ارتباط مجازی دغدغه اجرای طرح یاریگران زندگی در مدارس اصفهان است

اصفهان - ایرنا - رییس امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی اداره‌کل آموزش و پرورش اصفهان گفت: یکی از دغدغه‌های اجرای طرح کانون یاریگران زندگی در مدارس اصفهان در سالجاری، ارتباط و تعامل مجازی و غیرحضوری دانش‌آموزان است.

 مریم ژاله روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به آغاز ششمین دوره هفته مبارزه با اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی افزود: با توجه به اینکه ذات و ماهیت این برنامه براساس مشارکت و تعامل دانش‌آموزان با یکدیگر است وضعیت فعلی به لحاظ شیوع کرونا موجب اجرای غیرحضوری آن شده است.

وی ادامه داد: مجازی شدن حضور دانش‌آموزان در طرح یاریگران زندگی به عنوان یک فوق برنامه، موجب نگرانی والدین و نارضایتی برخی از آنها به دلیل اولویت داشتن برنامه‌های آموزشی برای آنهاست.

رییس امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی اداره‌کل آموزش و پرورش اصفهان افزود: برخی از والدین نگران عقب افتادن فرزندانشان از درس و آموزش هستند و بر این اساس روند اجرای برنامه‌های تربیتی و پرورشی در این شرایط ضعیف است.

وی تاخیر و زمان‌بر بودن پاسخ دانش‌آموزان به سووالات ارائه شده درباره این طرح به دلیل مشکلات برقراری ارتباط با شبکه و آنلاین شدن را از دیگر دغدغه‌های اجرای طرح یاریگران زندگی در مدارس برشمرد و افزود: سال گذشته این طرح در ۲۰ درصد مدارس استان اجرا شد که با توجه به تعطیلی  چند ماهه اول سال تحصیلی به دلیل آلودگی هوا و سپس غیرحضوری شدن مدارس به دلیل شیوع کرونا، بطور ناقص به اجرا درآمد.

وی از اجرای این طرح در سال تحصیلی جدید در ۳۰ درصد مدارس استان اصفهان و در هفته مبارزه با اعتیاد اشاره کرد و گفت: ۲ فعالیت عمده در طرح یاریگران زندگی شامل فعالیت‌های رشدمدار و جامعه‌محور مدنظر است که منظور از فعالیت‌های رشدمدار، آن دسته از فعالیت‌هایی است که از طریق آموزش و فرهنگ سازی موجب رشد مهارت‌های خودمراقبتی در بین دانش آموزان، والدین، کارکنان و مدرسه می‌شود و در فعالیت‌های جامعه‌محور نیز کانون‌های یاریگران زندگی، تمامی فرآیند شناسایی مخاطرات مدرسه تا تعیین راهکار، طراحی پروژه، حمایت‌جویی و اجرای آن را به اجرا می‌گذارند.

رییس امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی اداره‌کل آموزش و پرورش اصفهان درباره مشارکت دانش‌آموزان با رویکرد حل مساله اجتماعی در شرایط حضوری گفت: دانش‌آموزان پس از تشکیل کانون مدرسه‌ با کمک مربیان و تسهیلگران برنامه، ضمن فراگیری توانمندی‌ها و مهارت‌های لازم خودمراقبتی با کمک یکدیگر، طرح‌های کوچکی را در قالب آموزشی، ترویجی، مشاوره همتایان و مددکاری اجتماعی برای ترویج پیام‌های پیشگیری در مدرسه و محله خود طراحی می‌کنند و پس از حمایت جویی، با هدایت مربیان و تسهیلگران، آن را در مدرسه در بین خانواده‌ها و محله خود اجرا می‌کنند.

وی افزود: در شرایط کنونی به لحاظ غیرحضوری شدن آموزش در مدارس، این فرآیند توسط دانش‌آموزان و با ارتباط گیری مربیان و تسهیلگران در فضای مجازی صورت می‌گیرد.

رییس امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی اداره‌کل آموزش و پرورش اصفهان به تجربه انجام و تاثیر این‌گونه برنامه‌ها در مدارس اشاره کرد و گفت: از سال ۹۵ تا ۹۷ طرح مشترکی با بهزیستی با عنوان مشارکت اجتماعی دانش آموزان در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اجرا شد که بسیار موفق و تاثیرگذار بود.

وی به تجربه سال گذشته اجرای برنامه یاریگران زندگی در برخی مدارس استان اشاره کرد و گفت: در این راستا در حوزه اعتیاد که جزء موارد خطرات مربوط به بیرون از حوزه مدرسه بود، دانش آموزان به شناسایی مخاطرات، دسته‌بندی و اولویت بندی پرداختند و با حمایت شهرداری به اجرای برنامه تشویق برخی مغازه‌های اطراف مدارس که هیچ نوعی مواد دخانی نمی‌فروختند، پرداختند.

ژاله تاکید کرد: اجرای موفق این برنامه با توجه به اهمیت آن برای دانش‌آموزان با توجه به شرایط فعلی به لحاظ محدودیت‌های کرونایی نیازمند همکاری و حمایت خانواده‌هاست.

طرح یاریگران زندگی، اقدامی فرهنگی و پیشگیرانه در جامعه و با اولویت آموزش و پرورش است که تمام مقاطع تحصیلی از پایه اول ابتدایی تا آخر متوسطه را شامل می‌شود.

در این طرح آموزش‌ها به‌منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی، رفتارهای پرخطر و مبارزه با اعتیاد بصورت همزمان برای سه گروه تأثیرگذار در نظام آموزشی شامل دانش‌آموزان، والدین و اولیای مدارس و با همکاری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر برای دومین سال در مدارس استان اصفهان اجرا می‌شود.

ششمین دوره هفته مبارزه با اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی در مدارس  ۲۲ تا ۲۸ آبان برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =