۵۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل کنارگذر شرق اصفهان هزینه شد

اصفهان- ایرنا- مجری طرح‌های زیربنایی استان اصفهان گفت: در یک سال گذشته ۵۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل قطعه‌های یک و دو طرح ملی کنارگذر شرق اصفهان هزینه شده است.

علیرضا صلواتی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: فعالیت اجرایی آزادراه شرق اصفهان از ۲ دهه پیش شروع شده بود اما کار ساخت آن از شتاب لازم برخوردار نبود.

وی ادامه داد: عملیات اجرایی این طرح  از ۲ سال گذشته بصورت جدی دنبال شد اما در یک سال اخیر با توجه ویژه وزیر راه و شهرسازی و پیگیری‌ مسوولان استان اصفهان، کارِ ساخت آن شتاب قابل ملاحظه‌ای پیدا کرد.

مجری طرح‌های زیربنایی استان اصفهان اظهار داشت: ۵۵ کیلومتر از قطعه‌های یک و دو طرح ملی کنارگذر شرق اصفهان آماده افتتاح است.

به گفته وی، قطعه‌های یک و دو طرح ملی کنارگذر شرق اصفهان به طول ۶۳ کیلومتر است که ۵۵ کیلومتر آن از تقاطع جاده اصفهان- کاشان تا پل فرودگاه، هفته آینده با حضور رییس جمهوری و بصورت ویدئو کنفرانس افتتاح خواهد شد.

صلواتی، کنارگذر شرق اصفهان را یکی از آزادراه‌های مطرح کشور در حوزه ایمنی و مبلمان توصیف و خاطرنشان کرد: رعایت کامل نکات ایمنی و کیفیت زیرسازی‌ها، آسفالت، گاردریل و نیوجرسی‌ها در این طرح مورد توجه جدی قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: پیش بینی لازم برای احداث مجتمع‌های رفاهی، طراحی پَد فرودگاهی و هلی کوپتر امدادی و سایر امکانات در احداث این آزادراه انجام شده است.

مجری طرح‌های زیربنایی اصفهان گفت: قطعه‌های یک و دو طرح ملی کنارگذر شرق اصفهان با سرمایه‌گذاری ۷۰ درصدی صندوق بازنشستگی کشوری و ۳۰ درصدی وزارت راه و شهرسازی انجام شده است.

وی بیان کرد: هشت کیلومتر باقیمانده از قطعه دوم این آزادراه حد فاصل پل فرودگاه تا پل قهجاورستان نیز تکمیل شده است و در مرحله رفع نقص قرار دارد و در چند ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

صلواتی افزود: در تلاش هستیم تا قطعه سوم این آزادراه حد فاصل پل قهجاورستان تا سه راهی اصفهان- مبارکه - شهرضا  را نیز در زمان این دولت تکمیل کنیم و به بهره‌برداری برسانیم.

وی اظهار داشت: گشایش‌های خوبی در زمینه رفع مُعارضان این طرح در حال انجام است و  امیدواریم در ماه‌های آینده به مرحله تکمیل برسد و زمینه افتتاح آن فراهم شود.

مجری طرح‌های زیربنایی اصفهان تصریح کرد: بخش قابل توجهی از کریدور شمالی و جنوبی کشور با افتتاح این طرح تکمیل و دغدغه بسیاری از مردم برای داشتن سفری ایمن، روان و بدون حادثه از جنوب به شمال برطرف می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بارِ سنگین ترافیک شمال اصفهان با بهره‌برداری این کنارگذر مرتفع می‌شود، خاطرنشان کرد: روزانه حدود ۸۰ هزار وسیله نقلیه از مسیرهای تهران، کاشان، نطنز، قم و دلیجان به اصفهان وارد می‌شوند که این مساله بارِ سنگین ترافیک به شمال این کلانشهر را تحمیل می‌کند و با بهره‌برداری از کنارگذر شرق، مسیر استان‌های جنوبی و بخش جنوبی اصفهان به تهران ۵۰ کیلومتر نزدیکتر می‌شود.

تفاهمنامه تامین مالی، اجرا، بهره‌برداری و انتقال آزادراه کنارگذر شرق اصفهان از سال ۹۴ بین وزارت راه و شهرسازی و صندوق بازنشستگی کشوری به امضا رسید.
این طرح حدفاصل آزادراه نطنز - اصفهان تا اتصال به بزرگراه اصفهان- نایین به طول ۶۳ کیلومتر است که بار حمل و نقل کریدور شمال جنوب را از مجاورت شهر اصفهان هدایت می‌کند.
عملیات اجرایی آزادراه کنارگذر شرق اصفهان که در سال‌های گذشته متوقف شده بود با هدف کاهش زمان سفر، جلوگیری از تردد وسایط نقلیه سنگین و دودزا به درون محیط شهری اصفهان و کاهش آلودگی هوا و در پی آن ایجاد سفری پاک، با همکاری سازمان بازنشستگی کشوری و با مشارکت بخش خصوصی اجرا شد.
آزادراه کنارگذرشرق اصفهان از آزادراه نطنز – کاشان – اصفهان آغاز و به آزاد راه اصفهان – شیراز ختم می‌شود.

کنارگذر شرق اصفهان، شریانی مهم برای ارتباط هرچه بهتر و سریع‌تر ترافیک جنوب به جاده‌های منتهی به مرکز و شمال کشور به شمار می‌آید.

قطعه اول آزادراه شرق اصفهان از آزادراه اصفهان- نطنز تا آزادراه اصفهان- اردستان به طول ۳۰ کیلومتر، قطعه دوم آن در ادامه تا جاده اصفهان- نایین به طول ۳۳ کیلومتر و قطعه سوم این کنارگذر از جوار باغ رضوان تا گردنه لاشتر پس از بهارستان، به طول ۳۰ کیلومتر است.

این طرح در کاهش آلاینده‌ها، تصادف‌ها و ترافیک بسیار موثر خواهد بود و با توجه به اینکه روزانه ۶۰۰ هزار تردد خودرویی در جاده‌های اصلی کلانشهر اصفهان انجام می‌شود، برآورد تردد روزانه۸۰ هزار وسیله نقلیه از این مسیر، نقشی مهم و گره‌گشا خواهد داشت.

۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه در اصفهان وجود دارد و با توجه به موقعیت ویژه جغرافیایی این استان، بعنوان چهارراه ترانزیتی، رتبه نخست حمل بار و رتبه سوم حمل مسافر را در کشور داراست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =