آموزش غیرحضوری و چالش پهنای باند در خراسان جنوبی

بیرجند - ایرنا - آموزش غیرحضوری دانش‌آموزان که اکنون تمامی شهرستان‌های خراسان جنوبی را شامل شده، به وضعیت پهنای باند و شبکه شاد ارتباط مستقیم پیدا کرده است و علاوه بر آموزش مجازی روش‌های دیگر هم دنبال می‌شود.

به گزارش ایرنا اولین بار پس از شیوع ویروس کرونا مدارس و دانشگاه‌های خراسان جنوبی پنجم اسفند ۹۸ تعطیل شد؛ تعطیلی که تا هفته‌ها و ماه‌های بعد ادامه یافت اما آموزش دانش‌آموزان تعطیل نشد.

با وجود اینکه اوایل همه‌گیری کرونا بود و هنوز برخی امکانات و زیرساخت‌های آموزش غیرحضوری آماده نبود اما معلمان جهادگونه پای کار آمدند و آموزش را از طریق فضای مجازی، برگزاری کلاس‌های حضوری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حتی تبدیل منزل شخصی خود به کلاس درس و رفتن به سراغ دانش‌آموزان پیگیری کردند.

شبکه اجتماعی دانش‌آموزان (شاد) از ۱۶ فروردین امسال برای تمامی دانش‌آموزان در اقصی نقاط کشور فرآیند آموزش دروس را آغاز کرد و این شروع راه جدید برای خیل عظیم فرهنگیان و دانش‌آموزان در شرایط کرونا و برخی کمبودهای زیرساختی بود.

وزارت آموزش و پرورش با توجه به شیوع ویروس کرونا و توصیه وزارت بهداشت مبنی بر قرنطینه خانگی و به حداقل رساندن رفت ‌و آمدها برای حفظ سلامتی افراد، اقدام به راه‌اندازی سامانه آموزش مجازی «شاد» کرد تا مربیان پیش‌دبستانی، آموزگاران، دبیران و هنرآموزان بتوانند از طریق کلاس‌های مجازی، نوآموزان، دانش‌آموزان و هنرآموزان را در سراسر کشور آموزش دهند.

هرچند در ابتدا مشکلات نرم‌افزاری شبکه شاد کاملا محسوس بود و توسط خانواده‌ها اعلام می‌شد به تدریج این مشکلات مرتفع و نسخه جدید شاد امسال همزمان با شروع سال تحصیلی جدید رونمایی شد در حالی که همچنان مشکلات زیرساختی از قبیل پهنای باند مورد توجه قرار گرفته است.

به گفته مسوولان وزارت آموزش و پرورش، وضعیت سرعت استفاده از شبکه شاد نسبت به ابتدای شروع سال تحصیلی بهتر شده است و تلاش برای حل مسائل مختلف این شبکه آموزشی ادامه دارد.

دانلود محتوای آموزشی و ارسال فیلم یکی از مهمترین مشکلاتی است که از سوی دانش‌آموزان، والدین و معلمان در خراسان جنوبی عنوان می‌شود که مدیرکل آموزش و پرورش دلیل اصلی آن را مشکلات مربوط به پهنای باند می‌داند اما در این بین تعداد زیادی از نبود زیرساخت‌های آموزشی در خانه رنج می‌برند.

بدیهی است که وضعیت استان به استان از نظر زیرساختی، پهنای باند، سرعت اینترنت و دسترسی به شبکه شاد متفاوت بوده و اولویت در خراسان جنوبی این است که همه دانش‌آموزان به آموزش غیرحضوری دسترسی داشته باشند همانگونه که معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش اوایل مهر امسال در سفر به این استان گفت: مدیر مدرسه و مسوولان مناطق موظف به پیگیری هستند که هیچ دانش‌آموزی به دلیل نبود دسترسی به زیرساخت‌های فناوری از جریان آموزش باز نماند.

رضوان حکیم زاده افزود: برنامه وزارت آموزش و پرورش این است که صرفنظر از شرایط، تمامی دانش‌آموزان باید برنامه آموزشی داشته باشند و برای دانش‌آموزان فاقد گوشی همراه و محروم از فضای اینترنت بسترهای جایگزین ار قبیل بسته‌های آموزشی تهیه شده و آموزش آنان از طریق برنامه‌های تلویزیونی دنبال شود.

وی گفت: معلم، مسوول یادگیری تک تک دانش‌آموزان است و باید نقشه یادگیری را برای دانش‌آموزان تهیه کند.

با این وجود مشکلات محتوایی، نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و از طرفی موارد مطرح شده مفهومی و تفهیمی از مهمترین مشکلات پیش روی شبکه شاد است و برخی معلمان ترجیح داده‌اند از پیام‌رسان هایی مانند واتس‌اپ برای تدریس آنلاین استفاده کنند.

پهنای باند از مهمترین مشکلات شبکه شاد در خراسان جنوبی

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با بیان اینکه مشکلات مربوط به زیرساخت و پهنای باند از مهمترین مشکلات شاد در استان است گفت: رایزنی‌های لازم با شرکت زیرساخت و مخابرات برای رفع این مشکل انجام شده است.

محمدعلی واقعی افزود: ۸۵ درصد دانش آموزان استان از سامانه شاد استفاده می‌کنند و ۱۵ درصد باقیمانده از بسته‌های غیر حضوری و درسنامه‌های آموزشی بهره‌مند هستند.

وی اظهار داشت: قطع و وصل در ساعات پیک مصرف از مهمترین موارد اعتراضی جامعه هدف شاد است که مشکلات مربوط به وزارت آموزش و پرورش طبق قول وزیر تا آذر ماه رفع خواهد شد.

واقعی با بیان اینکه وضعیت شاد نسبت به اردیبهشت ماه تغییر کرده است تصریح کرد: برنامه هفتگی معلم، حضور و غیاب، بات آزمون، برگزاری کارگاه‌ها، پوشه الکترونیکی دانش‌آموز از مهمترین این تغییرات است.

وی با بیان اینکه آموزش حضوری دانش‌آموزان طبق مصوبه ستاد کرونا به جامعه هدف اعلام خواهد شد اظهار داشت: خوابگاه‌های دانش‌آموزی هم در این مدت خدمات نخواهند داشت و آموزش به صورت غیر حضوری خواهد بود.

۳۰ هزار دانش‌آموز خراسان جنوبی تلفن همراه هوشمند ندارند

 مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: با توجه به مجازی شدن تدریس به علت شیوع ویروس کرونا ۳۰ هزار دانش‌آموز این استان نیازمند تلفن همراه و تبلت هوشمند برای برخورداری از امکانات شبکه شاد هستند.

وی افزود: با توجه به رایزنی‌هایی که با اداره کل نوسازی مدارس و استانداری خراسان جنوبی صورت گرفته تاکنون پنج هزار تلفن همراه هوشمند در اختیار مدارس استان با اولویت نیازمندی قرار گرفته که به صورت امانی در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد.

واقعی گفت: با توجه به رایزنی‌هایی که با خیرین و بانک‌ها صورت گرفته امیدواریم بر تعداد تلفن‌های همراه افزوده شود اما به طور مسلم رهایی از این مشکل نیازمند توجه بیش از پیش خیران است.

وی اظهار داشت: در کنار این مشکل برخی شهرستان‌ها زیرساخت‌های لازم اینترنتی را ندارند که باز هم با هماهنگی‌های انجام شده آموزش از طریق درسنامه و جزوات آموزشی صورت می‌گیرد.

وی گفت: استفاده از بسته‌های آموزشی آفلاین همچون فلش و لوح فشرده از دیگر اقداماتی است که برای هرچه بهتر ارایه شدن آموزش انجام می‌شود.

واقعی با بیان اینکه بسیاری از مشکلات شبکه شاد از ابتدای فعالیت تاکنون رفع شده است تصریح کرد: اعتراض‌هایی که بعضا از طریق خانواده‌‎ها برای نحوه دانلود هست مربوط به پهنای باند موجود در استان است که در پیک مصرف پاسخگو نیست.

وی از خیران درخواست کرد که با ورود به بحث آموزش زمینه‌ساز برقراری عدالت آموزشی شوند تا دانش‌آموزی با نداشتن امکانات آموزشی از گروه همسالان عقب نماند.

سقوط دانش آموز قاینی و ارتباط با شبکه شاد

انتشار خبر سقوط دانش‌آموز قاینی از کوه در هفته گذشته نیز تحت تاثیر شرایط تحصیل دانش‌آموزان در فضای اینترنت و اتصال به شبکه شاد قرار گرفت که با روایت‌های گوناگون از این ماجرا در روزهای اخیر موضوعات مختلفی مورد توجه رسانه‌ها و مسوولان قرار گرفته است.

خبر اولیه حاکی از این بود که این دانش‌آموز برای دانلود محتوای آموزشی شبکه شاد و به منظور آنتن دهی اینترنت تلفن همراه به بالای کوه رفته بود که منجر به پرت شدن وی از کوه و زخمی شدنش شد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی در این باره گفت: طبق اطلاعات واصله حادثه سقوط از کوه برای دانش‌آموز شهرستان قاینات بین ساعت ۱۴ تا ۱۵ روز شنبه (۱۷ آبان) رخ داده در حالی که کلاسی از طرف معلم دانش‌آموز در این ساعت برگزار نشده است.

وی افزود: کلاس همان روز ساعت ۱۷ بوده و این دانش‌آموز هم در جلسه گذشته با تلفن خواهرش در همان روستای نوغاب وارد شبکه شاد ‌شده است، از طرفی حضور در کلاس هم اجباری نیست.

واقعی گفت: فرد حادثه دیده، ساکن و دانش‌آموز روستای نوغاب حاجی آباد در فاصله ۲۴ کیلومتری قاین از سمت گناباد است در حالی که حادثه در روستای «رومشتیک» در فاصله ۲۵ کیلومتری قاین از سمت بیرجند رخ داد.

وی اظهار داشت: با توجه به فصل برداشت زعفران، این دانش‌آموز به همراه خانواده برای چیدن گل زعفران به روستای رومشتیک رفته و به بالای تپه صعود کرده بود که این اتفاق افتاده است.

واقعی گفت: همچنین در روستای نوغاب حاجی آباد قاین اینترنت برقرار است و مشکلی برای دسترسی به شبکه شاد وجود ندارد، علاوه بر این در مناطقی از استان که اینترنت وجود ندارد، درسنامه برای دانش‌آموزان توزیع می‌شود و دانش‌آموز لازم نیست برای وصل شدن به شبکه شاد به ارتفاعات برود.

روستای رومشتیک هم به شبکه ملی اطلاعات متصل می‌شود

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی هم گفت: در حال حاضر روستای «رومشتیک» محل سقوط دانش‌آموز از کوه، پوشش اینترنتی ندارد و تا پایان امسال به شبکه ملی اطلاعات متصل می‌شود.

مصطفی بهی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با برقراری پوشش اینترنت در این روستا دانش‌آموزان می‌توانند از آموزش مجازی برای ادامه تحصیل برخوردار شوند.

وی گفت: دانش‌آموز حادثه دیده در روستای رومشتیک در واقع ساکن روستای نوغاب حاجی ‌آباد بوده که اکنون این روستا (نوغاب حاجی‌ آباد) از سرویس نسل سوم تلفن همراه بهره‌مند است و مشکلی برای متصل شدن به شبکه شاد ندارد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی اظهار داشت: از ابتدای سال تحصیلی جاری، مدرسه روستای رومشتیک از محل طرح‌های ارتباطی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به شبکه ملی اطلاعات متصل شده است و پوشش روستا نیز تا پایان امسال انجام می‌شود.

وی افزود: بیش از ۶۵ درصد روستاهای استان خراسان جنوبی به شبکه ملی اطلاعات متصل هستند و با اجرای طرح اتصال روستاهای کشور به شبکه ملی اطلاعات، تا پایان سال جاری قریب به اتفاق روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان به این شبکه متصل و از خدمات آن بهره‌مند می‌شوند.

بهی اضافه کرد: هزینه های اجرای این طرح از محل اعتبارات ملی USO (طرح خدمات عمومی اجباری) تامین شده است.

وی گفت: برای توسعه شبکه ملی اطلاعات بر بستر تلفن همراه نیز طرح ارتقای سایت‌های تلفن همراه در استان خراسان جنوبی در حال اجراست.

همچنین توسعه فرستنده‌های دیجیتال در نقاط مختلف استان خراسان جنوبی طی سال‌های اخیر نقش موثری در کاهش محرومیت و افزایش دسترسی به شبکه‌های تلویزیونی از جمله مدرسه تلویزیونی ایران داشته است.

موضوع ضریب نفوذ دیجیتال از شاخص‌های پانزده گانه بود که در تدوین سندهای توسعه میان مدت شهرستان‌های استان مدنظر قرار گرفت و بنابر اعلام مسوولان استان معادل ۱۲ سال گذشته طی ۲ سال، ۹۷ ایستگاه فرستنده دیجیتال در مناطق مرزی، روستایی و صعب‌العبور استان نصب و راه‌اندازی شد.

خراسان جنوبی سال ۹۷ در زمینه ضریب نفوذ دیجیتال رتبه ۳۱ را در کشور داشت و اکنون در زمینه برخورداری از دیجیتال به میانگین کشوری نزدیک شده است. 

اکنون ۱۷۲ هزار دانش‌آموز خراسان جنوبی در ۲ هزار و ۷۳۴ آموزشگاه تحصیل می‌کنند.

هزار و ۷۸۰ روستای استان خراسان جنوبی دارای سکنه بوده و ۴۱ درصد جمعیت استان را به خود اختصاص داده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha