فراخوان کانون پرورش فکری آذربایجان‌شرقی برای بزرگداشت شیخ محمد خیابانی

تبریز-ایرنا- کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای پذیرش آثار هنری و ادبی نوجوانان 12 تا 18 ساله به منظور بزرگداشت یکصدمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی فراخوان داد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان‌شرقی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به برنامه های این مجموعه برای بزرگداشت یکصدمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی، افزود: فراخوان هنری و ادبی این مناسبت ویژه نوجوانان بوده و با هدف معرفی شخصیت شهید شیخ محمد خیابانی در دو بخش هنری و ادبی منتشر شده است.

علی بینش اظهار داشت: در این فراخوان نوجوانان ۱۲ الی ۱۸ سال از سراسر کشور می‌توانند در بخش ادبی آثار خود را در قالب شعر، داستان کوتاه و متن ادبی به دبیرخانه این فراخوان واقع در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان شرقی ارسال کنند.

وی اضافه کرد: در بخش هنری نیز علاقه‌مندان می‌توانند در قالب عکس، فیلم ۶۰ ثانیه ای، نقاشی، خوشنویسی، موشن‌گرافی و فیلمنامه کوتاه انیمیشن اقدام به ارسال آثار خود کنند.

بینش توجه به زندگی، شخصیت و اندیشه‌های بیدارگرانه و آزادی خواهانه شیخ محمد خیابانی را از جمله ویژگی‌های این فراخوان برشمرد و ادامه داد: روز ۳۰ ام دی ماه آخرین مهلت ارسال آثار است.

وی تولید نماهنگ زنده توسط انجمن سرود کانون، انتشار کتاب قصه‌های شیخ شهید و برگزاری نشست انجمن شعر و داستان شهریار با حضور نوجوانان این انجمن و یکی از نویسندگان سرشناس ادبیات کودک و نوجوان کشور را از دیگر برنامه‌هایی برشمرد که کمیته کودک و نوجوانان نوجوان ستاد بزرگداشت شیخ محمد خیابانی برگزار خواهد کرد.

شیخ محمد خیابانی روحانی آزادی خواه و مبارز جنبش مشروطه و رهبر نهضت آزادیستان در سال ۱۲۵۹ هجری شمسی در شهر خامنه به دنیا آمد پس از پایان تحصیلات ابتدایی در زادگاهش به «پتروفسک»، از شهرهای قفقاز رفت و در تجارتخانه پدرش مشغول به کار شد.

پس از بازگشت به ایران به تحصیل علوم دینی در مدرسه طالبیه تبریز پرداخت و در کنار علوم دینی، ریاضیات، حکمت، طبیعیات و تاریخ ادبیات را فراگرفت و در اندک زمان به مدارک بالای علمی نائل شد.

شهید شیخ محمد خیابانی به دلیل سوابق مبارزاتی خود در مجلس دوم به نمایندگی مجلس انتخاب شد و در پی اولتیماتوم روسیه به دولت ایران به عنوان یکی از مخالفان سرسخت آن به مبارزه برخاست.

قیام او علیه قرارداد استعماری وثوق الدوله در تبریز، ۶ ماه به طول انجامید و در جریان آن برای انجام اصلاحات اساسی در زمینه های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی تلاش شد.

با انتصاب مخبرالدوله به سمت والی آذربایجان و آغاز سرکوب  قیام شیخ محمد خیابانی در روز ۲۲ شهریور سال ۱۲۹۹ شمسی برابر با ۲۹ ذی الحجه ۱۳۳۸ هجری قمری به شهادت رسید و پیکرش که به طور موقت در سید حمزه تبریز دفن شده بود، توسط خانواده اش به تهران منتقل و در صحن حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) به خاک سپرده شد.  

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha