۹۹ برنامه در هفته نکوداشت اصفهان اجرا می‌شود

اصفهان- ایرنا - معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار اصفهان گفت: ۹۹ عنوان برنامه با رویکرد هویتی در فضای حقیقی و مجازی در اصفهان برگزار می‌شود.

به گزارش ایرنا، محمد عیدی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در کتابخانه مرکزی اصفهان با اشاره به پیشینه اسطوره‌ای اصفهان، افزود: تقویت هویت تاریخی محله ها از جمله ویژگی‌های برنامه‌های هفته نکوداشت اصفهان در راستای تقویت جامعیت این شهر است.
وی ادامه داد: هر ساله از دوم تا نهم اردیبهشت به عنوان هفته فرهنگی و گردشگری اصفهان و از ۲۵ آبانماه تا اول آذرماه به عنوان روز اسطوره‌ای اصفهان به عنوان هفته نکوداشت آن نامگذاری شده است.
معاون شهردار اصفهان به حماسه مردم اصفهان در ۲۵ آبان در تشییع بیش از ۳۷۰ شهید و تدفین آنان در تخت پولاد اشاره و تصریح کرد: هر نوع سلحشوری، ایثار و از خودگذشتگی ویژگی روز اصفهان است زیرا  همواره مردم این خطه در دفاع از هویت ملی و دینی خود، استوار بوده و هستند.
وی بیان کرد: مجموعه مدیریت شهری و ۱۵ منطقه شهری با کمک نهادهای مدنی در این هفته برنامه‌هایی متناسب با شرایط کرونایی در ۲ سطح مجازی و حقیقی تدارک دیده‌اند.
رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان یادآور شد: از جمله فرصت‌هایی که به واسطه کرونا محقق شد سوق پیدا کردن برنامه‌ها در قالب فرهنگ‌سرای مجازی است و خوشبختانه در فضاهای مجازی زیرساخت‌ها و فرصت‌های بسیار خوبی در مدیریت شهری فراهم شد و امکان اجرای هر برنامه‌ای را در این فضا برای ما محقق ساخته است.
وی با بیان اینکه بخشی از برنامه‌های این هفته به موضوع ۲۵ آبان و روز حماسه اصفهان اختصاص یافت، ادامه داد: فضا سازی در مجموعه اداری اصفهان و پل‌های آذر، فلزی و غدیر و ادغام این فضاسازی با نمادهای شهر، ایجاد گالری شهری با موضوع روز اصفهان و پیوند آن با حماسه ۲۵ آبان، فضا سازی میدان‌های شهدا، ۲۵ آبان و امتداد آن تا پل شهید چمران، ساخت ویدیو کلیپ‌ها و نصب بیلبوردهای متعدد در شهر از جمله برنامه‌های این بخش است.
عیدی به برگزاری سلسله رونمایی‌های محصولاتی در خصوص اصفهان اشاره و اضافه کرد: ۱۵۰ اثر در طول چهار شب به ترتیب در حوزه اصفهان شناسی، گردشگری، اجتماعی و فرهنگی در موزه هنرهای معاصر اصفهان طی برنامه‌هایی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی رونمایی خواهد شد.
وی ادامه داد: رونمایی از نقشه گردشگری بازار اصفهان، بسته صنایع دستی اصفهان با موضوع کرونا برای خواهر خوانده‌های اصفهان، کتابچه هایی با زبان های مختلف، تولید ۲۰ کلیپ بمنظور ارائه در رسانه های جهانی از جمله آثاری است که در حوزه گردشگری شهری رونمایی می‌شود.
معاون شهردار اصفهان با اشاره به خدمات شهرداری اصفهان در حوزه مسائل اجتماعی تصریح کرد: از جمله این برنامه‌ها  آغاز به کار شبکه‌های محلی است در راستای کاهش تصدی‌گری شهری است که سامانه آن در سومین شب در بخش اجتماعی رونمایی خواهد شد.
وی اضافه کرد: تولید محصولاتی در حوزه شهر دوستدار کودک و شهر دوستدار سالمند، تولید اطلس مشارکت‌های اجتماعی و اطلس مسائل اجتماعی شهر از دیگر اقدامات صورت گرفته در حوزه اجتماعی است که در این شب رونمایی می‌شود.
عیدی ادامه داد: همچنین محصولات فرهنگی و هنری از جمله کتاب بسیار بدیع و خلاقانه در حوزه کودک، لوح فشرده آوازهای یکی از چهره‌های موسیقیایی اصفهان؛ کتاب اصفهان به روایت سینما در شب چهارم رونمایی خواهد شد.
وی اظهار کرد: اصفهان به عنوان یک جهان‌شهر پر ریشه، گریزی جز توجه به اقتصاد فرهنگ ندارد تا به کانون میان فرهنگی در سه سطح درون استانی، ملی و جهانی نقش آفرینی کند.
رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان ادامه داد: دیپلماسی شهری اقتضا می کند که کالاهای بومی را به کالاهای جهانی تبدیل جهانی کنیم و اگر جنبه‌های فرهنگی و هنری در چارچوب خود قرار ندهیم درخت تنومند خلاقیت فرهنگی آرام ارام خشک خواهد شد.
وی با اشاره به شرکت اصفهان در بزرگترین نمایشگاه شرق آسیا در شهر چین افزود: صنایع دستی چین در یک فرقه ۸۰ متری به نمایش گذاشته شد و یکی از شبکه‌های تلویزیونی چین بخشی از برنامه‌های خود را به معرفی این محصولات  اختصاص داد.
عیدی اظهارکرد: چین بازار قدرتمند برای اقتصاد فرهنگ است و با وجودی که بیش از ۱۰۰ کشور در این نمایشگاه شرکت کردند پل بزرگی برای برقراری ارتباط با مراکز فرهنگی جهانی است.
عیدی با بیان اینکه اصفهان یک شهر اسطوره‌ای است، اضافه کرد: ریشه اصفهان در دوره اسطوره‌ای از زمان جمشید جم رقم می‌خورد.
طالع بنیان شهر اسطوره ای اصفهان در ماه آذر (قوس) دیده شده و در بسیاری از متون کهن، خشت اول شهر اصفهان را در ماه آذر گذاشتند و برج قوس را طالع اصفهان انتخاب کرده اند. همچنین باروی اصفهان در این ماه بنا نهاده شده است. 
همچنین نگاره تاریخی منقوش بر کاشی‌کاری‌های سردر بازار قیصریه اصفهان که با اقتباس از صورت فلکی برج قوس (آذر ماه) و با محتوایی متعالی طراحی شده‌است، به عنوان نماد این روز گزیده شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

سرخط اخبار استان‌ها