نیاز به اتحاد رویه بین دولت، ستاد مبارزه با کرونا و مجلس است

تهران- ایرنا- "طیبه سیاوشی" درباره عدم اتحاد رویه میان مجلس و دولت گفت: مجلس باید درباره علت مخالفت خود با تعطیلی ۲ هفته ای توضیح دهد؛ اگر این دلیل، عدم باور به ضرورت تعطیلی باشد که رویکردی غیرقابل قبول است اما اگر علت این مخالفت، انتقاد به عملکرد ستاد مبارزه با کرونا باشد، قابل تعامل است.

تعطیلی گسترده به منظور مهار شیوع کرونا شیوه ای است که  کشور ما  از ابتدای این بحران،  آن را به کار بسته است و  در همین ارتباط از روز شنبه اول آذرماه  اجرای طرح محدودیت‌های کرونایی و ترددی در کشور نیز برای ۲ هفته به اجرا در آمده است؛  اما مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که نمی تواند به طرح ۲ هفته تعطیلی عمل کند و به فعالیت هایش ادامه می دهد.

اختلاف میان دولت و مجلس بر سر این تعطیلی به روزهای نخست کلید خوردن این طرح از طرف دولت بازمی گردد. حسن روحانی رئیس جمهوری، روز ۲۵ آبان در جلسه هیئت دولت در خصوص ضرورت تعطیلی تهران و چند شهر دیگر با هدف مهار کرونا گفت: وظیفه اصلی دولت حفظ سلامت مردم و مهار ویروس کرونا است. به همین منظور و با توجه به گسترش بیماری، افزایش ابتلا و مرگ و میر و فشار سنگین به بخش بهداشت و درمان، دولت ناچار است مطابق نظر کارشناسان، سیاست ها و محدودیت های جدیدی مقرر کند و با تعطیلی فراگیر، مانع پیشروی این ویروس مخرب شود. مجلس شورای اسلامی اما در واکنش به خبر تعطیلی اعلام کرد: مجلس به کار خود ادامه داده و تعطیلی ۲ هفته در صحن مجلس اعمال نمی شود. در همین ارتباط محمد باقر قالیباف در چهل و دومین جلسه علنی مجلس گفت: مجلس تعطیل بردار نیست، طبق مذاکرات انجام شده ما در هر شرایطی باید جلسات صحن مجلس و کمیسیون‌ها را براساس قانون و آئین‌نامه داشته باشیم به ویژه  اینکه در آینده بررسی بودجه سالیانه را هم در پیش داریم. محمدحسین فرهنگی سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی هم اعلام کرد که ستاد ملی مبارزه با کرونا در مبارزه با این ویروس به بقیه کشور بپردازد و به فکر شرایط مجلس نباشد. با همه این گفته ها طی همین هفته جلسه مجازی آنلاین در مجلس برای شناسایی ایرادات و رفع آن برگزار شد و ۲۰۳ نفر از نمایندگان توانستند ارتباط خود را برقرار کنند و همچنین قرار بر این شده است که برگزاری جلسات به‌صورت تلفیقی(حضور فیزیکی و مجازی) باشد.

پژوهشگر ایرنا در خصوص  تعطیلی ۲ هفته ای تهران و مسئله عدم اتحاد رویه میان مجلس و دولت با طیبه سیاوشی نماینده مجلس دهم به گفت و گو پرداخته است که شرح آن را در ادامه می خوانید:

مغفول ماندن برخی راهکارها در مبارزه با کرونا

طیبه سیاوشی در ابتدا با نگاهی به تجربه کشورهای اروپایی در مقابله با کرونا به یکی از ایرادات اساسی در عملکرد ستاد مبارزه با کرونا در ایران اشاره کرد و گفت: در کشور ما از ابتدایِ تشکیل ستاد مبارزه با کرونا تا الان، به مسئله تجمعات انسانی و ممنوعیت های مربوط به آن توجهی نشد، در حالی که در بعضی از کشورهای اروپایی  از همان ابتدا اعلام کردند تجمع بیش از ۱۰ نفر در زیر یک سقف و یا بیش از ۱۵ نفر در فضای آزاد ممنوع است، با شیوع بیشتر بیماری این تعداد به صورت مرتب کاهش می یافت. در ایران اما ممنوعیت تجمع افراد و تاکید بر تعداد جزء دستورالعمل های رسمی نبود.

 اداره آنلاین مجلس راهکاری برای تعطیل نشدن 

سیاوشی در خصوص تعطیلی مجلس اظهار داشت: در هیچ کجای دنیا مجلس  را تعطیل اعلام نکردند. در بعضی از کشورها مقرر شد تعدادی از نماینده در مجلس حضور یافته و تعدادی دیگر به صورت آنلاین مذاکرات را دنبال کنند. البته این نکته را فراموش نکنیم که نماینده های کشورهای خارجی این امکان را دارند که به صورت آنلاین مجلس را اداره کنند، امکانی که در اختیار ما نیست؛ به ویژه در خصوص رای دادن نماینده ها به صورت آنلاین ما با این عدم امکان مواجهه هستیم و احتمالا نمایندگان مجلس در تصمیم خود برای ادامه کار در طول دو هفته تعطیلی تهران این نکته را مد نظر داشته اند. به نظر من می شد به این راهکار فکر کرد که نمایندگان مجلس، زمان آن ۲ هفته ای که می بایست در حوزه های انتخابیه خود باشند را با این ۲ هفته تعطیلی که ستاد مبارزه با کرونا اعلام کرده، جابه جا کنند. به هر حال، مجلس و ستاد مبارزه با کرونا و می بایست مسئله تعطیلی مجلس را به صورت علمی و کارشناسی بررسی کرده و به نتیجه می رسیدند، وگرنه اعضای ستاد مبارزه با کرونا که همه دولتی نیستند که استدلال کنیم دلیل عدم وحدت رویه میان مجلس و ستاد، مخالفت خوانی مجلس نشینان با دولت است.

تجربه خوب ولی ناموفق برای مجلس

نماینده مجلس دهم در ادامه به تجربه خود در خصوص تعطیلی مجلس مقارن با شیوع کرونا در موج اول اشاره کرد و بیان داشت: در آن زمانی که ما در مجلس بودیم و شیوع کرونا تازه آغاز شده بود، مجلس تعطیل شد در حالی که دیگر دستگاه ها، نهادها و  اصناف کار می کردند. این مسئله، اعتراضات زیادی را از طرف مردم نسبت به مجلس برانگیخت. در آن زمان ما اصرار کردیم که حداقل نشست های آنلاین برگزار شود، که این شکل از کار به دلیل نو بودن و عدم دسترسی به اینترنت برای  اغلب نماینده هایی که در حوزه های انتخابی حضورداشتند، تجربه ای موفقی نبود اما در حال حاضر به دلیل متداول شدن این شکل از کار، بسیاری از نهادها از طریق آنلاین فعالیت هایشان را انجام می دهند.

علت مخالفت مجلس با تعطیلی دو هفته ای

سیاووشی در پاسخ به اینکه آیا می توان تصمیم مجلس به ادامه فعالیت در طول این ۲ هفته تعطیلی را مصداقی برای مخالفت مجلس با دولت دانست یا نه بیان داشت: مجلس باید در خصوص علت مخالفت خود با تعطیلی 2 هفته ای توضیح دهد، اگر این دلیل، عدم باور به ضرورت تعطیلی باشد که رویکردی غیر منطقی و غیرقابل قبول است اما اگر علت مخالفت ادامه فعالیت دیگر دستگاه ها و یا انتقاد به عملکرد فعلی و پیشین ستاد مبارزه با کرونا باشد، مسئله متفاوت و قابل تعامل و بحث است.

وی در ادامه تصریح کرد: واقعیت این است که مجلس به رغم تمام انتقاداتی که مردم در خصوص عملکرد و فوایدش در اداره کشور دارند، نهادی برآمده از رای ملت است و مردم انتظار دارند که این نهاد به فعالیت هایش ادامه دهد؛ در نتیجه مسئله با تعامل و کار کارشناسی حل می شود به عنوان مثال حضور عده ای از نمایندگان به شکل حقیقی در مجلس و فعالیت عده دیگر از طریق آنلاین، ایده ایست که در صورت کار علمی و سنجیده می تواند راهگشا باشد. واقعیت این است که در صورت حضور همه نمایندگان، بیش از ۲۰۰ نفر در صحن مجلس حضور می یابند این در حالی است که فضای صحن از حیث تهویه مناسب نیست، در نتیجه این تجمع می تواند خطر شیوع به بیماری کرونا را افزایش دهد. سیاووشی در پایان افزود: در هر حال دولت، ستاد مبارزه با کرونا و مجلس می بایست به یک اتحاد رویه و اتفاق نظری در خصوص اجرایی شدن طرح تعطیلی ۲ هفته ای برسند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =

سرخط اخبار پژوهش