واکنش‌ پاکستانی‌ها به معمای سفر پمپئو و نتانیاهو به عربستان

اسلام‌آباد - ایرنا - جنجال سفر اخیر وزیر خارجه دولت ترامپ به عربستان و زمزمه‌هایی از حضور همزمان نخست وزیر رژیم صهیونیستی در خاک سعودی به رغم انکار ریاض، در رسانه‌های پاکستانی نیز بازتاب داشته است طوری که سیاسیون و کارشناسان این کشور، به پشت پرده مجریان توطئه سازش با تل‌آویو نگاه بدبینانه ای دارند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، رسانه‌های پاکستان و ناظران سیاسی این کشور نیز سفر اخیر مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا به عربستان و همزمان افشای موضوع سفر مخفیانه و همزمان بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و دیدار مشترک با ولیعهد سعودی با حضور پمپئو را گامی جدید برای پیشبرد طرح سازش با تل‌آویو تعبیر می‌کنند.

شبکه خبری "دنیا نیوز" پاکستان این تحول را غیرعادی دانست و نقشه راه جدید مجریان طرح سازش را برای تحت فشار قرار دادن سایر کشورها از جمله پاکستان برای پذیرفتن طرح برقراری روابط با رژیم صهیونیستی توصیف کرد.

هرچند وزارت امور خارجه پاکستان شب گذشته گمانه‌زنی‌ها درباره هرگونه احتمال برقراری روابط این کشور با رژیم صهیونیستی را بی‌اساس و قویاً رد کرده است اما سیاستمداران پاکستانی بیم آن دارند که برخی اعراب ممکن است اسلام‌آباد را در ارتباط با طرح سازش تحت فشار قرار دهند.

مجری معروف شبکه "دنیانیوز" پاکستان با اشاره به سفر مخفیانه و همزمان نتانیاهو و پمپئو به ریاض، گفت: عربستان گام‌های نهایی را برای سازش با رژیم صهیونیستی برمی‌دارد.

مجری‌ پربیننده‌ترین برنامه شبکه اردو زبان "دنیا نیوز" در حساب کاربری خود در توییترنوشت: اعلام رسمی برقراری روابط عربستان سعودی با رژیم صهیونیستی در انتظار است.

روزنامه انگلیسی زبان «داون» پاکستان نیز امروز (چهارشنبه) در سرمقاله خود با عنوان "سفر پنهانی"، به تحولات پیرامون بازدید وزیر امور خارجه دولت ترامپ از عربستان و سفر همزمان نتانیاهو پرداخت و نوشت: سعودی‌ها منکر میزبانی از نتانیاهو هستند اما طرف‌های اسرائیلی تمایلی به رد این شایعات نشان ندادند بلکه مواضع جدی برای تایید سفر مخفیانه نتانیاهو در تل‌آویو مشاهده شد.

این روزنامه نوشت: هر چند حاکمان سعودی مخالف برقراری روابط با اسرائیل تا زمان حل کامل مسئله فلسطین هستند اما به نظر می‌رسد سازش سایر حاکمان عربی منطقه با تل‌آویو اول از همه با چراغ سبز ریاض انجام شده است، درحالی که دولت ترامپ نیز مصرانه خواهان به رسمیت شناخته شدن رژیم صهیونیستی از سوی عربستان است.

روزنامه انگلیسی زبان داون افزود: به نظر نمی‌رسد طرح سازش با اسرائیل کمکی به حل مسئله فلسطین کند، درحالی که گروه‌های فلسطینی پیش‌تر طرح آمریکایی به اصطلاح معامله قرن را رد کردند. در حقیقت این طرح اعلام پیروزی اسرائیل برای تجاوز به سرزمین‌های فلسطینی خواهد بود.

واکنش شدید علیه سازش گام به گام اعراب با اشغالگران 

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای پاکستان در واکنش به تقلای اعراب برای برقراری روابط با رژیم اشغالگر قدس گفت: مواضع پاکستان علیه اسرائیل قاطعانه است و نخست وزیر "عمران‌خان" نیز اخیراً بر تعهد خود برای پیروی از سیاست صریح در حمایت از فلسطین تاکید کرده است.

سناتور «مشاهد حسین سید» طی گفت‌وگو در یک شبکه پاکستانی افزود: تبیین سیاست به رسمیت نشناختن اسرائیل توسط نخست وزیر پاکستان موضع دیرینه این کشور است و هرگز تحت تاثیر سیاست‌های سازمان همکاری اسلامی و یا اتحادیه عرب قرار نخواهد گرفت.

«زاهد حسین» کارشناس ارشد پاکستانی نیز امروز طی مقاله‌ای در روزنامه داون با عنوان "به رسمیت شناختن اسرائیل"، با هشدار به پیامدهای نفوذ تل‌آویو در منطقه به نام سازش و صلح، گفت: هر اقدامی برای به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی، خیانت به آرمان‌های فلسطین تلقی می‌شود.

وی با ابراز نگرانی از گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال نرمش دولت پاکستان درخصوص برقراری روابط با اسرائیل، افزود: سفر مخفیانه نتانیاهو و رئیس موساد به عربستان حاکی از پیشرفت غیرمنتظره درخصوص طرح سازش با صهیونیست‌ها همراه با حمایت همه‌جانبه دولت ترامپ است.

این تحلیلگر پاکستانی افزود: همه تحولات نشان می‌دهد سعودی‌ها به ویژه محمد بن سلمان ولیعهد بلندپرواز این کشور راضی به برقراری روابط با اسرائیل هستند، اما آنان منتظر زمان مناسب برای اعلام آن می‌باشند.

دبیرکل حزب مجلس وحدت مسلمین پاکستان در واکنش به تحرکات مرموز سعودی برای پیشبرد توطئه سازش در خاورمیانه گفت: ریاض بار دیگر مرتکب خیانت به فلسطین شده و از پشت به جهان اسلام خنجر زده است.

علامه «ناصر عباس جعفری» افزود: جبهه مشترک آمریکایی-صهیونیستی-سعودی بر همه عیان است که هدف آن حذف مسئله فلسطین است، درحالی که این توطئه پیامدهای سنگینی برای منطقه و جهان به دنبال دارد.

وی تاکید کرد: مسئله فلسطین زنده خواهد ماند و ما هرگز اجازه به خیانتکاران برای معامله با خون شهدای آزادی بیت المقدس نمی‌دهیم.

رسانه‌های صهیونیستی روز دوشنبه از سفر مخفیانه نتانیاهو و برخی مقامات موساد به عربستان همزمان با حضور پمپئو در این کشور خبر دادند. منابع آگاه صهیونیستی اعلام کردند که نتانیاهو دراین سفر مخفیانه با محمد بن سلمان و مایک پمپئو دیدار کرده است. خبرگزاری فرانسه نیز در خبری، از ملاقات مخفیانه نتانیاهو با پمپئو و بن سلمان در عربستان خبر داد.

اما همان روز وزیر خارجه سعودی در توئیتر خود در واکنش به گزارش رسانه های صهیونیستی، هرگونه دیدار بین محمد بن سلمان با مقام‌های رژیم صهیونیستی را تکذیب کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha