تکیه بر ظرفیت قشر دانشگاهی باعث خوداتکایی کشور می‌شود

تهران-ایرنا- دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با صدور بیانیه‌ای ضمن گرامیداشت فرارسیدن ۱۶ آذر روز دانشجو، اعلام کرد: تکیه بر ظرفیت‌های داخلی و بهره‌گیری از قشر جوان و فرهیخته دانشگاهی، باعث رشد چشمگیر و خوداتکایی کشور در عرصه‌های مختلف خواهد شد.

به گزارش روز دوشنبه مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در این بیانیه آمده است: ۱۶ آذر در کشور ما روز دانشجو نامگذاری شده است؛ نقطه عطفی در جنبش دانشجویی کشور و نماد شکل‌گیری یک حرکت و مقاومت نخبگانی در مقابل استبداد، استکبار و سلطه بیگانگان است.

در روز ۱۶ آذر ۱۳۳۲ که نماد بیداری و خودآگاهی دانشجویان در تاریخ ایران است، سه آذر اهورایی "احمد قندچی"، "مصطفی بزرگ‌نیا" و "آذر شریعت‌رضوی" دانشجویان دانشگاه تهران در اعتراض به دیدار رسمی ریچارد نیکسون معاون رئیس‌جمهور وقت آمریکا و اعطای دکترای افتخاری به وی همچنین از سرگیری روابط ایران با بریتانیا، توسط رژیم منحوس پهلوی در دانشگاه تهران به شهادت رسیدند و یاد و خاطر آنان همواره در جنبش دانشجویی ایران ماندگار شد.

در ادامه این بیانیه آمده است: پس از پیروزی انقلاب اسلامی‌، دانشجویان و جوانان به تأسی از بنیانگذار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی(ره) و تحت رهنمودها و فرامین رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره در صحنه‌های مختلف کشور نقش‌آفرین بوده‌اند.

تاسیس جهاد سازندگی و سپاه پاسداران در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، حرکت بزرگ تسخیر لانه جاسوسی آمریکا، حضور موثر در دوران پرشکوه دفاع مقدس، تشکیل جهاد دانشگاهی و بسیج مستضعفین و حضور موثر در سایر صحنه‌های حساس انقلاب و مقابله در برابر همه توطئه‌های سال‌های اخیر، گواه بر این است که حرکت دانشجویی دوشادوش ملت بزرگ و انقلابی ایران، نقش اساسی خود را در پیشبرد اهداف کلان انقلاب اسلامی ایفا کرده است.

این بیانیه می‌افزاید: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به شایستگی از جوانان به عنوان محور تحقق نظام پیشرفته اسلامی یاد و آینده روشن و نویدبخشی را با تکیه بر آنان، برای شکوفایی ایران اسلامی تبیین کرده‌اند.  دانشجو یعنی آگاهی، شجاعت، نوآوری، دردمندی، مسوولیت پذیری و توانمند در حل مسائل کوچک و بزرگ و در عین حال افق گشا و آینده اندیش و البته دانشجو باورمند و نظم پذیر و دوستدار خدمت است.

دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: امروزه با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی کشور که دشمن تلاش می‌کند با ابزار روانی وارد جنگ اقتصادی شود، تکیه بر ظرفیت‌های داخلی و بهره‌گیری از قشر جوان، آگاه، متخصص و فرهیخته دانشگاهی، باعث رشد چشمگیر و خوداتکایی در عرصه‌های مختلف علمی، فرهنگی و سیاسی و... خواهد شد.

در ادامه این بیانیه به مناسبت روز دانشجو آمده است: دشمن باید بداند جوانان و دانشجویان انقلابی و متعهد این کشور همواره آگاه بوده و در سنگر دانش، آماده دفاع از سربلندی و عزت نظام مقدس جمهوری اسلامی و آرمان‌های والای انقلاب هستند و با تمام توان و با کار و تلاش مجاهدانه و عالمانه، برای رشد و شکوفایی علمی و فن آوری کشور می‌کوشند و ان شاءالله در این عرصه نیز سربلند و پیروز خواهند بود.

دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با گرامیداشت ﯾﺎد و ﺧﺎﻃﺮه شهدای ۱۶ آذر ۱۳۳۲ و سایر ﺷهدای سرافراز کشورمان به‌ویژه شهید محسن فخری‌زاده و تبریک این روز بزرگ را به جامعه دانشگاهی و دانشجویان تاکید کرد: دانشجویان باید با بصیرت و هوشیاری کامل و با تقویت روحیه انقلابی و استکبار ستیزی و عدالت خواهی خود، گام‌های موثری جهت بهبود وضعیت کشور بردارند و با تلاش خستگی ناپذیر، آینده‌ای درخشان را برای ایران اسلامی رقم زنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha