۱۴ آذر ۱۳۹۹،‏ ۱۰:۱۸
کد خبرنگار: 2493
کد خبر: 84134366
۱ نفر

برچسب‌ها

فرهنگ‌سازی زیر سایه کرونا

تهران- ایرنا- در این روزهای سخت خانه‎نشینی که به واسطه کرونا اخبار ناخوشایند خواسته و ناخواسته مهمان خانه‌های ما شده و ذهن جامعه را به خود درگیر کرده، بسیاری از خانواده‌ها ناچار بیش از گذشته به تلویزیون پناه برده و انتظاری جز تفریح و سرگرمی و فراهم کردن ساعاتی لذت‌بخش ندارند.

در این شرایط است که نقش سرگرمی‌سازی تلویزیون بیش از هر زمان دیگری پیدا می‌شود و مخاطبان از این جعبه جادویی انتظار رو کردن شعبده‌های تازه‌ای دارند، حالا اگر این برنامه‌ها در سایه سرگرمی‌سازی آموزش و فرهنگ‌سازی را هم با خود همراه کنند که بهتر.

البته این تولیدات ضمن آن که خود برگرفته از فرهنگ جامعه هستند بر باورهای فرهنگی، هنجارها و ارزش‌های اجتماعی نیز تأثیر داشته و تأثیرات بالقوه و مثبتی بر پیکره جامعه و رفتار مخاطبان خود می‌گذارند. درواقع در قالب همین برنامه‌های سرگرم‌کننده می‌توان بخش مهمی از آموزه‌های خانوادگی و فرهنگی را در خانواده‌ها شکل داد و نگرش و رفتارهای جامعه را تقویت یا اصلاح کرده و به شکلی مستقیم بر سبک زندگی افراد تأثیر گذاشته یا لااقل مواردی را تا حد امکان به آنها گوشزد کرد.

بر این اساس جدای از برنامه‌های آموزشی که نقش مستقیم تربیتی دارند، مسابقات نیز می‌توانند با ارائه الگوهای مناسب فرهنگی نقش جدی و غیرقابل انکاری در این حوزه ایفا کنند.

در این راستا مسابقه زوجی نو برنامه‌ای جدید از شبکه سه سیماست که با هدف شناخت و تعامل میان زوجین تولید شده و قصد آن دارد تا جدای از نقش سرگرمی و ایجاد ساعتی مفرح برای خانواده‌ها، به ویژه زوج‌های جوان را به هم نزدیک‌تر کند، این برنامه که ظاهرا بر اساس نظرات کارشناسان و روانشناسان حوزه خانواده تولید شده است، سعی دارد تا با طرح موضوعات مختلف در قالب بخش‌های مسابقه، نکات فراموش شده‌ای از جمله اهمیت تشکر زبانی به خصوص در بین خانواده‌ها به ویژه همسران و باب کردن فرهنگ قدردانی را به جامعه یادآوری کند.

همچنین از دیگر بخش‌های این مسابقه، آموزش راه‌های کم کردن هزینه‌های اضافی در مجالس عروسی و همچنین زندگی است کاری که به نوعی شیوع کرونا با حذف بسیاری از مراسم انجام داد، در واقع این تلنگری است که شاید بتوان پس از این روزهای سخت نیز مراسم و مجالس را بدون تکلف و با تجملات کمتری برگزار کرد؛ چراکه اگر امروز می‌توان بدون ایجاد مشکل به سادگی و با کمترین هزینه به خانه بخت رفت چرا در روزهای عادی نتوان این روال را ادامه داد و با اولویت‌بندی برنامه‌ها هزینه‌های زندگی را مدیریت کرد. 

در واقع زوجی نو سعی بر آن دارد تا با زبانی ساده، مهارت‌های زندگی زناشویی را به خانواده‌ها آموزش داده و دریچه‌ای تازه از یک زندگی ساده ولی پرتفاهم را به آنها بیاموزد، لذا از این باب این مسابقه را می‌توان به لحاظ آموزش سبک بهینه زندگی و تکنیک‌های شناخت متقابل از یکدیگر و بردن این ساختار در قالب یک مسابقه را جزء برنامه‌های موفق دانست.

ولی قطعا این مسابقه به لحاظ تکنیکی ضعف‌هایی هم دارد که از جمله مهمترین آن انتخاب باربد بابایی به عنوان مجری است، حضور او که زمینه فعالیتش بیشتر موسیقی بوده و از ابتدا نیز کار خود را با اجرای برنامه‌هایی با محوریت استعدادیابی در عرصه خوانندگی آغاز کرده در چنین برنامه‌ای برای مخاطبان جا افتاده نیست، چراکه مجری در چنین برنامه‌هایی نقشی حساس و تکمیل‌کننده داشته که ضمن ایجاد هیجان وظیفه مفرح کردن برنامه را نیز برعهده دارد، لذا بهتر بود که این نقش به چهره‌ها یا مجریانی که در این حوزه بیشتر کار کرده و امتحان خود را پس داده‌اند سپرده می‌شد تا برنامه هم ریتم شادتری پیدا کرده و بر هیجان افزوده شود که البته در این راستا شاید بهتر باشد بخش‌های نمایشی یا میان‌برنامه‌های جذاب و شاد خانوادگی نیز به مسابقه افزوده شود.

البته برخی قالب این برنامه را کپی‌برداری از یکی از مسابقات شبکه‌های خارجی دانسته و این را از نقاط ضعف آن محسوب می‌کنند که باید اذعان کرد که در حال حاضر بسیاری از برنامه‌ها، شوهای تلویزیونی و مسابقات شبکه‌های مختلف دنیا به یک نوعی کپی‌برداری و واگرفته شده از یکدیگر هستند اما مهم این است که این برنامه‌ها تا چه حد در بومی‌سازی موفق بوده و توانسته در جلب مخاطبان خود موفق واقع شوند والا به صرف کپی‌برداری نمی‌توان برنامه‌ای را به باد انتقاد گرفت و از ابعاد مثبت آن چشم‌پوشی کرد. چراکه زوجی نو سعی در یادآوری آن دارد که در این روزهای توفیق اجباری قرنطینه قطعا می‌توان با تمرین مهارت‌ها به سمت تغییر عادات ناپسند رفته و به جای جروبحث‌های بی‌فایده یا غرق شدن در دنیای اینترنتی، این زمان خانه ماندن را صرف هم‌نشینی و شناخت بیشتر از یکدیگر کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =

سرخط اخبار فرهنگ