۱۸ آذر ۱۳۹۹، ۱۶:۳۲
کد خبر: 84140062
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کلیات طرح ضوابط اختصاصی بافت تاریخی ارومیه تصویب شد

تهران- ایرنا- مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی گفت: کلیات طرح ضوابط اختصاصی بافت تاریخی ارومیه تصویب و بر حفظ هویت تاریخی و فرهنگی محدوده تاریخی شهر ارومیه تأکید شد.

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از میراث آریا، سید هادی احمدی روئینی در  جلسه شورای ملی بافت تاریخی گفت: ضوابط اختصاصی بافت تاریخی ارومیه که طی ۲ سال گذشته توسط مشاور تهیه و بررسی شده بود در این جلسه مورد بررسی نهایی قرار گرفت و در نهایت اعضای شورای ملی بافت تاریخی ضمن تصویب کلیات طرح، اجازه ابلاغ این ضوابط را به مقامات و مدیریت شهری ارومیه صادر کردند و در مواردی نیز خواستار اصلاح برخی جزئیات آن شدند.

او افزود: در مرحله بعد طرح ویژه حفاظت از بافت تاریخی شهر ارومیه با همکاری وزارت راه و شهرسازی، شهرداری و وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تهیه و جایگزین طرح تفصیلی ارومیه خواهد شد.

مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی تصریح کرد: تا زمان تهیه این طرح ویژه، تمامی استعلامات محدوده تاریخی شهر ارومیه بر مبنای ضوابط ابلاغی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خواهد بود.

به گزارش ایرنا، ۲۷۷ هکتار از بافت تاریخی شهر ارومیه و همچنین بافت تاریخی شهرهای ماکو، خوی و تکاب در سال ۸۸، جزء ۱۶۸ شهر دارای بافت تاریخی کشور مصوب و به وزارت کشور ابلاغ شده است. در پی آن با تصمیم شورای عالی معماری و شهرسازی، محدوده شهرهای فوق که شهر ارومیه نیز جزئی از آن است، در سال ۹۶ مجدداً تدقیق و به استانداری های سراسر کشور ابلاغ گردیده است.

 ارومیه یکی از ۱۶۸ شهر دارای بافت تاریخی کشور بوده و به منظور حفظ هویت و سابقه فرهنگی آن و همچنین رونق صنعت گردشگری باید بافت تاریخی این شهر کهن را احیا شود، با توجه به تدوین ضوابط اختصاص بافت تاریخی ارومیه، ثبت و تعیین حریم آثار تاریخی واقع در بافت تاریخی آن، باید به تملک آثار واجد ارزش بافت تاریخی، مرمت جداره های با ارزش واقع در محدوده این بافت ها و احیای گذرها و محورهای شاخص آن توجه شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha