مهمترین رخدادهای هرمزگان در هفته‌ای که گذشت

بندرعباس- ایرنا- بهره برداری از ۹۷ کیلومتر راه جدید با دستور رییس جمهور و همچنین ۵۸۶ طرح محرومیت زدایی، سفر وزیر راه و شهر سازی و صنعت و معدن، ترخیص ۵۷۰۰ تن برنج وارداتی، انتصاب امام جمعه میناب ، آغاز کشت گندم و جشنواره تئاتر هرمزگان از جمله مهمترین خبرهای استان در هفته گذشته است.

هرمزگان در هفته گذشته (۲۴ تا۳۰ابان) شاهد رخدادها و انتشار اخبار مختلفی در حوزه های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، ورزشی ، فرهنگی و دیگر بخش ها بود که در این گزارش مهمترین این رخدادها و اخبار مرور می شود.

عبادی، سیاسی

هفته گذشته، نماز عبادی سیاسی جمعه، به دلیل وضعیت قرمز کرونا، در ۹ شهرستان هرمزگان اقامه نشد.

عصر پنجشنبه گذشته طی مراسمی با حضور آیت الله محمد عبادی زاده نماینده ولی فقیه در هرمزگان، حجت الاسلام محسن ابراهیمی به عنوان امام جمعه شهرستان میناب معرفی شد.

مرحوم حجت الاسلام علیرضا صفائی حائری امام جمعه سابق شهرستان میناب ۱۱ مردادماه امسال براثر ابتلا به بیماری کرونا درگذشت.

اقتصادی

پنجشنبه گذشته در سی وسومین مرحله بهره برداری از طرحهای ملی با هدف جهش تولید در دولت تدبیر وامید با دستور رییس جمهوری بهره برداری از۹۷ کیلومتر راه در شهرستان جاسک آغاز شد.

وزیر راه و شهرسازی در نشست ستاد بازآفرینی شهری، شورای مسکن و هماهنگی امور راه و شهرسازی هرمزگان با ساخت شهرک های جدید در این استان موافقت کرد.

پیشنهاد ساخت شهرک های جدید در جزایر هرمز، لارک و بوموسی در نشست مذکور که شامگاه دوشنبه گذشته در بندرعباس برگزار شد، از سوی فریدون همتی استاندار هرمزگان مطرح و مورد موافقت محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی قرار گرفت.

محمد اسلامی وزیر راه وشهر سازی دوشنبه گذشته به شهرستان بشاگرد سفر کرد که در این سفر عملیات ساخت دانشگاه آزاد اسلامی و جاده «راه بیخ»، حد فاصل کهنو - دولت آباد بشاگرد به ارزش دو هزار و ۶۶۰ میلیارد ریال آغاز و پُل  موقت جگین با هزینه ۱۰ میلیارد ریال بهره برداری شد.

علیرضا رزم حسینی وزیر صنعت معدن تجارت شنبه گذشته از گمرک شهید رجایی بندرعباس بازدید کرد و با حضور در سرویس واردات گمرک شهید رجایی با صاحبان کالا و حق العمل کاران به صورت رو در رو به گفت وگو پرداخت و از مسایل و مشکلات آنها در حوزه‌های مختلف مربوط به ترخیص کالا مطلع شد.

۵۸۶ پروژه محرومیت زدایی و زیرساختی هرمزگان روز پنجشنبه گذشته با حضور رییس سازمان بسیج کشور به صورت ویدئوکنفرانسی در سراسر استان به بهره برداری رسید.

رییس سازمان بسیج کشور در آیین بهره برداری از این طرح‌ها گفت: در هفته بسیج ۲ هزار و ۸۸۷  طرح در سراسر کشور به بهره برداری می‌رسد که سهم هرمزگان ۵۸۶ طرح است.

سردار غلامرضا سلیمانی افزود: این طرح‌های زیرساختی شامل تامین آب آشامیدنی، راه روستایی، ساخت مسجد، مدرسه، خانه بهداشت و یا هرگونه نیازی که مناطق محروم دارند، می‌باشد.

کلیات بودجه پیشنهادی هرمزگان برای سال ۱۴۰۰ شامگاه شنبه گذشته به تصویب شورای برنامه‌ریزی وتوسعه استان به تصویب رسید.

۶۰۵ میلیارد تومان از این بودجه پیشنهادی برای پرداخت حقوق کارکنان دستگاه های اجرایی و ۴۶۳ میلیارد تومان نیز برای بودجه عمرانی استانی عمرانی پیش‌بینی شده است.

استاندارهرمزگان گفت: عملیات لوله‌گذاری خط انتقال نفت از جاسک از اول دی ماه با پایان عملیات لایروبی آغاز و امکان صادرات از این پایانه نفتی به صورت آنی و بدون استفاده از مخازن ذخیره نفت محقق می‌شود.

فریدون همتی شامگاه پنج‌شنبه گذشته در بازدید از شرکت پتروپالایش مکران به عنوان یکی از طرح‌های ملی در غرب شهرستان جاسک افزود: به منظور حفر کانال زیر دریایی انتقال نفت، لایروبی تا مسافت ۲۰۰متری از نقطه صفر ساحلی در کوه مبارک در حال انجام است.

هفته گذشته تعمیرات اساسی واحدهای تقطیر در جو و خلاء شماره ۲، گاز مایع، تصفیه بنزین و تصفیه آب های ترش پالایشگاه نفت بندرعباس مطابق برنامه ریزی انجام شده با موفقت اجرا و بدون هیچگونه حادثه به پایان رسید.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: ۱۴ هزار و ۸۳۱ تن محموله گندم و ۸۲ هزار و ۵۰۰ کیسه برنج در شبانه روز گذشته در پایانه فله خشک بندر شهید رجایی تخلیه شد.

علی رضا محمدی کرجی ران روز دوشنبه گذشته با اشاره به ثبت بالاترین میانگین تخلیه برنج در ماه جاری اظهارداشت: با تلاش صورت گرفته تخلیه روزانه ۳ هزار و ۳۰۰ تن معادل ۸۲ هزار و ۵۰۰ کیسه برنج ظرف مدت ۲۴ ساعت محقق شده که این اقدام نیز نرم عملیات تخلیه در بنادر کشور را ارتقا داده است.

هفته گذشته کشت گندم در ۱۱ هزار و ۸۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی هرمزگان آغاز شد که طبق پیش سازمان جهاد کشاورزی، ۵۵ هزار تن گندم از این میزان سطح زیر کشت برداشت خواهد شد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هرمزگان گفت:۲۶۰ قطعه زمین برای ساخت مسکن روستای زاج و داربست جاسک از سوی این بنیاد آماده شد.

شهریار نوری‌زاده روز پنجشنبه به رسانه ها اعلام کرد: مجوزهای لازم برای احداث منازل نیز صادر شده و برای هر خانوار روستای زاج و داربست، ۸۰۰ میلیون ریال وام بانکی تعلق می‌گیرد و هر خانه می‌تواند ۵۰ تا ۱۲۰ متر زیربنا داشته باشد.

علی صالحی رییس کل دادگستری استان هرمزگان چهارشنبه گذشته از آغاز روند ترخیص پنج هزار و ۷۰۰ تن برنج وارداتی دپو شده در انبارهای گمرک قشم در پی ضرب الاجل دستگاه قضایی خبر داد.

محمد رضا پور رجبی معاون فنی و نگهداری اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان سه شنبه گذشته گفت: یدک کش چند منظوره عاشورا پس از انجام تعمیراساسی و زیر آبی در سرسره تعمیراتی اداره تعمییر و نگهداری تجهیزات دریایی بندرشهید رجایی به چرخه خدمات ناوگان دریایی استان پیوست.

اجتماعی

شامگاه پنجشنبه هفته گذشته درپی انتشار تصاویر و فیلم در فضای مجازی که تخریب منزل مسکونی یک بانوی سرپرست خانوار توسط کارکنان شهرداری بندرعباس را نشان می‌داد و منجر به خودسوزی این بانوی جوان شده بود، مسوولان استان هرمزگان نسبت به این حادثه واکنش نشان داده و ضمن محکوم کردن آن، حمایت خود از این خانواده را اعلام کردند.

روند ابتلا به کرونا طی هفته گذشته نیز در استان هرمزگان صعودی بوده و شمار فوتی ها به ۸۸۰ نفر رسید و پنجمین بخش بستری بیماران کرونا نیز در بیمارستان شهید محمدی بندرعباس راه اندازی شد.

نخستین پایگاه اورژانس ۱۱۵ ویژه بانوان هرمزگان عصر یکشنبه گذشته با حضور رییس دانشگاه علوم پزشکی و جمعی دیگر از مسوولان در بندرعباس آغاز به کار کرد.

بزرگ‌ترین پروژه دفن پسماند بهداشتی زباله استان هرمزگان روز شنبه گذشته در شهرستان حاجی‌آباد افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

مدیرکل آموزش وپرورش هرمزگان گفت: در مجموع چهار میلیارد ریال اعتبار برای ارتقای وضعیت بهداشتی مدارس در استان بویژه در شرق اختصاص یافت.

موسی دادی زاده سرخایی شامگاه دوشنبه گذشته در نشست ستاد استانی مدیریت کرونا آموزش وپرورش هرمزگان افزود: این هزینه تنها برای خرید لوازم بهداشتی و در راستای بهبود کیفیت بهداشتی همچون خرید مخرن های بهداشتی، لوله کشی آب، خرید لوازم شوینده بهداشتی و غیره مصرف شود.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) هرمزگان گفت: توزیع ۳۰ هزار بسته بهداشتی شامل مواد ضد عفونی کننده و ماسک برای مقابله با ویروس کرونا به صورت رایگان بین خانواده های نیازمند و کم توان مالی از امروز در سراسر این اُستان آغاز شد.

منوچهر دانشمند روز چهارشنبه گذشته در مراسم ارسال این بسته‌ها از محل ستاد اجرایی حضرت امام (ره) در بندرعباس به خانوارهای نیازمند،افزود: این بسته‌ها توسط بنیاد احسان وابسته به این ستاد تهیه شده و این چهارمین سری از توزیع بسته های بهداشتی مقابله با کرونا در هرمزگان بوده  که تا کنون ۵۰ هزار بسته توزیع شده است.

نظامی، انتظامی، قضایی

شنبه گذشته با تلاش و هوشیاری سربازان گمنام امام زمان (عج) یک باند مدعی نفوذ در سیستم قضایی و نظامی در بندرعباس شناسایی و متلاشی شد.

اعضاء این باند با دسترسی به پرونده‌های قضایی برخی از متهمان، با عناوین خاصی با خانواده آن‌ها ارتباط برقرار کرده و با ادعای نفوذ بر روند رسیدگی پرونده متهم و تبرئه وی، از خانواده‌ها اخاذی می‌کردند.

با تلاش ماموران مرزبانی استان هرمزگان و با انجام کارهای اطلاعاتی یکی از بزرگترین سرباندهای قاچاق کالا و ارز شنبه گذشته در استان شناسایی و متلاشی شد.

در این عملیات یک فروند لنج متخلف ، ۱۲ دستگاه خودرو ، دو باب منزل مسکونی ، یک باب نمایشگاه خودرو و یک مرغداری متعلق به سرباندهای قاچاقچیان به ارزش ۹۰۰میلیارد ریال توقیف شد.

هفته گذشته فاطمه درویشی معلم هرمزگانی با پرداخت ۵۰ میلیون ریال زمینه آزادی یک محکوم مالی غیرعمد در استان را فراهم کرد.

این معلم برای شادی روح برادرش که به تازگی به علت نارسایی قلبی درسن ۳۰ سالگی فوت ش، براید تسلی خاطر و آرامش وی هزینه آزادی یک زندانی جرائم غیرعمد را به ستاد دیه استان پرداخت کرد.

رییس کل دادگستری هرمزگان با تاکید بر ضرورت سرعت بخشی در وصول معوقه های بانکی گفت: هیچ واحد تولیدی فعالی در استان نباید به علت بدهی به بانک‌ها تعطیل شود.

علی صالحی عصر پنجشنبه گذشته در نشست ستاد پیگیری اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در دستگاه قضایی استان افزود: چرخ واحدهای تولیدی باید در حرکت باشد تا بتوانند ضمن درآمد زایی، از ورشکستگی رهایی یافته و اشتغال کارگران نیز پایدار بماند.

هفته گذشته با تلاش و هوشیاری ماموران انتظامی استان در شهرستان بندرلنگه یک تن و ۷۰۰ کیلوگرم مواد مخدر کشف شد.

دوشنبه گذشته یک فرد سارق که با معرفی خود به عنوان مامور نیروی انتظامی به خواستگاری دختری در بندرعباس رفته بود، با هوشیاری پلیس دستگیر شد.

این سارق سابقه ۸ فقره سرقت به عنف و سرقت مسلحانه از قبیل سرقت خودرو زانتیا و تویوتا در شهرستان‌های رفسنجان، کرمان و زرند را در پرونده داشته و متواری بوده است.

فرهنگی

سی و دومین جشنواره تئاتر هرمزگان سه شنبه گذشته با رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی و بدون حضور تماشاگر و با شرکت شش گروه نمایشی در پلاتو آفتاب بندرعباس آغاز شد.

۶۰ عنوان کتاب بریل و آوا کتاب کانون پرورش فکری و ۶٠ عنوان کتاب از۲۵ ناشر مطرح کودک و نوجوان یکشنبه گذشته به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی در ۶۰ مرکز فراگیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان رونمایی شد.

طرح "دانشنامه فرهنگ و تمدن استان هرمزگان" دوشنبه گذشته در کارگروه فرهنگی اجتماعی استانداری توسط انوشیروان پیش دار رییس حوزه هنری این استان ارائه و مورد تصویب کارگروه قرار گرفت.

مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی هرمزگان گفت: به مناسبت هفته کتاب پنج هزار جلد کتاب کمک درسی از سوی این اداره به آموزش و پرورش استان اهدا شد.

رضا کمالی زرکانی روز دوشنبه گذشته در این زمینه افزود: با توجه به گرانی کاغذ، این کتابهای کمک درسی به همت موسسه آموزشی گاج در رشته های ریاضی و علوم تجربی در مقطع متوسطه دوم تهیه و برای حمایت از دانش آموزان مناطق محروم مدارس کمتر برخوردار تحویل مناطق آموزشی استان هرمزگان شد.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش هرمزگان گفت: یلدا جعفری دانش آموز هنرجوی این استان نشان برنز چهارمین المپیاد کشوری فیلم سازان را به خود اختصاص داد.

احمد مهرانی روز پنجشنبه گذشته با اعلام این خبر افزود: این دانش آموز هنرمند هرمزگانی از کانون غدیر بندرعباس توانست در بخش «ایده» به مرحله پایانی راه پیدا یابد که پس از اعلام نظر داوران موفق به دریافت این نشان شد.

هفته گذشته آزمایشگاه مرکزی علوم پایه پژوهش سراهای هرمزگان با حضور مدیرکل آموزش وپرورش استان راه اندازی شد.

موسی دادی زاده مدیرکل آموزش وپرورش هرمزگان در حاشیه راه اندازی این مرکز گفت: این آزمایشگاه با هزینه‌ای افزون بر ۷۶۰ میلیون ریال در سالنی با زیربنای ۱۲۰ مترمربع در پژوهش سرای ناحیه یک بندرعباس تجهیز شده است.

حجت‌الاسلام محمد ذاکری مدیرکل کتابخانه‌های عمومی هرمزگان چهارشنبه شب گذشته در آیین تقدیر از کتابداران و فعالان کتابخوانی در استان گفت: در استان هرمزگان، ۱۶ شهر و بخش شناسایی شده است که نیاز ضروری به ساخت کتابخانه دارند اما از هرگونه امکانات کتاب‌خوانی محروم هستند.

ورزشی

دوشنبه گذشته اسلام جاهدی قایقران پاراکانو هرمزگان به صلاحدید رییس و کمیته فنی فدراسیون قایقرانی از اردوی ملی پوشان پاراکانو درتهران جدا و به اردوی ملی پوشان آب‌های آرام در بندر انزلی ملحق شد.

نخستین دوره مسابقه شطرنج آنلاین فرهنگیان هرمزگان هفته گذشته با حضور ۱۰ تن از بازیکنان فرهنگی از شهرستان های  استان با زمان سه دقیقه و یک ثانیه پاداش برگزار شد.

در پایان مسابقه «بنیامین علیزاده» از آموزش و پرورش منطقه فین عنوان نخست را کسب کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha