۱۷ آذر ۱۳۹۹، ۱۷:۰۳
کد خبرنگار: 2256
کد خبر: 84138242
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ذهنیت جنگ سرد مانع بزرگ روابط چین و آمریکا

۱۷ آذر ۱۳۹۹، ۱۷:۰۳
کد خبر: 84138242
ذهنیت جنگ سرد مانع بزرگ روابط چین و آمریکا

پکن-ایرنا- اگرچه دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا به روزهای پایانی خود نزدیک می شود، اما تصورات راهبردی واشنگتن با تاکید بر افزایش فشار بر چین همراه با ذهنیت جنگ سرد، بدترین روابط چهار دهه گذشته را برای دو کشور رقم زده است.

به گزارش ایرنا، جهان همواره توجه زیادی به تنش و رقابت بین چین و ایالات متحده داشته است و بررسی ها و نظرسنجی ها نشان می دهد که دو کشور شاهد پایین ترین سطح از مناسبات در طول چند دهه گذشته هستند و احساسات ضد آمریکایی در چین درحال تشدید است.

این البته تبعات سیاست هایی است که دولت ترامپ در عرصه های تجاری،  سیاسی و بین المللی درقبال چین اتخاذ کرده است و تحریم ها و فشارهایی که باعث شده است تا مردم و دولتمردان چین نگرش منفی تری به واشنگتن داشته باشند.

در طول چند سال گذشته دولت آمریکا از هیچ فشاری بر دولت و ملت چین خودداری نکرده است از ممانعت از صدور روادید و جنگ تجاری گرفته تا تحریم مقام های چین به دلیل تصویب قانون امنیتی هنگ کنگ و همچنین جلوگیری از صادرات کالا از منطقه خودمختار سین کیانگ در شمال غرب چین و فروش های بزرگ تسلیحاتی به تایوان که چین آن را بخشی لاینفک از خاک خود می داند.

البته مستندات فراوانی موید شکل گیری شرایط امروز است تا جایی که وانگ یی وزیر خارجه چین گفته است اگر قرار باشد تحولی هم در روابط دو کشور قرار گیرد، لازم است تا آمریکا گام های درست برای برطرف کردن اشتباهات گذشته بردارد.

برای مثال روزنامه گلوبال تایمز ارگان حزب حاکم چین نظرسنجی انجام داده است که نتایج آن نشان می دهد مردم چین تا چه اندازه از سیاست های آمریکا ناخرسند هستند این نظرسنجی البته حاکی است که اتباع کشورهای دیگر هم از برتری طلبی و سیاست های سلطه جویانه آمریکا بشدت ناخرسند می باشند.

نتایح نشان می دهد بیش از ۸۵ درصد از چینی های مورد نظرسنجی از آمریکا "عصبانی هستند و بر مقاومت قاطع در برابر این کشور تاکید دارند آنها می گویند که باید در مقابل اقدامات آمریکا ایستادگی کرد بسیاری نیز برتری طلبی آمریکا و ذهنیت جنگ سرد این کشور دربرابر چین و دیگر کشورهای دنیا را مانع بزرگ بهبود مناسبات بین کشورها و در جامعه بین المللی دانسته اند.

این نظرسنجی از میان بیش از ۱۶ هزار نفر از ۱۶ کشور از جمله چین، ایالات متحده، انگلیس، فرانسه، روسیه، اسپانیا، کره جنوبی، ژاپن، هند و آفریقای جنوبی انجام شده است و بیشتر شرکت کنندگان یعنی افزون بر ۵۰ درصد، دارای تحصیلات عالی بوده اند و نهمین نظرسنجی سالانه افکار عمومی جهانی است که توسط مرکز نظرسنجی گلوبال تایمز چین انجام شده است.

«دیائو دامینگ» دانشیار دانشگاه مردم در پکن می گوید: عصبانیت مردم چین نسبت به هژمونی آمریکا ناشی از تحریکات و اقدامات نادرست برخی از سیاستمداران آمریکایی است که "به طور یک جانبه به روابط دو جانبه آسیب رسانده اند ".

اما نتیجه بررسی نشان می دهد که این سیاستمداران نماینده افکار عمومی در ایالات متحده نیستند. این همچنین نشان می دهد که امید به بهبود روابط چین و ایالات متحده و بهبود چهره چین در ایالات متحده وجود دارد.

در این نظرسنجی از مردم پرسیده شده بود که بیشترین نگرانی آنها در مورد ایالات متحده در سال ۲۰۲۰ میلادی چیست که در این میان ۶۸.۵ درصد از شرکت کنندگان چینی، ۳۱.۱ درصد شرکت کنندگان آمریکایی و ۴۵.۱ درصد شرکت کنندگان سایر کشورها گزینه "تنش با چین" را به عنوان اصلی ترین مساله نگران کننده انتخاب کرده اند.

روزنامه گلوبال تایمز در تحلیلی راجع به روابط دو کشور آورده است: این آمارها ثابت می کند که تنش و درگیری بین این دو اقتصاد و دو قدرت بزرگ نه تنها بر مردم دو کشور بلکه بر اقتصاد و تجارت جهانی نیز تأثیر می گذارد و آثار آن در جهان محسوس است.

این نشریه می نویسد که ذهنیت جنگ سرد،  تحریم ها و فشارها و مشکلاتی که آمریکا برای چین ایجاد کرده مردم را خشمگین کرده است اما الان آنچه محرز شده اینکه واشنگتن موفق به مهار پکن و توسعه صلح آمیز این کشور نیست.

«لو شیانگ» یکی از محققان مرکز مطالعات آمریکا در آکادمی علوم اجتماعی چین بر این باور است که مردم و دولت چین درک مشترکی از هژمونی جهانی ایالات متحده دارند و از آن ناخرسند هستند این باعث خواهد شد تا قدرت مقاومت در چین در برابر آمریکا افزایش یابد.

پژوهشگر چینی افزود: دولت جو بایدن رییس جمهوری منتخب آمریکا نیز فقط می تواند تغییراتی در اقدامات و تاکتیک های ایالات متحده در زمینه مهار چین بدهد، اما اینکه دو طرف تا چه حد می توانند از درگیری جلوگیری کنند، به این بستگی دارد که آیا آنها می توانند قوانینی برای رقابت تنظیم کنند و راه های همکاری را پیدا کنند.

در همین حال «وانگ یی»  وزیر امور خارجه چین روز دوشنبه در دیداری با اعضا و مسئولان شورای تجارت آمریکا و چین گفت که تصمیم گیری صحیح درباره آینده چین - ایالات متحده به عهده آمریکا است و خواستار آن شد که گفت و گوها در همه سطوح از سرگرفته شود.

وی در این نشست درخواست هایی را از آمریکا مطرح کرد که بر اساس آن تا زمانی که محقق نشود امیدی به برطرف شدن تنش ها نیست از جمله اینکه آمریکا باید به تصورات راهبردی و تعصبات ایدیولوژیک و ذهنیت جنگ سرد پایان دهد.

از دیدگاه وزیر خارجه چین، ایالات متحده نباید باعث شود تا این روند منجر به شکل گیری دیدگاهی شود مبنی بر اینکه چین یک دشمن است به نظر می رسد این درخواست ها تلاشی برای این است که دولت آمریکا در مسیر صحیح روابط گام بردارد.

چین و آمریکا بزرگترین کشورهای درحال رشد و توسعه یافته دنیا هستند و به اعتقاد لو شیانگ روابط آنها بر اقتصاد و سیاست و بسیاری عرصه های دیگر داخلی و خارجی تاثیرگذار است.

آنچه امروز شاهد هستیم تلخ ترین بخش از صفحات روابط این دو کشور است و میراث دولت ترامپ برای روابط دو کشور کشاندن آن به پایین ترین سطح ممکن است و تا زمانی که دولت آینده آمریکا در همان مسیر گام بردارد تبعاتی جز تشدید تنش ها در روابط نخواهد داشت.

از دیدگاه رهبران چین، کشورها الان بیشتر از هر زمانی به همبستگی و همکاری برای مهار کرونا و عبور از رکود اقتصادی نیاز دارند و آمریکا به عنوان یک قدرت جهانی باید به مسئولیت هایش عمل کند در غیر این صورت آسیب های آن به کل نظام بین المللی خواهد بود.

وزیر خارجه چین می گوید که آمریکا باید در زودترین زمان ممکن به مسیر عقلانیت بازگشته و عینی تر با مسایل برخورد کند این درخواست نشان می دهد که اصلی ترین مایه نگرانی دو کشور هنوز نیز برخورد آمریکا با چین در چارچوب ذهنیت جنگ سرد است.  

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha