یاریگران زندگی طرحی برای خودمراقبتی دانش‌آموزان

کرج - ایرنا - طرح یاریگران زندگی الگویی برای خودمراقبتی دانش‌آموزان است که در سطح مدارس با هدف آموزش دانش آموزان و خانواده ها در زمینه پیشگیری از آسیب های اجتماعی اجرایی شده تا مدرسه به مکان تمرین زندگی و فضایی لذت بخش برای یادگیری تبدیل شود.

  افزایش توانمندی دانش‌آموزان و آگاهی‌ بخشی به آنان دربرابر آسیب‌ها اجتماعی از جمله اعتیاد در این طرح پیش بینی شده و در قالب آن  آموزش ‌و پرورش با اجرای برنامه‌های آموزشی، تربیتی، ترویجی و مراقبتی ، ذهن کنجکاو آینده سازان را در برابر مخاطراتی همچون اعتیاد  هوشیار می کند.

این طرح  نیز ، اقدامی فرهنگی و آگاهی بخش در جامعه بوده که  دانش آموزان مقاطع تحصیلی از پایه اول ابتدایی تا آخر متوسطه را زیر پوشش برنامه های آموزشی - مشاوره ای قرار می دهد.

طرح یاریگران زندگی به دنبال گسترش سطح آموزش‌ها به‌ منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی، رفتارهای پرخطر و مبارزه با اعتیاد به صورت همزمان برای سه گروه تأثیرگذار در نظام آموزشی که شامل دانش‌آموزان، والدین و اولیای مدارس می باشد.

شیوع ویروس کرونا سبب  تعطیلی مدارس شد و در شرایط کنونی به لحاظ غیرحضوری شدن فرآیند تعلیم و تربیت، این مهم توسط دانش‌آموزان و با ارتباط گیری مربیان و تسهیل گران در قالب شبکه آموزشی شاد و سایر پیام رسان های داخلی صورت می‌گیرد.

خود مراقبتی مهمترین اصل برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی همانند اعتیاد به مواد مخدراست که دراین روزها در دو کانون خانه و مدرسه باید اهمیت ویژه ای به آن داده شود.

ایجاد شبکه خودمراقبتی

مصطفی سوری روانشناس البرزی ، ایجاد شبکه‌های خودمراقبتی اجتماعی در مدارس و مراکز مشاوره یکی ازاهداف مهم طرح ملی یاریگران زندگی در برابر آسیب‌های اجتماعی می داند و می گوید: در این طرح مشاوران  از درگاه کانون یاریگران زندگی آینده سازان را نسبت به آسیب ها و مخاطرات اجتماعی آگاه می کنند.

وی بیان داشت: رفتارهای پرخطر در همه جای دنیا آسیب های روانی اجتماعی ایجاد می کنند و برای مقابله با این رفتارها، خودمراقبتی یک نسخه پیشگیرانه است که با توجه به شبیخون فرهنگی و تغییرات اجتماعی و مافیای مواد مخدر، آموزش و پرورش مداخلات مهارت آموزی و توانمندسازی روانی اجتماعی و ارائه بسته های ارتقای خدمات مشاوره ای و همچنین طرح صدای مشاور را دربرنامه کار خود دارد.

وی خودمراقبتی را رفتاری داوطلبانه و مهارتی اکتسابی  و آموختنی دانست که هر فردی با دانش و توان خویش برای سلامت جسم و روان خود تلاش می کند.

سوری تصریح کرد: خودمراقبتی جسمی به معنی خوردن غذای سالم و لازم، خواب کافی، استراحت، ورزش کردن یا  ماسک زدن برای مقابله با کرونا ضمن آنکه  خودمراقبتی معنوی شامل پایبندی به رفتارهای دینی ، معنویت و  اخلاقیات است.

وی اضافه کرد: امروزه همانگونه که برای خود مراقبتی جسمی برای قطع زنجیره شیوع ویروس کرونا به ابزاری به نام ماسک نیازداریم لذا برای خود مراقبتی اجتماعی برای قطع زنجیره اعتیاد ابزاری به نام " سه مهارت نه گفتن ، ارتباط بین فردی و جرات مندی"  لازم است.

روانشناس البرزی یادآورشد: قدرت نفوذ گروه همسالان در دوره سنی مدرسه بسیار بالاست زیرا دانش آموزان بیم طرد شدن از گروه را دارند پس داشتن مهارت های زندگی برای آنان الزامی است.

سوری، رمز سلامت جسمی و روانی برای ماندگاری طراوت در زندگی را منوط به توجه کردن به شاخص مهم خود مراقبتی درزندگی فردی و اجتماعی دانست که درزندگی امروزی باید به آن نگاه ویژه ای داشت چراکه آسیب های اجتماعی درکمین هرفردی درجامعه به خصوص در گروه سنی دانش آموزی است.

وی ادامه داد: شبکه خود مراقبتی درقالب طرح ملی یاریگران زندگی درحوزه آموزش و پرورش برای پیشگیری ازآسیب های اجتماعی از جمله اعتیاد ایجاد شده است که نیازبه گسترش و تقویت دارد.

مهارت نه گفتن

مدیرآموزش و پرورش ناحیه چهارکرج می گوید: برای پیشگیری و کاهش رفتارهای پرخطر در بین دانش آموزان باید مهارت «نه گفتن» را در بین آنان با آموزش دادن، تقویت کنیم.

مراد مالمیر گفت: دانش آموزان برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی و عدم گرایش به سوی رفتارهای پرخطر از جمله اعتیاد نیاز به آموزش در خانه و مدرسه دارند تا قدرت «نه گفتن» را پیدا کنند؛ ایجاد مهارت قوی «نه گفتن» در دانش آموزان نیاز به آگاهی والدین و همچنین تسلط معلمان برآموزش فرآیند مهارت نه گفتن و اجرای آن با استفاده از ابزار های مناسب درگروه سنی دانش آموزی دارد.

مدیرآموزش و پرورش ناحیه چهارکرج ادامه داد: طرح ملی یاریگران با محوریت آموزش به دنبال کاهش آسیب های اجتماعی چون اعتیاد است که درآموزش و پرورش به اجرای آن اهمیت داده می شود زیرا این خطردرکمین دانش آموزان است که درصورت هرگونه بی توجهی،عدم آگاهی و مجهز نبودن به مهارت نه گفتن، امکان آسیب دیدگی آنان درسطح بالایی قراردارد.

یاریگران زندگی

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش البرز گفت: طرح ملی یاریگران زندگی در بستر شبکه شاد  و برای  ۳۳۹ مدرسه این استان با  هم‌افزایی مدارس به تشکل های رسمی و غیررسمی برای پیشگیری، کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در بین دانش‌آموزان اجرایی شده است.

فرشته فهمیده ، ترویج نهضت فرهنگی و اجتماعی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، گسترش فعالیت‌های جامع محور در کانون یاریگران زندگی، توانمندسازی گروه و تشکل‌های دانش‌آموزی  با استفاده از ظرفیت همسالان را از دیگر اهداف این طرح برشمرد.

وی اظهار داشت: آموزش و پرورش به منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی درمیان نوجوانان، طرح یاریگران زندگی را به عنوان برنامه‌ای تحولی با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر در مدارس اجرایی می‌کند.

فهمیده خاطرنشان کرد: مصرف موادمخدر و داروهای روانگردان یکی از مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی در دوره کنونی محسوب می‌شود که بیش از همه جوانان و دانش‌آموزان در معرض این آسیب قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: درقالب این طرح خدمات آموزشی – کارگاهی درسه بخش آموزش و توانمندسازی، آگاه‌ سازی دانش‌آموزان، والدین و کارکنان برای کاهش آسیب‌های اجتماعی و مخاطرات سلامت روان ارائه می شود.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش البرزگفت: دراین طرح تولید و ترویج پیام‌های فرهنگی و مسابقات مختلف درکانون یاریگران زندگی مورد توجه قرارگرفته است.

مدرسه محل تمرین زندگی

مدیرکل آموزش و پرورش البرزگفت: برنامه های آموزشی و تربیتی در این استان به گونه ای تدوین شده که مدارس به محل تمرین زندگی برای دانش آموزان تبدیل شده است.

سالار قاسمی اظهار داشت: در گذشته همیشه انتقاد می کردیم که آموزش و پرورش ما برگرفته از غرب است اما امروز سندی داریم که منطبق بر ارزش های دینی تهیه شده و نقشه راه است و با اجرای آن می توانیم بسیاری از مشکلات را حل کنیم.

وی بیان داشت : همه فعالیت ها بر اساس سند تحول است و تربیت در آن به گونه ای تعریف شده تا دانش اموزان به حیات طیبه برسند و خروجی مدرسه انسانی معتقد، نقاد، خلاق و ماهر و توانمند باشد لذا این موضوع مهم با جدیت دنبال می شود تا مدارس تمام ساحتی داشته باشیم.

قاسمی  خاطرنشان کرد: باور داریم آینده جامعه از مسیر مدرسه عبورمی کند و اگردنبال آینده ای سالم و توام با آرامش هستیم باید بدانیم فردای جامعه درگرو مدرسه ای سالم است.

وی یادآورشد: ماموریت داریم درمدارس فضایی ایجاد کنیم تا تمرین زندگی شود تا دانش آموزان، آموختن برای چگونه زیستن و بهتر زیستن را یاد بگیرند که طرح ملی یاریگران زندگی هم به دنبال این هدف مهم است.

مدیرکل آموزش و پرورش البرزادامه داد: طرح یاریگران زندگی درسطح مدارس استان با هدف آموزش دانش آموزان و خانواده ها در راستای پیشگیری از آسیب های اجتماعی به خصوص اعتیاد است.

وی ادامه داد: کودکانی که مهارت «نه گفتن »را آموخته اند، تصمیم های  درست تری می گیرند و کمتر در معرض آسیب های رفتاری قرار می گیرند، تأکید کارشناسان بر روی تخلیه هیجانی، نشاط اجتماعی، مهارت های تاب آوری روانی است که ما در حال آموزش آنها هستیم.

قاسمی تاکید کرد: طرح یاریگران زندگی در مدارس استان البرز باید باجدیت دنبال شود تا خانه و مدرسه در کنارهم مهارت ها را به دانش آموزان آموزش دهند.

استان البرز ۵۰۰ هزار دانش آموز و ۲۵ هزار فرهنگی دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

سرخط اخبار استان‌ها