تاکید ربیعی بر ارائه فرصت‌های برابر اجتماعی به توان‌یابان و معلولان

تهران-ایرنا- دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری با تاکید بر لزوم ارائه فرصت برابر اجتماعی به توان یابان و معلولان گفت: دولت یازدهم سعی کرد نظریه رفاهی را به سمت نظریه انسانی مبتنی بر توانمندسازی معلولان ببرد. 

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، علی ربیعی روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از مجتمع آموزشی رعد با بیان اینکه همیشه فکر می‌کردم انسانی و اخلاقی بودن به میزان توجهی است که جامعه به گروه‌هایی مانند توان‌یابان دارد، گفت: نمی‌توانیم بگوییم انسانی و اخلاقی عمل می‌کنیم اما نیاز این توان‌یابان را نبینیم و هیچ نسبتی با گروه‌هایی که انتظار دارند از فرصت برابر اجتماعی استفاده کنند، نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه دولت یازدهم با همین دید روی کار آمد، ادامه داد: سعی کردیم نظریه رفاهی را به سمت نظریه انسانی مبتنی بر توانمندسازی ببریم. مشکلات زیادی در این مسیر داشتیم تا سال ۹۶ اقدامات خوبی انجام شد اما از سال ۹۷ تحریم‌ها بسیاری از امکانات کشور را از ما گرفت و تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله بسیار داریم.

ربیعی تصریح کرد: چیزی جایگزین اینکه معلول در جامعه بتواند روان حرکت کند را نمی‌گیرد. همیشه به معلولان جسمی می‌گفتم از زمین بلند شوند روی ویلچر بنشینند، از ویلچر به واکر برسند و بتوانند حرکت کنند. به طور کلی باید برخی دیدگاه های ذهنی و برچسب‌ها را پاک کنیم.

وی با انتقاد از وجود برخی رفتارها و فرهنگ غلط در جامعه در ارتباط با معلولان خاطرنشان کرد: باید بگذاریم افراد سالم و معلول باهم زندگی کنند؛ در حالی که نه تنها در دنیای واقعی بلکه حتی در کارتن‌ها، فیلم‌ها و کتاب‌های درسی هم این هم‌زیستی را نمی‌بینیم. جامعه باید طوری باشد که کسی معلولان را غیرطبیعی احساس نکند. لازمه آن از کودکی کنار هم زندگی کردن است. شاید آموزش عالی هم بتواند در این زمینه کمک کند.

سخنگوی دولت درباره بحث مناسب‌سازی برای معلولان گفت: در بحث مناسب‌سازی تلاش‌های فراوانی انجام شد و دانشگاه‌هایی که مناسب‌سازی می‌کنند، باید تشویق شوند.

به گزارش ایرنا،‌علی ربیعی سخنگوی دولت و غلامی وزیر علوم، فناوری و تحقیقات عصر امروز چهارشنبه  درمجتمع آموزشی رعد که بیشتر برای تحصیل دانشجویان معلول اختصاص دارد،حضور یافت.

  این مجتمع ۱۵ درصد به دانشجویان معلول در پرداخت شهریه تخفیف می‌دهد.

 ۱۲ آذر (سوم دسامبر) از سوی مجمع عمومی سازمان ملل روز جهانی معلولان نامگذاری شده است. طبق آمار  یک میلیون و ۴۱۵ هزار نفر یعنی چیزی حدود ۲ درصد جمعیت کشور معلول هستند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار سیاست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha