۲۷ آبان ۱۳۹۹، ۱۱:۴۴
کد خبرنگار: 3092
کد خبر: 84109754
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تاریخ شفاهی ۱۰۰ چهره شاخص گلستان تهیه شد

۲۷ آبان ۱۳۹۹، ۱۱:۴۴
کد خبر: 84109754
تاریخ شفاهی ۱۰۰ چهره شاخص گلستان تهیه شد

گرگان - ایرنا - مدیر موسسه فرهنگی میرداماد گرگان با تاکید بر اهمیت تاریخ شفاهی به عنوان یک سرمایه بزرگ برای نسل آینده گفت: تاکنون تاریخ شفاهی ۱۰۰ چهره شاخص بخش‌های گوناگون استان تهیه شده و در دسترس پژوهشگران قرار گرفت.

احمد خواجه‌نژاد روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: گردآوری و حفظ داشته ها، تجربیات و خاطرات شفاهی افراد تاثیرگذار استان گلستان از طریق مصاحبه با عنوان تاریخ شفاهی از سال ۸۹ آغاز شده و این طرح همچنان ادامه دارد که در این راستا از ابتدای امسال تاکنون ۱۰ مصاحبه تاریخ شفاهی در موضوعات ورزشی، هنری، سیاسی، تعزیه‌خوانی و آموزشی انجام شد.

تاریخ شفاهی یکی از شیوه های پژوهش در تاریخ است و به شرح و شناسایی وقایع، رویدادها و حوادث تاریخی براساس دیدگاه ها، شنیده ها و عملکرد شاهدان، ناظران و فعالان آن ماجراها می پردازد.

مدیر موسسه فرهنگی میرداماد گرگان ادامه داد: تاریخ شفاهی هنوز جایگاه مطلوب خود را در گلستان پیدا نکرده که تلاش می کنیم با معرفی بهتر اهداف این طرح مانند انتقال تاریخ و فرهنگ مناطق و اقوام به نسل آینده و ارج‌گذاری به خدمات افراد تاثیرگذار، بر غنای پشتوانه فرهنگی استان اضافه کنیم.

وی گفت: علاوه بر انجام مصاحبه با افراد شاخص در موسسه میرداماد، هر کدام از شهروندان گلستان در صورت آشنایی با افراد تاثیرگذار می توانند از آنان مصاحبه گرفته و برای آرشیو تاریخ شفاهی استان به این موسسه ارسال کنند.

وی بیان کرد: طبق تصویب کارگروه تاریخ شفاهی موسسه میرداماد، هر شخصی که اطلاعات کافی و مناسبی برای حفظ آداب و رسوم مردم منطقه داشته و یا در گذشته اقدام ماندگاری با اثربخشی عمومی بالا به یادگار گذاشته باشد جزو افراد شاخص محسوب شده و از قابلیت انجام مصاحبه برای تاریخ شفاهی برخوردار است.

مدیر موسسه فرهنگی میرداماد گرگان گفت: مصاحبه با افراد در موضوع تاریخ شفاهی به طور کامل تایپ شده و برای استفاده پژوهشگران و انتقال به نسل آینده در بخش آرشیو نگهداری می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha