرد: ۲ تفاهم نامه ذیل الگوی مثلث توسعه اقتصادی - فرهنگی به ارزش ۴۰ میلیارد ریال با معینهای اقتصادی برای ایجاد شرکت تولید مرغ مادر به منظور تکمیل زنجیره تولید گوشت سفید و کمک به کشاورزان خرده مالک در فصل برداشت زعفران در شهرستان زاوه امضا شده است، همچنین اقداماتی از جمله مرمت و نوسازی ۱۵ رشته قنات، تجهیز ۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی به سیستم آبیاری نوین و ۸۹ کیلومتر لوله گذاری در مسیر انتقال آب در این شهرستان انجام گرفته است.

معاون استاندار خراسان رضوی انجام ۶۰ فعالیت فرهنگی با هزینه ۲۸ میلیارد ریال به منظور برگزاری کارگاه‌های آموزشی در حوزه سبک زندگی و آسیبهای اجتماعی، اختصاص یک دوازدهم اعتبارات مشاغل خانگی استان به شهرستان زاوه و پیگیری ایجاد گلخانه های مردمی را از دیگر اقدامات برای رفع محرومیت در شهرستان زاوه برشمرد.

فرماندار زاوه نیز در این نشست گفت: جمعیت این شهرستان امسال نسبت به سال ۱۳۹۵ رشد ۲۰ درصدی دارد که گویای مهاجرت معکوس روستاییان از شهر به روستا است.

محمود صادقی خواستار ایجاد یک ردیف بودجه مجزا از سوی دولت برای شهرستانهای کم برخوردار کشور شد.

با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر الگوبرداری از نحوه ارتقای شاخص‌های توسعه در شهرستان قلعه گنج استان کرمان، وزارت کشور بر اساس سه شاخص ضریب محرومیت، توسعه اقتصادی و توسعه اجتماعی اقدام به انتخاب ۳۱ شهرستان کمتر توسعه یافته از تمامی استان‌های کشور کرد.

در مرحله بعد با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود در استان‌ها، سند توسعه این ۳۱ شهرستان تهیه و رونمایی شد و در حال حاضر اجرایی شدن این سند در دستورکار بخش‌های مختلف وزارت کشور از جمله معاونت عمران و توسعه امور شهری و روستایی و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور قرار دارد و اقدامات ویژه‌ای در این راستا صورت پذیرفته است.

راهبرد اصلی وزارت کشور برای توسعه ۶۹ شهرداری، ۲ هزار و ۳۲۷ دهیاری و ۳۱ شهرستان کمتر برخوردار، برنامه‌ریزی بر مبنای ظرفیت‌ها و فرصت‌های مناطق و کاهش اتکا به منابع دولتی با مشارکت مردم و بخش خصوصی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha