معاون میراث فرهنگی: متولی عمارت تخت دریا قلی بیگ کرمان مشخص شود
ببلبببببی

کرمان - ایرنا - معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان گفت: برای اثر بخشی و بمنظور حفظ عمارت دریاقلی بیگ کرمان باید متولی و کاربری مناسبی برا ی این بنای تاریخی تعریف و مشخص شود.

مجتبی شفیعی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این زمینه در حال رایزنی با دستگاهها و نهادهای مرتبط نظیر شهرداری و همچنین بخش خصوصی هستیم که به محض حصول نتیجه اطلاع رسانی لازم انجام خواهد شد.

وی با اشاره به تجمع افراد معتاد در این محل و آسیب های وارده شده به این بنای تاریخی تصریح کرد: این بنای تاریخی برغم اینکه تاکنون چند بار مورد مرمت قرارگرفته ، اما بدلیل قرار گرفتن در محلی خلوت و بدون نگهبان بودن،  آسیب هایی به آن وارد شده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان اظهار داشت: پس از تصمیم گیری و حضور فیزیکی متولی، این بنا ساماندهی و برای معتادین و افرادی که به بنا آسیب می زنند نا امن خواهد شد.

آسیب باران به گنبد آستانه شاه نعمت الله ولی 

 وی بیان کرد: بر اثر بارندگی های روزهای اخیر قسمتی از کاشیکاری بخش غربی گنبد آستانه شاه نعمت الله شهر ماهان فرو ریخته و آسیب های مختصری به این مجموعه تاریخی وارد شده است.

 شفیعی ادامه داد: کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی با حضور در این بنای تاریخی قسمت فرو ریخته را مورد بررسی قرار داده اند و به زودی با مشارکت اوقاف در خصوص عملیات مرمتی این قسمت رایزنی لازم انجام می گیرد.

وی تاکید کرد: مجموعه شاه نعمت الله ولی ماهان یکی از بزرگترین مجموعه های آرامگاهی کشور است که  درسال های ۱۳۶۰ و ۱۳۸۳ مرمت های کلی و در سال های دیگر نیز مرمت های جزئی در این بنای تاریخی انجام گرفته است.

سردر ورودی دانشکده فنی دانشگاه باهنر مرمت می شود

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی کرمان همچنین با اشاره به تخریب قسمتی از سر در ورودی دانشکده فنی دانشگاه باهنر کرمان تصریح کرد: تعدادی از آجرهای قسمتی از بنا ریخته است که مربوط به بیش از یکسال پیش است و به عملیات عمرانی که اخیرا در کنار این بنا انجام می شود، ارتباطی ندارد.

وی افزود: با دانشگاه  شهید باهنر کرمان چند بار مکاتبه کردیم و اخیرا دانشگاه مصمم شده که با بکارگیری یکی از پیمانکاران صاحب صلاحیت نسبت به مرمت این بخش و همچنین سایر بخش ها اقداماتی را با نظارت کارشناسان میراث انجام دهد.

تخت درگاه قلی بیگ عمارتی است که در جنوب شرقی شهر کرمان واقع شده و مقبره رییس ایل افشار و از امرای کرمان به نام قلی بیگ در دوره صفویه است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha