محرمانه بودن اطلاعات، مانع ورود به شهر هوشمند

یزد_ ایرنا_ نشست کانون تفکر شهر هوشمند دانشگاه یزد با محوریت معرفی فرآیندهای الکترونیکی سازمان‌های تامین اجتماعی و ثبت احوال استان یزد به صورت مجازی (اسکایپ) برگزار شد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از روابط عمومی دانشگاه یزد رئیس ثبت احوال شهرستان یزد، در این نشست خواستار ارسال درخواست‌های سازمان تامین اجتماعی استان از طریق ارسال در شبکه دولت شد و افزود: درحال حاضر سازمان تامین اجتماعی تعدادی از درخواست‌های خود را به صورت فیزیکی از طریق ارباب رجوع برای ما ارسال می‌کندکه باتوجه به شرایط شیوع کرونا و عدم مراجعه حضوری بهتر است این کار در قالب ارسال در شبکه دولت صورت پذیرد.

به گفته محمدعلی مقنی پور، درحال حاضر تمامی زیرساخت‌های لازم توسط سازمان ثبت احوال استان تهیه و آماده شده و دراختیار تمامی ارگان‌ها نیز قرارگرفته است تا به سامانه‌های این سازمان لینک شده و استعلامات خود را به صورت غیرحضوری انجام دهند.

وی بانک‌ها را از جمله متقاضیان دسترسی به سامانه این سازمان عنوان  و اظهار داشت: اگر به بانک مراجعه و با ارائه کد ملی و شماره سریال پشت کارت ملی هوشمند یا کد رهگیری که در برگ ثبت نام کارت ملی هوشمند به افراد داده می‌شود، بانک می‌تواند تمامی اطلاعات به اضافه عکس افراد را رویت کند که به خاطر وجود این سامانه دیگر بانک نیازی به دریافت مدارک کاغذی نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه بانک‌ها از نظر سیستمی به سامانه استعلام ثبت احوال استان وصل می‌باشند و مشکل خاصی در این خصوص وجود ندارد اظهار داشت: بانک‌ها ضمن اینکه از این سامانه به اطلاعات دسترسی دارند می‌دانند به ازای هراستعلام دستی از سازمان ثبت احوال، باید مبلغ ده هزارتومان هزینه پرداخت کنند که این هزینه گزافی را برای آنها در بردارد. به همین دلیل درسال ۱۳۹۵ با پیشنهاد سازمان ثبت احوال، بانک‌ها لینک این سامانه را جهت استعلام مشتریان دریافت کردند.

به گفته وی اگر افراد کارت ملی هوشمند یا کدرهگیری ثبت نام را نداشته باشند هیچ گونه خدماتی از طرف بانک به آنها داده نمی‌شود.

 این مسوول  گفت: گرفتن مدارک به صورت کاغذی ودستی به دستورالعمل داخلی بانک‌ها بر می‌گردد که این روند مرتبط با این سازمان نمی‌باشد.

وی از نحوه اطلاع رسانی سامانه های این سازمان به عموم مردم افزود: معرفی تمامی سامانه‌ها توسط سازمان ثبت احوال کشور انجام شده‌است و تمامی ارگان‌ها با این سازمان قرارداد دارند و این خدمات چندسالی است که درحال ارائه به ارگان‌ها است و فقط تعداد اندکی هنوز به این سامانه وصل نشده‌اند.

وی با اشاره به اینکه برای جلوگیری از سوء استفاده برخی افراد، علاوه برکدملی، تاریخ تولد یا مشخصه دیگری نیز برای ورود به سامانه‌ها تعریف می‌شود اظهار داشت: برای اینکه برخی صرفا با داشتن کدملی نتوانند از اطلاعات افراد دیگراستفاده کنند به همین منظور مشخصه‌های دیگری از جمله تاریخ تولد برای ورود به سامانه‌ها مورد نیاز است. 

همچنین علی‌محمد لطیف دبیرکانون تقکر شهر هوشمند دانشگاه یزد از دسترسی این دانشگاه به سامانه استعلام ثبت احوال خبر داد و افزود: دانشگاه یزد از طریق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نامه‌ای به سازمان ثبت احوال کشورداده و با پیگیری‌های لازم، این سامانه بر روی سامانه گلستان به طور آزمایشی فعال گردیده است که بنابه نظر معاونت آموزشی دانشگاه از سال تحصیلی آینده دریافت مدارک و اطلاعات دانشجویان به صورت سیستمی در دستورکار قرار می‌گیرد.

مهندس مقنی پور در پاسخ به اینکه آیا دانشگاه یزد می‌تواند در پروژه‌های خدمات الکترونیکی و حل مشکلات آن سازمان ثبت احوال استان را کمک کند یا از اختیارات استانی این سازمان خارج است؟ گفت: تمام سیستم‌های این سازمان متمرکز به سازمان ثبت احوال کشور در تهران می‌باشد و هیچکدام از دیگر استان‌ها دیتابیس( data-base) داخلی و محلی ندارند و برنامه‌ریزی یا اقدام خاصی در این قسمت‌ها نمی‌توانند به طور مستقل انجام دهند.

همچنین اکثر برنامه‌های مربوط به سازمان ثبت احوال کشور به دلیل حساسیت, توسط وزارت اطلاعات نوشته می‌شود و به افراد و شرکت‌های خصوصی به هیچ وجه سپرده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه اگر اساتید و دانشجویان برای پروژه‌ها ،تحقیقات و پایان نامه خود نیاز به اطلاعات موجود در سازمان ثبت احوال داشته باشند می‌توانند از طریق نامه رسمی و معرفی دانشگاه یزد به آن سازمان و پس از هماهنگی‌های لازم با سازمان ثبت احوال کشور، اطلاعات و دیتابیس موردنیاز خود را دریافت کنند. وی افزود: هرساله تعدادی از دانشجویان رشته‌های آمار و جمعیت شناسی، اطلاعات مورد نیاز خود را از این سازمان برای پروژه یا پایان نامه‌های خود دریافت می‌کنند و در انتها پس پایان و تصویب، یک نسخه از آن را باید دراختیار آن سازمان قرار بدهند.

همچنین  امیر جهانگرد عضو هیات علمی دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه یزد هم با بیان اینکه در اکثر کشورهای دنیا به دلیل بیماری کرونا و شیوع آن داده‌های بسیاری در سطوح مختلف راجع به آمار مرگ و میر و علت فوت افراد در دسترس است و محققین می‌توانند از آنها استفاده کنندافزود: آیا سازمان ثبت احوال استان برنامه ای برای Open deta و انتشار داده‌ها بدون نیاز به نامه نگاری به این سازمان را دارد؟ و آیا آن سازمان باتوجه به اطلاعات ذی قیمت مورد نیاز، از جمله آمارهای ازدواج، طلاق، مرگ و میر و تولد، برنامه‌ای برای قرار دادن دراختیار محققین و بعضا استارآپ‌ها را دارد؟ 

مهندس مقنی پور در پاسخ به این سوال گفت: در حال حاضر این امکان وجود ندارد و متاسفانه با توجه به حساسیت موضوع و مباحث خاصی که ممکن است مطرح شود، استان‌ها هیچ گونه دسترسی یا دخل و تصرفی را ندارند و محدودیت‌هایی در انتشار این اطلاعات به صورت استانی و محلی وجود دارد. 

وی اضافه کرد: در صورت نیاز به برخی از ارگان‌ها مجوزهای خاص داده می‌شود و درموارد خاص حتما نیاز به درخواست و بررسی شرایط برای دادن اطلاعات و داده‌ها می‌باشد.

جهانگرد با اشاره به ترس بی مورد سازمان‌ها در انتشار اطلاعاتی که شاید مسئله امنیتی آنچنانی را ندارند، اظهار داشت: نوع نگاه به طبقه‌بندی اطلاعات ومحرمانه بودن یا نبودن اطلاعات در ایران نیاز به فرهنگ سازی و ایجاد طرز فکر جدیدی در لایه‌های بالاتر مدیریتی برای انتشار داده‌ها دارد. انتشار دیتا بیش از اینکه خطرناک باشد می‌تواند کمک کننده باشد. وی این نحوه جلوگیری از  انتشار و در اختیار محققین گذاشتن را با اصول اولیه و اجرایی شهر هوشمند در تعارض و بعضا تضاد دانست.

به گفته مقنی پور تنها اطلاعاتی که به صورت آنلاین بر روی پرتال آن سازمان قرار دارد آمار لحظه‌ای تولد درکشور می‌باشد که در هرلحظه میتوان از تعداد متولدین و تعداد جمعیت کل کشور اطلاع حاصل کرد.

همچنین  رئیس اداره فناوری اطلاعات آمار و محاسبات سازمان تامین اجتماعی استان یزد هم دلیل تراکم مراجعه‌کنندگان اخیر به سازمان ثبت احوال را عدم اطلاع مراجعه‌کنندگان و اقدام آنها طبق روند قبل عنوان کرد و افزود: حتی برای مواردی همچون دریافت استعلام سابقه ازدواج و طلاق افراد برای پرداخت کمک هزینه ازدواج به بیمه شدگان نیاز به مراجعه حضوری به سازمان ثبت احوال بوده است که با راه اندازی وب سرویس، استعلام مورد نیاز گرفته می‌شود و دیگر نیاز به مراجعه حضوری به آن سازمان نمی باشد.

سید وحید حسینی محمودآبادی باتوجه به اعلام دستورالعمل جدید از سوی سازمان تامین اجتماعی کشور اظهار داشت: تمامی خدمات آن سازمان از این پس می‌تواند بدون مراجعه حضوری صورت پذیرد و تا پایان بهمن ماه امسال ، ۳۰ عنوان خدمت حضوری و اصلی این سازمان که مراجعات بالایی را دارد، به صورت کاملاغیرحضوری ارائه خواهد شد. در حال حاضر نیز این خدمات به صورت آزمایشی بر پرتال این سازمان بارگذاری شده و درحال ارائه خدمت به همشهریان عزیز می‌باشد.

دکتر امیر جهانگرد یکی از دلایل عدم استفاده و بکارگیری سامانه‌ها وسیستم‌های الکترونیکی برای تبادل اطلاعات بین دو سازمان را متصل نبودن یکی از آنها به لایه زیرساخت توصیف کرد و افزود: به طور مثال سرویس ارائه اطلاعات از سمت سازمان ثبت احوال وجود دارد ولی در اداره تامین اجتماعی هنوز سیستم آنها در لایه زیرساخت، به آن متصل نمی‌باشد که اگر در سطح سیستمی بهم وصل شوند دیگر این ارجاعات حضوری مراجعان از بین خواهد رفت.

رئیس اداره فناوری اطلاعات آمار و محاسبات سازمان تامین اجتماعی استان در پاسخ به سوال یکی ازحضار درخصوص اختیارات سازمان تامین اجتماعی استان در راه اندازی و ایجاد سامانه یا استفاده از سامانه دیگر ادارات برای تبادل اطلاعات جهت ارائه خدمت بدون مراجعه حضوری آنان، گفت: کلیه برنامه‌های خدمات الکترونیکی این سازمان متمرکز در سازمان تامین اجتماعی کشور در تهران است و استان در این خصوص هیچگونه اختیاری برای ایجاد سامانه یا ارائه سرویس تحت وب خود ندارد.

وی همچنین درپاسخ به اینکه اگر سازمان تامین اجتماعی در سطح استان اختیاری ندارد برای اینگونه موارد چه اقدامی می‌تواند انجام دهد، اظهار داشت: این سازمان می‌تواند پیشنهادها و درخواست‌های خود را پس از جمع بندی در قالب پیشنهاد کلی، به سازمان تامین اجتماعی کشور ارجاع داده و آنها اقدام لازم را در این خصوص انجام دهند.

 مهدی فلاح تفتی سرپرست سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری یزد هم خواستار تحت وب قرار گرفتن محاسبه و پرداخت حق بیمه صدور پروانه ساختمان در سازمان تامین اجتماعی به صورت غیرحضوری برای متقاضیان شد.

سید وحید حسینی گفت: تبادل اطلاعات با شهرداری درقالب پیشنهادی به تهران ارسال شده ودر حال پیگیری هستیم. همچنین اتصال شهرداری‌ها به وب سایت سازمان ثبت احوال نیز از سوی برخی استانها به سازمان ثبت احوال کشور صورت گرفته تا برای محاسبه و دریافت فیش بیمه تامین اجتماعی مربوط به صدور پروانه ساخت ساختمان در شهرداری نیاز به مراجعه حضوری افراد نباشد که به زودی این اتفاق خواهد افتاد.

به گفته وی این سازمان با اداره ثبت اسناد و املاک و اداره پست نیز در تعامل بوده و اطلاعات شرکت‌ها و کدپستی به صورت الکترونیکی استعلام و دریافت می‌شود. 

حسینی درخصوص حذف دفترچه بیمه تامین اجتماعی به صورت کاغذی گفت: دفترچه بیمه تامین اجتماعی که به صورت کاغذی می‌باشد به تازگی تبدیل به نسخه‌های الکترونیکی شده و در حال حاضر اعتبار آن به صورت سیستمی در مطب‌ها و بیمارستان‌ها قابل مشاهده می‌باشد.

وی ادامه داد:سامانه دسترسی به نسخه الکترونیکی دفترچه‌ها نیز ایجاد شده است که پزشکان می‌توانند در این سیستم ثبت نام وسپس به آن لینک شوند و پیش‌بینی سازمان تامین اجتماعی استان آن است که تا آخر امسال به طور کامل دفترچه بیمه کاغذی حذف شود.

حسینی با بیان اینکه برای تمدید اعتبار دفترچه بیمه درکارگزاری‌ها و شعب تامین اجتماعی استان دیگر به صورت حضوری خدمتی ارائه نمی‌شود، افزود: بیمه‌شدگان می‌توانند از طریق شماره گیری #۱۴۲۰*۴* از اعتبار دفترچه خود مطلع یا نسبت به تمدید آن اقدام کنند و تمامی مراکز درمانی، بیمارستان‌ها و مطب‌های پزشکان به سامانه تمدید اعتبار سازمان تامین اجتماعی برای اطلاع از میزان اعتبار دفترچه بیماران لینک شده‌اند.

همچنین برای دفترچه‌های بیمه‌ای که برگ آنها تمام شده نیز می‌توانند با مراجعه به سایت eservices.tamin.ir  پس ازثبت نام درخواست دفترچه، از تاریخ و ساعت دریافت دفترچه خود در شعب یا کارگزاری‌های این سازمان اطلاع یافته و با مراجعه در وقت مقرر، دفترچه جدید خود را دریافت کنند.

وی از خدمات غیر حضوری دیگر در این پرتال را کسب اطلاع و پرداخت هزینه بیمه سربازی، محاسبه سال بازنشستگی، میزان سابقه بیمه، ارسال لیست بیمه کارگاه‌ها، خدمات درمانی و دفترچه، استعلام اعتبار دفترچه درمانی و نسخه الکترونیک آن، فیش حقوقی مستمری‌بگیران، نوبت‌دهی بیمه‌ای، نوبت‌دهی درمان، خدمات نامنویسی، بازرسی‌های انجام شده از محل اشتغال، بازنشستگی بیمه‌شدگان، نامنویسی کارفرمایان، حکم مستمری‌بگیران و درخواست گواهی را برشمرد.

به گفته حسینی، بیمارانی که مبتلا به کووید ۱۹ شده‌اند اگر تست pcr و استراحت پزشکی با تجویز پزشک متخصص داشته باشند، می‌توانند در سامانه شعبه‌های این سازمان ثبت و هزینه بیمه استعلاجی خود را بدون نیاز به حضور فیزیکی دریافت نمایند. 

حسینی اظهار داشت: برای استفاده از اطلاعات این سازمان توسط دانشگاه یزد یا هر نهاد دیگری می‌توان با مکاتبه رسمی اعلام درخواست نمود تا پس از ارجاع به ستاد صیانت از اطلاعات و دریافت مجوز، اطلاعاتی که جنبه عمومی داشته و مورد تایید این ستاد باشد، در اختیار آنها قرار گیرد.

وی گفت: وب کنفرانسی در سازمان ثبت احوال استان راه‌اندازی شده است تا شعب برای ارتباط با سازمان یزد و دیگر شعب نیاز به مراجعه حضوری نداشته باشند.

حسینی  از فراهم شدن امکان بیمه دانشجویی در قالب مشاغل آزاد برای دانشجویان خبرداد و افزود: در تمامی مقاطع، دانشجویانی که تمایل دارند می‌توانند از طریق پرداخت حق بیمه در قالب بیمه مشاغل آزاد در شعب تامین اجتماعی استان از انواع تعهدات بلند مدت برخوردار و علاوه بر ایجاد امنیت خاطر و آرامش روانی برای آینده خود، در سنی مناسب از بازنشستگی برخوردار شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =