۲۰ آذر ۱۳۹۹، ۷:۳۰
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 84139015
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۷۴ درصد صادرات زنجان را شمش روی تشکیل می‌دهد

۲۰ آذر ۱۳۹۹، ۷:۳۰
کد خبر: 84139015
۷۴ درصد صادرات زنجان را شمش روی تشکیل می‌دهد

زنجان - ایرنا - مدیرکل گمرک استان زنجان با بیان اینکه ۷۴ درصد صادرات استان را شمش روی تشکیل می‌دهد، گفت: ترانسفورماتور ۱۱ درصد، پروفیل‌ها پنج درصد و مابقی اقلامی نظیر کشمش، خرما، سرب و دیگر کالاهای صادراتی را شامل می‌شود که همه آن به واحدهای تولیدی استان تعلق دارد.

میرهاشم سیداحمدی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: میزان صادرات استان در هشت ماهه نخست امسال حدود ۱۵۲ میلیون دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶ درصد کاهش یافته و از لحاظ وزنی نیر ۹۰ هزار تن بود که ۲ درصد رشد نشان می دهد.

وی اضافه کرد: میانگین هر تن صادرات استان در هشت ماهه امسال، یک هزار و  ۶۹۵ دلار و این میزان برای کل کشور ۲۸۶ دلار است که تقریبا ارزش صادرات هر تن کالا از استان ۶ برابر کشوری است.  

مدیرکل گمرک استان زنجان کاهش صادرات را به دلیل شرایط کرونایی حاکم و بسته بودن مرزهای کشور عنوان کرد و گفت: استان طی فروردین و اردیبهشت امسال به ترتیب با ۷۸ درصد و ۵۳ درصد کاهش صادرات مواجه شد که اکنون با شیب خیلی خوبی این میزان به ۶ درصد افزایش به لحاظ ارزش رسید و به لحاظ وزنی هم افزایش ۲ درصدی یافت.

این مسوول با اشاره به تفاوت های ارزش نسبت به وزن گفت: صادرات استان بیشتر به حوزه شمش و روی اختصاص داشت و به لحاظ وزنی افزایش یافت و از نظر ارزشی نیز کاهش های گذشته طی ماه جاری جبران خواهد شد.

وی اظهار داشت: میانگین صادرات کشور ۱۹ درصد کاهش دارد که استان توانست ۶ درصد افزایش داشته باشد و به لحاظ وزنی نیز کشور ۱۴ درصد نزولی بود که استان با ۲ درصد افزایش مواجه بود.

سید احمدی افزود: صادرات استان به ۳۱ کشور انجام گرفته که بیشتر به ترکیه و عراق بوده و د ر واقع می توان  گفت ۹۷ درصد صادرات استان به ۹ کشور همسایه  انجام گرفته است.

وی، میزان واردات هشت ماهه نخست امسال را یادآور شد و گفت: میزان واردات استان زنجان در این مدت حدود ۱۸۸ و نیم میلیون دلار بود که ۲۲۰ هزار تن آن کالا بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۳ درصد کاهش و از لحاظ وزنی نیز ۱۳ درصد کاهش یافته است.

این مسؤول، ۹۲ درصد کالای های وارداتی به استان را مواد اولیه خط تولید عنوان کرد و گفت: خاک روی، خمیر چوب، نخ پلی آمید، نخ پلی استر، ماشین آلات  خط تولید، کاغذ سیگار، تنظیم کننده ولتاژ، الیاف سنتتیک و ورق فولای از عمده کالاهای وارداتی به استان هستند.  

وی مبدا کالاهای وارداتی استان زنجان را ۴۰ کشور عنوان کرد و افزود: این کشورها شامل ترکیه، چین، اندونزی، روسیه، آلمان، ایتالیا، پرتغال، بلژیک، فنلاند، اسپانیا است و  ۱۴ درصد واردات نیر به ۳۰ کشور دیگر تعلق دارد.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha