نگاهی به مهم‌ترین اخبار کرونایی یک هفته گذشته قم

قم- ایرنا- ممنوعیت برگزاری همایش، وضعیت نگران کننده رعایت مسائل بهداشتی در روزبازارها، پایین بودن آمار مرگ و میر ناشی از کرونا نسبت به میانگین کشوری، فوت روزانه ۸ تا ۱۰ نفر بر اثر کرونا و تولید روزانه یک‌میلیون و ۱۵۰ هزار ماسک در قم از مهم‌ترین اخبار کرونایی یک هفته گذشته در استان قم است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به آخرین وضعیت بیماری کرونا در این استان، گفت: در شبانه‌روز منتهی به بیست و سوم آبان ماه، ۶۰ بیمار جدید کرونایی در بخش‌ها و تحت نظر اورژانس بیمارستان قم بستری شدند.

محمدرضا قدیر اظهار داشت: ۸۷ تَن با تشخیص احتمالی و مشکوک به کرونا در مراکز درمانی قم مورد پذیرش قرار گرفتند.

وی با اشاره به ترخیص ۷۸ تَن از کل بیمارانی که طی روزهای گذشته بستری بودند افزود: ۵۳۹ تَن مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری می‌باشند که حال ۱۳۹ تَن از آن‌ها وخیم است.

وی بیان کرد: ۲ تَن که نتیجه آزمایش کرونای آن‌ها مثبت بود نیز جان خود را از دست دادند.

برگزاری هرگونه همایش در قم ممنوع است

استاندار قم رعایت مسائل بهداشتی در ادارات استان را ضروری دانست و گفت: بر اساس دستورالعمل‌های ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا برگزاری هرگونه همایش ممنوع است و جلسات اداری نیز باید به‌صورت حداقلی و ویدئو کنفرانس برگزار شود.

بهرام سرمست در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان در سالن کرامت استانداری قم، با بیان اینکه گزارش تمام اقدام‌های انجام شده دستگاه‌های مختلف باید به دانشگاه علوم پزشکی قم ارائه شود، اظهار داشت: ثبت‌نام ادارات در سامانه سلامت مورد تاکید است و به اداراتی که تاکنون اطلاعات خود را در این سامانه وارد نکرده‌اند، درصورتی‌که در روزهای آینده این مهم را عملیاتی نکنند، تذکر داده می‌شود.

وی در ادامه با تاکید بر ضرورت ساماندهی روزبازارها در سطح قم، گفت: برخی سالن‌های ورزشی، آموزشگاه‌های آزاد و فنی و حرفه‌ای نیز که ملزم به تعطیلی فعالیت‌ها و ارائه غیرحضوری خدمات و آموزش‌های خود بودند، نسبت به این دستورالعمل‌ها بی‌توجهی کرده‌اند که باید با چنین مراکزی برخورد قانونی شود.

وی گفت: رعایت مسائل بهداشتی در واحدهای تولیدی و اقتصادی استان، به‌خوبی اجرا می‌شود که شاهد هستیم علاوه بر ادامه فعالیت اقتصادی، مسائل بهداشتی در این واحدها بسیار خوب رعایت می‌شود.

سرمست افزود: فشار اقتصادی و معیشتی بر اصناف زیاد است و نهایت تلاش مسوولان ملی و استان این بوده که رعایت حال این اصناف نیز در تصمیم‌گیری‌ها انجام شود، ولی آنچه ضروری است توجه جدی‌تر این واحدهای صنفی به رعایت مسائل بهداشتی است.

وی با بیان این‌که رعایت مسائل بهداشتی در ادارات استان ۷۳ درصد است، ادامه داد: برخورد با برخی مدیران دستگاه‌های اجرایی که نسبت به مسائل بهداشتی کم‌توجه هستند و رسانه‌ای کردن این موضوع باید در روزهای آینده در سطح استان اجرایی شود.

وضعیت رعایت مسائل بهداشتی در روز بازارهای قم نگران‌کننده‌ است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: تجمع در بازارهای هفتگی و روز بازارهای قم بسیار زیاد و وضعیت رعایت مسائل بهداشتی در این اماکن بسیار نامطلوب و نگران‌کننده است که این وضعیت نیاز به ساماندهی سریع دارد.

سیامک محبی در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان در تالار کرامت استانداری قم، افزود: همچنین با وجود ممنوعیت فعالیت باشگاه‌های ورزشی، در عمل این مراکز فعالیت خود را به‌صورت خصوصی ادامه داده‌اند که جای تاسف دارد.

وی با بیان این‌که با بررسی‌های انجام شده متاسفانه سالن‌های ورزشی برخی دانشگاه‌های استان همچنان باز بوده و فعالیت آن‌ها ادامه دارد، افزود: امکانات محافظتی در فروشگاه‌های استان تامین، مسائل بهداشتی رعایت و وضعیت تهویه این فروشگاه‌ها نیز اصلاح شده ‌است، ولی همچنان با تجمع در این فروشگاه‌ها و عدم فاصله‌گذاری اجتماعی مواجه هستیم.

وی با تاکید بر ضرورت نظارت دقیق بر اجرای دستورالعمل‌های ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا، گفت: با وجود اقدام‌های انجام شده برای رعایت مسائل بهداشتی در ادارات، همچنان در اکثر این مراکز با مشکل فاصله‌گذاری اجتماعی مواجه هستیم.

محبی گفت: متاسفانه با وجود گذشت هشت ماه از ابلاغ دستورالعمل‌های بهداشتی و الزام دستگاه‌های مختلف برای ثبت اطلاعات خود در سامانه سلامت و حضور مدیران این دستگاه‌ها در جلسه‌های هفتگی مقابله با کرونا، اما همچنان برخی ادارات نسبت به ورود اطلاعات خود به این سامانه سلامت بی‌تفاوت هستند.

آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در قم از میانگین کشوری پایین‌تر است

معاون پژوهشی و تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در این جلسه گفت: در پیک اول بیماری شیوع کرونا در قم، در تاریخ ۱۸ خرداد به نقطه پایانی کرونا در استان رسیدیم که میزان بستری و مرگ و میر به حدود صفر رسید، ولی متاسفانه به دلیل سهل‌انگاری شاهد شیوع مجدد این بیماری در هفته‌های اخیر هستیم.

احسان شریفی پور با بیان اینکه قم برخلاف اکثر استان‌های دیگر که مواجه با سه پیک کرونا بوده‌اند، با دو پیک شیوع کرونا مواجه بوده است، افزود: شدت شیوع کرونا در پیک دوم نسبت به پیک اول بسیار زیاد بوده است ضمن اینکه پیک دوم به دلیل طولانی شدن فشار زیادی به کادر بهداشت و درمان وارد کرد.

وی با بیان اینکه برخی رسانه‌ها شاخص مرگ و میر در قم را بالا معرفی می‌کنند که این موضوع درست نیست، گفت: بر اساس شاخص‌های علمی، آمار مرگ و میر در قم به نسبت میزان شیوع و ابتلا به این بیماری از میانگین کشوری پایین‌تر است.

وی با بیان این‌که کمتر از ۲ درصد از بیماران استان افراد غیربومی بوده‌اند، گفت: در بیمارستان تنها بیماران بدحال پذیرش می‌شود که اکثر آنان در سه روز از وضعیت بحرانی خارج و پس از بهبود از بیمارستان ترخیص شده‌اند تا ظرفیت بیمارستانی برای پذیرش بیماران جدید خالی شود.

فوت روزانه ۸ تا ۱۰ نفر براثر کرونا در قم

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم با تاکید بر اینکه حدود ۱۳۰ بیمار بدحال در بیمارستان‌های قم بستری هستند،‌ افزود: هم‌اکنون حدود ۵۵۰ تا ۵۷۰ بیمار کرونایی بستری در بیمارستان‌های قم وجود دارد، ضمن اینکه روزانه ۸ تا ۱۰ نفر مرگ بیمار کرونایی بدحال در استان رقم می‌خورد.

محمدرضا قدیر در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان در سالن کرامت استانداری قم با بیان اینکه وضعیت کرونا در قم از سیاه به قرمز تغییر کرد، افزود: میزان بستری و مرگ و میر در قم روندی ثابت با شیب نزولی بسیار آرام دارد که این وضعیت با توجه به وضعیت سیاه تمام استان‌های هم‌جوار بسیار شکننده است.

وی با اشاره به این‌که برخلاف بسیاری از استان‌های کشور که با سه پیک شیوع کرونا مواجه بودند، این استان با دو پیک شیوع این بیماری دست به گریبان شده است، گفت: طولانی شدن پیک دوم کرونا و همچنین افزایش قدرت سرایت این بیماری موجب شد تا با موج سنگین بیماران در بیمارستان‌های قم مواجه باشیم.

وی گفت: وضعیت تمام استان‌های مجاور قم از نظر شیوع کرونا مشکی است و با توجه به اینکه ترددها باعث افزایش شیوع کرونا می‌شود و قم نیز یک استان پرتردد است، ‌این روند ثابت نباید موجب غفلت شود.

قدیر با بیان اینکه هفته اول ابتلا به بیماری برای درمان کرونا بسیار اهمیت دارد، اظهار داشت: بسیاری از افرادی که جان خود را از دست داده‌اند، کسانی بوده‌اند که پس از درگیری بسیار زیاد و تشدید بیماری به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مراجعه می‌کنند که در آن زمان داروهای ویروسی دیگر جوابگو نیست.

وی گفت: مطالعات نشان می‌دهد که میزان انتقال ویروس کرونا از سطوح کمتر از ۱۴ درصد بوده، این در حالی است که بیش از ۸۲ درصد ناشی از تماس‌های چهره به چهره می‌باشد و این موضوع نشان می‌دهد که تعطیلی تمام تجمعات برای کنترل این بیماری ضروری است.

روزانه یک‌میلیون و ۱۵۰ هزار ماسک در قم تولید می‌شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم با بیان این‌که هم‌اکنون یک‌میلیون و ۱۵۰ هزار ماسک به‌صورت روزانه در قم تولید می‌شود، گفت: ۲۰ میلیون ماسک دپو شده در استان وجود دارد و ذخیره راهبردی ماسک برای سه ماه آینده نیز تکمیل‌شده است.

مهرداد غضنفری در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان در سالن کرامت استانداری قم، افزود: واحدهای تولیدکننده ماسک در استان با مازاد تولید مواجه هستند که با توجه به دپوی ماسک موردنیاز، باید اجازه صادرات به سایر استان‌ها به این واحدها داده شود.

وی ادامه داد: در زمانی که استان نیاز به تولید ماسک داشت، برخی از واحدهای تولیدی برای کمک به وضعیت بهداشتی قم، خط تولید خود را تغییر دادند که در شرایط کنونی با توجه به اینکه مازاد تولید و دپوی ماسک موردنیاز استان انجام‌شده باید به این واحدها اجازه صادرات داده شود.

وی با بیان اینکه تجدیدنظر در گروه اصناف ضروری است، گفت: تمام پروتکل‌های بهداشتی در فروشگاه‌های بزرگ رعایت می‌شود، ولی همچنان با مشکل مدیریت تجمع در این فروشگاه‌ها مواجه هستیم که باید برای این موضوع نیز چاره‌اندیشی شود.

غضنفری ادامه داد: رعایت مسائل بهداشتی در نانوایی‌های استان نامطلوب است که با استفاده از ظرفیت اتحادیه نانوایان، در این موضوع نیز نیاز به تصمیم‌گیری جدی‌تر وجود دارد.

توسعه زیرساخت‌های الکترونیکی دستگاه‌ها در حال انجام است

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری قم نیز در این جلسه بابیان اینکه الکترونیکی کردن خدمات دستگاه‌های دولتی به‌صورت مستمر پیگیری می‌شود، گفت: توسعه زیرساخت‌های الکترونیکی دستگاه‌های مختلف اجرایی و خدماتی به‌منظور تحقق دولت الکترونیک با جدیت در سطح استان در حال اجراست.

محمدرضا گروسی تاکید کرد: جلسه‌های ادارات باید به‌صورت ویدیو کنفرانس برگزار شود و برگزاری هرگونه همایش و جلسه‌ای که بیش از ۱۵ نفر در آن شرکت می‌کنند در سطح استان ممنوع است.

وی ادامه داد: از ۱۲۰ دستگاه اجرایی استان، ۹۱ دستگاه ملزم شدند که لیست افرادی که رعایت مسائل بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، به استانداری معرفی کنند که تاکنون هیچ گزارشی ارسال نشده است که با ادامه این روند نیاز به برخورد با ادارات متخلف است و حتی پلمب نمادین برخی ادارات نیز ضروری به نظر می‌رسد.

وی اظهار داشت: در صورت رعایت نشدن مسائل بهداشتی در ادارات استان، هفته آینده اسامی این ادارات اعلام و با مدیر متخلف آن‌ها برخورد می‌شود.

از ورود ۶۵۰ دستگاه خودرو غیربومی به قم جلوگیری شد

فرمانده انتظامی قم گفت: با اجرای طرح ممنوعیت ورود پلاک‌های غیربومی به استان، از ورود ۶۵۰ دستگاه خودرو به قم جلوگیری، ‌هفت هزار خودرو به مبدا حرکت خود عودت و ۱۱۶ دستگاه خودروی متخلف نیز اعمال قانون و جریمه شدند.

سردار سید محمود میرفیضی در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان در سالن کرامت استانداری قم، افزود: بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا از ساعت ۱۲ ظهر روز ۱۲ آبان تا ساعت ۲۴ روز جمعه ۱۶ آبان ماه خروج خودروهای شخصی با پلاک بومی و ورود خودروهای شخصی با پلاک غیربومی به استان قم ممنوع شد.

وی ادامه داد: بر اساس این طرح از ورود پلاک‌های غیربومی به استان جلوگیری و پلیس راهنمایی و رانندگی نسبت به اعمال جریمه ۵۰۰ هزار تومانی برای متخلفان اقدام کرد.

وی افزود: با توجه به اینکه اجرای این طرح بیشتر جنبه اقناعی و فرهنگ‌سازی داشته است، تلاش شده تا اقدام‌های ایجابی در اولویت برخورد با خودروهای متخلف باشد.

میرفیضی اظهار داشت: در مدت اجرای این طرح همچنین ۲۵ هزار دستگاه خودروی باری که نیاز به تردد به حومه قم را داشته نیز فعالیت آن‌ها ساماندهی شد.

وی با اشاره به اجرای طرح محدودیت ساعت فعالیت اصناف رده شغلی ۲،‌۳ و چهار تا ساعت ۱۸، افزود: در اجرای این طرح که از روز گذشته در سطح استان اجرایی شده، تمام ظرفیت‌های پلیس نیز برای عمل به طرح پای‌کار آمده است.

اجرای محدودیت کاری کرونایی برای مشاغل غیرضرور در قم

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار قم گفت: از۲۰ آبان به مدت یک ماه طرح محدودیت ساعت کاری برای گروه‌های شغلی غیرضروری ( ۲ تا ۴) در قم اجرایی می‌شود.

بیژن سلیمان پور با اشاره به روند صعودی و نگران‌کننده شیوع ویروس کرونا در روزها و هفته‌های اخیر، اظهار داشت: متاسفانه آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونا در اکثر نقاط کشور و استان قم به‌طور چشمگیری رو به افزایش است.

وی به تمهیدات اتخاذ شده برای کنترل شتاب این ویروس اشاره و تصریح کرد: برابر مصوبه ستاد ملی مدیریت کرونا، مقرر گردید ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های یک‌ماهه جدیدی از ۲۰ آبان تا ۲۰ آذرماه برای فعالیت اصناف و مشاغل غیر ضرور در مراکز استان‌ها و شهرهای پرجمعیت از جمله قم اعمال شود.

سخنگوی ستاد کرونای قم با بیان این‌که برابر این تصمیم، پایان کارگروه‌های شغلی ۲ تا ۴ در قم ساعت ۱۸ خواهد بود، افزود: هماهنگی‌های لازم با اتاق اصناف و اتحادیه‌ها برای اجرای شایسته این طرح انجام گرفته است و با خاطیان برابر قانون برخورد خواهد شد.

وضعیت کرونا در قم بدون اعمال محدودیت‌ها بحرانی‌تر می‌شود

استاندار قم با اشاره به نزولی شدن شیب آمار فوتی‌ها و بستری‌های بیماری کرونا در قم ضرورت تداوم محدودیت‌ها را مورد تاکید قرار داد و گفت: اگر محدودیت‌های کرونایی را در استان ادامه ندهیم وضعیت بیماری بحرانی‌تر می‌شود.

بهرام سرمست در پایان جلسه ستاد ملی کرونا که به‌صورت ویدیو کنفرانس در آن شرکت کرده بود در گفت‌وگو با خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر علت ادامه محدودیت‌ها به‌رغم نزولی شدن شیب بیماری، اظهار داشت: ما قم را به‌صورت جزیره‌ای مدیریت نمی‌کنیم در حال حاضر وضعیت کرونا در استان‌های پیرامونی قم و همچنین کل کشور قرمز است و با توجه به آمد و شدها و ارتباطاتی که بین استان‌های هم‌جوار است، اگر محدودیت‌ها را ادامه ندهیم وضعیت بحرانی‌تر خواهد شد.

وی ادامه داد: خوشبختانه با سخت‌گیری‌ها و اقدام‌هایی که در جهت اعمال محدودیت‌ها در قم صورت گرفته روند بستری و فوتی‌ها رو به کاهش است و این دستاورد در سایه همکاری اعضای ستاد کرونا و رعایت مسائل بهداشتی از سوی مردم حاصل شده است.

وی اضافه کرد: همچنان نیز انتظار داریم مردم فهیم و خوب قم با همراهی‌هایی که با اعمال محدودیت‌ها دارند به‌نوعی این روند نزولی را ادامه دهیم.

وضعیت کرونا در قم از روز بیستم شهریورماه و به دنبال افزایش قابل‌توجه بیماران و مبتلایان این بیماری فوق قرمز شده است.

«ویروس کرونا»، موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر سال گذشته (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد،  ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و یا برای کسب آخرین اخبار از دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha