رویکرد معاصر هنر به ارائه آثاری محبوس در رسانه ختم نمی‌شود

تهران- ایرنا- عضو شورای دبیران دوسالانه مجسمه‌سازی تهران گفت: رویکرد معاصر جریان هنر به ارائه آثاری محبوس در رسانه ختم نمی‌شود، بلکه با بسترهای اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، تاریخی و زیبایی‌شناختی پیوند برقرار و طرح مساله می‌کند.

صفا سبطی گفت: آثاری که در دوسالانه مجسمه سازی تهران نمایش داده می شوند از راه فراخوان، کیوریتوری، دعوت از هنرمندان و گالری ها به این رویداد راه یافته و هر یک از این مسیرها، پاسخگوی بخشی از ضرورت ها، رویکردها و اهداف دوسالانه بوده است. 

در بخش فراخوان، طیف هنرمندان عموما جوانان هستند که آثاری متناسب با رویکردهای دوسالانه، از جمله توجه به فرایند در شکل گیری اثر، گسترش افق هنر معاصر، باز تعریف مرزهای مجسمه سازی و بازخوانی اثر را ساخته اند.

این عضو شورای دبیران دوسالانه مجسمه سازی تهران ادامه داد: اهمیت حضور این طیف از هنرمندان با توجه به تمرکز آن ها بر اهداف و رویکردهای دوسالانه، ما را بر آن داشت تا با نگاهی ویژه به معرفی آن ها بپردازیم. 
به گفته سبطی در برنامه ریزی دبیر قبلی دوسالانه، بخشی تحت عنوان آموزش و پژوهش گنجانده شده بود که قصد داشت به معرفی هنرمندان بپردازد. اما این برنامه با تغییراتی اساسی و با تشکیل گروه پژوهش از شهریور امسال از نو آغاز به کار کرد.


وی افزود: این گروه، پروژه پژوهشی دوسالانه هشتم را دنبال می کند و من مسئولیت برنامه ریزی و سرپرستی آن را به عهده دارم. ماحصل تلاش بی وقفه این گروه (شامل پژوهشگران، نویسنده و گرافیست)، مستندنگاری و تولید محتوای متونی است که از طریق پژوهش، مصاحبه، بازخوانی اسناد متنی و تصویری و تهیه گزارش جمع آوری و سپس تدوین و منتشر می شود.
به گفته این مجسمه‌ساز هدف پروژه پژوهشی دوسالانه معرفی سیر فعالیت هنری هنرمندان از گذشته تا امروز و روند شکل گیری و گسترش ایده در آثار هنرمندان راه یافته به دوسالانه در بخش فراخوانی است. 
وی با اشاره به اهمیت بخش کیوریتوری (نمایشگاه‌گردانی) برای دوسالانه گفت: یکی از استراتژی های مهم دوسالانه از ابتدا وارد کردن این بخش در روند فعالیت دوسالانه بوده است، به طوری که آن را به مثابه پایبندی و عملکرد در حوزه هنر معاصر می داند. رویکرد معاصر، جریان هنر را ختم به ارائه آثاری محبوس در رسانه نمی داند، بلکه پیوند هنر را با بسترهای اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، تاریخی و زیبایی شناختی برقرار و متعاقب آن طرح مساله می کند.
وی  ادامه داد: پروژه هایی که از مسیر نمایشگاه‌گردانان به دوسالانه راه یافته اند شامل پروژه های کیوریتوریال، پروژه های کیورتوری، پروژه های پژوهشی- آرشیوی و پروژه های کیورتوری معماری است که با مشارکت و همکاری هفت کیوریتور با دوسالانه شکل گرفته است.
این عضو شورای دبیران هشتمین دوسالانه مجسمه سازی تهران گفت:این پروژه ها با رویکردهای متفاوت به معرفی آثار هنرمندان با تکیه بر موضوعی یا مفهومی خاص، معرفی آثار معماری با تمرکز بر فرم مجسمه سازانه، بازخوانی اسناد تاریخی با رویکرد انتقادی و آرشیو، ارائه و بازخوانی اسناد با رویکرد تاریخی- هنری می پردازند.
سبطی ادامه داد: سحر سلخی، هستی گودرزی، حامد دهقان، همایون سی ریزی، پیمان شفیعی، بیژن غنچه پور، روح الله شمسی زاده کیوریتورهای همکار در هشتمین دوسالانه مجسمه سازی هستند که به شیوه های متفاوتی از جمله ارائه اثر، ارائه داکیومنت در قالب رسانه های تصویری، متنی، صوتی و برگزاری پنل پروژه های خود را به اجرا می گذارند. 
وی همچنین با اشاره به بخش هنرمندان مدعو گفت:بخش دعوت از هنرمندان در دوسالانه با تکیه بر این هدف برنامه ریزی شده است که فعالیت هنری جاری هنرمندان (خارج از فراخوانی) را در معرض دید عموم قرار دهد. در این بخش هنرمندان مدعو متناسب با رویکردهای دوسالانه و در فضای معاصر به ساخت آثار مبادرت ورزیده اند.
سبطی با اشاره به شیوه همکاری دوسالانه با گالری ها در هشتمین دوسالانه مجسمه سازی تهران گفت:به منظور بهره گیری هر چه بیشتر از پتانسیل های موجود در فضای هنر معاصر، در این دوره،از نیرو و امکانات گالری ها به نفع هنرمندانشان و در جهت نمایش آثار این هنرمندان استفاده شده است. شکل همکاری دوسالانه با گالری ها عبارت از معرفی هنرمند و اثر توسط گالری و تبادل نظر و انتخاب اثر بر مبنای رویکردهای دوسالانه از سوی شورای دبیران بوده است. همچنین گالری ها مسئولیت هر گونه حمایت از هنرمندان خود را به عهده گرفته اند. 

هشتمین دوسالانه ملی مجسمه‌سازی تهران در تاریخ ۲۱ آذر سال جاری در مکان پهنه رودکی به مدت ۲ ماه و تا ۲۱ بهمن ماه ۹۹ برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

سرخط اخبار فرهنگ