همراهی والدین مانع افت تحصیلی دانش‌آموزان در شبکه شاد

گنبدکاووس - ایرنا - تغییر فضای آموزش کودکان و نوجوانان از کلاس‌های درسی به دنیای مجازی و مدیریت غیرمستقیم معلمان در شرایط کرونایی به اعتقاد کارشناسان آموزشی گلستان تاحدودی سبب افت تحصیلی دانش آموزان شده که نظارت بیشتر والدین بهترین راهکار مقابله با این آسیب تحصیلی است.

شیوع کرونا از اسفندماه سال گذشته بیشتر فعالیت‌ها در کشور از جمله آموزش و پرورش را تحت تاثیر قرار داد.

آموزش و پرورش برای دسترسی بهتر دانش آموزان به آموزش، شبکه آموزش دانش آموزان (شاد) را راه اندازی کرد که با وجود برخی اشکالات این شبکه در ابتدای فعالیت، معلمان با افزایش اطلاعات و ارتقای دسترسی‌ به بستر این شبکه با تسلط بیشتری به کودکان و نوجوانان مطالب درسی را آموزش می‌دهند.

به اعتقاد کارشناسان آموزش و پرورش گلستان با وجود ارتقای بستر آموزشی شبکه شاد و ساماندهی ساعات آموزش آنلاین برای تدریس معلمان، سرعت پایین اینترنت برای دریافت بهتر محتوا و فیلم‌های آموزشی، آشنا نبودن والدین با روش‌های یاددهی جدید و کم رنگ شدن تسلط معلمان بر آموزش به دلیل نبود ارتباط چهره به چهره، باعث افت تحصیلی دانش آموزان در مقایسه با شرایط قبل از کرونا شده است.

کودکان و نوجوانانی که در مقاطع مختلف تحصیلی به حضور در کلاس درس و نظارت مستقیم معلمان عادت داشتند با تغییر فضای آموزش از مدرسه به دنیای مجازی، علاقه کمتری به آموزش نشان می‌دهند.

یکی از والدین گنبدکاووس که ۲ فرزندش در مقطع متوسطه اول و ابتدایی مشغول تحصیل هستند به ایرنا گفت: به دلیل نگرانی از احتمال ابتلای فرزندانم به کرونا تمایلی به حضور آنان در کلاس درس نداشتم و به همین دلیل بر آموزش از طریق شبکه شاد تمرکز کردم.

حلیمه سنچولی افزود: در ابتدا فرزندانم هنوز با آموزش مجازی و نحوه تدریس معلمان ارتباط برقرار نکرده بودند و همواره با سایر همکلاسی‌هایشان برای پاسخگویی به سوالات مطرح شده در شبکه شاد چت‌های گروهی داشتند.

وی ادامه داد: با گذشت سه ماه از سال تحصیلی و تاکید معلمان بر گرفتن عکس و فیلم از نحوه انجام تکالیف با همکاری والدین، مشکلات آموزشی در بحث دروس خواندنی کم شده اما هنوز فرزندانم برای فهم دروس تخصصی مانند ریاضی مشکل دارند و باید معلمان وقت بیشتری برای آموزش این دروس بگذارند.

یک مادر دیگر نیز با اشاره به بازیگوشی‌ فرزندش در زمان کلاس آنلاین گفت: بعضی ساعات به دلیل سرعت پایین اینترنت با وجود آنلاین بودن امکان باز کردن فایل‌های تصویری و فیلم‌ها وجود ندارد و فرزندم هربار به بهانه سرعت پایین اینترنت بجای درس خواندن، سرگرم حضور در شبکه‌های اجتماعی می‌شود.

مریم عسکری با تاکید بر ضرورت افزایش سرعت اینترنت از مسوولان آموزشی خواست معلمان را موظف به نظارت بیشتر بر عملکرد دانش آموزان کنند تا همزمان با کلاس آنلاین به صورت تلفنی هم پیگیر انجام تکالیف درسی توسط دانش آموزان باشند.

شیوع کرونا منجر به تعطیلی مدارس و تداوم جریان آموزش در فضای مجازی شد اما برخی دانش آموزان کشور از جمله در گلستان به علت نداشتن تجهیزات آموزشی هوشمند نتوانستند به شاد (شبکه اجتماعی دانش‌آموزان) بپیوندند و طبق اعلام هادی حق شناس استاندار گلستان، در حال حاضر از مجموع ۳۶۲ هزار دانش آموز استان ۲ هزار و ۳۸۱ نفر به دلیل نداشتن امکاناتی مانند تبلت از آموزش راه دور محروم هستند.

افزایش نظارت والدین، افت تحصیلی دانش آموزان را کاهش می‌دهد

والدین در شرایط فعلی از یک سو باید مراقب کودک خود در مواجهه با آسیب‌ فضای مجازی باشد و از سوی دیگر برنامه روزانه برای یادگیری فرزندان تدوین و وقت بیشتری برای آموزش مجازی آنان صرف کنند تا نتیجه آن فهم و تسلط بیشتر دانش آموزان بر مطالب درسی و جلوگیری از افت تحصیلی باشد.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش گنبدکاووس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، دلایل مختلفی را در افت تحصیلی دانش آموزان موثر دانست و گفت: برخی والدین کندی سرعت اینترنت و دسترسی سخت به شبکه شاد را دلیل افت تحصیلی دانش آموزان می‌دانند اما بررسی میدانی نشان می‌دهد، شرکت نکردن کامل و منظم دانش آموزان در زمان تدریس آنلاین دبیر و نبود نظارت والدین بر عملکرد آنان تاثیر بیشتری در کاهش سطح یادگیری دارد.

علیرضا احمدپور افزود: وضعیت دسترسی به شبکه شاد نسبت به اسفند پارسال بهتر شده است اما ترافیک پهنای باند در بعضی ساعات باعث کاهش سرعت ارسال فیلم‌های آموزشی و دانلود آن توسط دانش آموزان می‌شود.

وی ادامه داد: معلمان همانند زمان حضور در کلاس درس، مطالب آموزشی را به صورت آنلاین و یا ضبط فیلم‌ در شبکه شاد تدریس می‌کنند اما خیلی از دانش آموزان به اجبار والدین صبح‌ها بیدار می‌شوند و بعد از زمان حضور و غیاب مجازی خود را با کار غیر از درس خواندن سرگرم می‌کنند.

احمدپور از والدین خواست بر حضور به موقع و استفاده مناسب فرزندان خود از شبکه شاد نظارت کرده و با معلمان در رابطه با انجام کامل تکالیف و پاسخگویی به امتحانات دانش آموزان همکاری کنند.

وی همچنین دسترسی نداشتن ۳۲ درصد دانش آموزان مقطع متوسطه گنبدکاووس به شبکه شاد را از دیگر عوامل افت تحصیلی عنوان کرد و گفت: مطالب آموزشی از طریق تلویزیون و یا درسنامه در اختیار این دانش آموزان قرار می‌گیرد.

کمال‌الدین نظرنژاد مدیر آموزش و پرورش گنبدکاووس نیز چندی قبل گفته بود: ۵۲ درصد دانش آموزان این شهرستان مرزی که نیمی از آنان در مقطع ابتدایی تحصیل می‌کنند، به شبکه شاد دسترسی دارند.

در این پیوند معاون آموزش ابتدایی مدیریت آموزش و پرورش گنبدکاووس نیز گفت: آشنا نبودن والدین با روش‌های یاددهی و یا کم سوادی آنان باعث ایجاد دوگانگی در آموزش دانش آموزان می‌شود که لازم است آنان را با وظایف‌ خود به عنوان همیار معلم آشنا کرد.

الهه فدایی، ضعیف بودن سرعت اینترنت در روستاها برای دسترسی به شبکه شاد، نبود شرایط ارائه آموزش چهره به چهره توسط معلم به دانش آموز و پرخاشگری والدین نسبت به فرزندان برای انجام تکالیف را باعث کاهش انگیزه تحصیلی در دانش آموز دانست و افزود: خستگی چشم به دلیل کوچک بودن صفحه تلفن همراه و داشتن چند فرزند و تداخل در استفاده آنان از گوشی و تبلت نیز در افت تحصیلی دانش آموزان موثر است.

وی افزود: مهیا کردن زیرساخت‌های مخابراتی و افزایش پهنای باند در مناطق روستایی، توانمندسازی معلمان در تولید محتواهای جذاب با توجه به سطح پیشرفت دانش آموزان، رفع اشکال در اجرای زنده آموزش از طریق شبکه شاد و مهیا ساختن ارتباط تصویری معلم و دانش آموز در فضای مجازی می‌تواند به بهبود سطح آموزش در شرایط کرونایی کمک کند.

معاون آموزش ابتدایی گنبدکاووس از والدین خواست همکاری بیشتری در تنظیم زمان خواب و بیداری و حضور فرزندان خود در کلاس مجازی داشته باشد و برای انجام تکالیف با برخورد قهری و خشونت آمیز که سبب ایجاد فشار عصبی به دانش آموزان می‌شود، پرهیز کنند.

تاثیر شگرف شیوع ویروس کرونا بر تغییر سبک زندگی مردم، نقش والدین را برای تربیت و یادگیری کودکان دوچندان کرده است لذا آنها باید در کنار معلمان به عنوان ستون اصلی تعلیم و تربیت بخشی از وظیفه آموزش را بر عهده گرفته و محیط خانه را به فضای مناسب برای علم آموزی فرزندانشان تبدیل کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گلستان نیز دیروز سه‌شنبه ۱۸ آذر با اشاره به روند افزایشی ثابت بیماران کرونایی در استان گفته بود که آمار فوت شدگان ناشی از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در این استان شمالی همچنان ۲ رقمی است.

عبدالرضا فاضل اظهار داشت: تاکنون بیش از هزار و ۲۵۰ نفر در گلستان بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند.

گرگان، بندرترکمن، آق‌قلا، گمیشان، بندرگز، کلاله، علی‌آبادکتول، مراوه تپه، گنبدکاووس در وضعیت قرمز و کردکوی، رامیان، آزادشهر، مینودشت و گالیکش در وضعیت نارنجی و هشدار شیوع کرونا قرار دارند.

همچنین براساس اعلام وزارت بهداشت از ابتدای شیوع همه گیری کرونا در ایران تاکنون بیش از یک میلیون نفر به طور قطعی به این بیماری مبتلا و شناسایی شده اند و از این تعداد حدود ۵۱ هزار نفر تاکنون جان خود را از دست داده اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =

سرخط اخبار استان‌ها