توافق ‌اخیر قره‌باغ معادلات سیاسی ارمنستان را تغییر می‌دهد؟

تهران- ایرنا- معترضان در ارمنستان در حالی همچنان بر مواضع خود اصرار دارند و به نخست‌وزیر این کشور برای کناره‌گیری اولتیماتوم داده‌اند که این احتمال وجود دارد اوضاع سیاسی این کشور دستخوش تحولات جدیدی شود.

به گزارش ایرنا، از زمان حصول توافق آتش‌بس جدید در قره‌باغ میان ارمنستان-روسیه- جمهوری آذربایجان، برخی معترضان در ارمنستان نسبت به این توافق‌ اعتراض کردند و معتقدند که ایروان در این زمینه عقب‌نشینی کرده و عرصه را به رقیبش جمهوری آذربایجان واگذار کرده است.

در این میان مقامات دولتی ارمنستان به ویژه نیکول پاشینیان نخست وزیر این کشور بارها تاکید کرده‌ است که موافقت ایروان برای امضای این توافق نامه در راستای منافع ملی بوده اما معترضان دست از اعتراض های پراکنده‌شان برنداشته‌اند. تغییرات در این کشور از جمله معرفی وزرای خارجه و دفاع جدید نیز موجب کاهش نارضایتی مخالفان نشد.

مخالفان دولت ارمنستان در حالی بار دیگر روز گذشته در مرکز ایروان تظاهرات کرده و به نخست وزیر این کشور اولتیماتوم دادند که پاشینیان اعلام کرده کناره گیری از قدرت در دستورکار وی نیست و به جای آن یکسری اصلاحات جدید را اجرایی خواهد کرد. نیکول پاشینیان اخیرا به دنبال تداوم اعتراض مخالفان، نقشه راهی را در مورد اولویت‌های کاری دولتش ارائه کرد که از جمله تدابیر تعیین شده در این نقشه راه اصلاحات در نیروهای مسلح بوده است. اتخاذ تدابیر و طرح های جدید برای بهبود وضعیت اقتصادی ارمنستان، اعمال یکسری اصلاحات در امور انتخاباتی، تصویب یک قانون در مورد احزاب سیاسی و ایجاد دادگاه ضد فساد مالی از جمله برنامه های تعیین شده در این نقشه راه عنوان شده است.

نخست وزیر ارمنستان از زمان آغاز اعتراض مخالفان تاکید کرده است که تامین ثبات و امنیت این کشور مساله مهمی به شمار می رود که برای دولت ایروان اولویت دارد.  

اصرار معترضان به کناره گیری پاشینیان و دولتش در حالی ادامه دارد که "آرمن سرکیسیان" رئیس جمهوری این کشور نیز از دولت خواسته استعفا کند و انتخابات جدید در این کشور برگزار شود. مخالفان دولت پاشینیان اعلام کرده اند اگر وی تا ظهر روز سه شنبه استعفا نکند، اعتراض های سراسری ادامه خواهد یافت.

به نظر می رسد حصول توافق‌ آتش‌بس جدید در قره باغ، ارمنستان را آبستن تحولات جدیدی کرده و هر آن ممکن است تحول سیاسی جدیدی در این کشور رخ دهد. این توافق‌ آتش‌بس ممکن است معادلات سیاسی در ارمنستان را دستخوش تغییراتی کند که حداقل تا قبل از امضای این توافق نامه کسی پیش‌بینی آن را نمی کرد.

با توجه به بروز نگرانی هایی در مورد اوضاع سیاسی ارمنستان، آرمن سرکیسیان روز گذشته در پیامی تلویزیونی به ماموران امنیتی این کشور، از آنها خواست از خشونت علیه معترضان پرهیز کنند.  سرکیسیان تصریح کرد که ارمنستان در بحران عمیق گرفتار شده و این مساله را بدون هر گونه خودفریبی باید پذیرفت.

رئیس‌جمهوری ارمنستان در حالی روز گذشته همچنین بر لزوم اتخاذ تصمیمات اساسی و سازش ملی با هدف حل و فصل چالش سیاسی جدید در این کشور تاکید کرد که اوضاع ارمنستان اندکی دچار بلاتکلیفی سیاسی شده است . با توجه به اینکه طرفین درگیر( معترضان در یک سو و دولت نیکول پاشینیان در سوی دیگر) تاکنون عقب‌نشینی از مواضع خود نداشته‌اند، ممکن است در صورت تداوم این وضعیت، شرایط پیچیده تر شود.

در این میان روسیه می‌تواند با هدف حل‌وفصل این چالش سیاسی در ارمنستان نقش سازنده ای ایفا کند و مذاکراتی را با هدف آرام کردن اوضاع ارمنستان انجام دهد.

درگیری‌های نظامی میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان ششم مهرماه گذشته در منطقه مورد مناقشه قره باغ آغاز شد و در ۹ نوامبر (۱۹ آبان ماه) گذشته با امضای بیانیه سه جانبه رؤسای جمهوری آذربایجان و روسیه و نخست وزیر ارمنستان پایان یافت.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha