کتاب‌ قصه صوتی در اختیار کودکان مبتلا به سرطان قرار می‌گیرد

تهران - ایرنا - شیوع ویروس کرونا مانع از حضور داوطلبان قصه خوانی در موسسه محک شده و به همین دلیل داوطلبان و روانشناسان این موسسه کتاب‌ها را تبدیل به فایل‌های صوتی کرده و با توزیع در سراسر کشور در اختیار کودکان مبتلا به سرطان قرار می‌دهند.

به گزارش روز جمعه ایرنا، پیش از شیوع کرونا هر ماه ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ کتاب به کودکان تحت درمان در بیمارستان و موسسه محک و سایر بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی دارای بخش خون و آنکولوژی کودکان تهران که در آنها ترالی(میز چرخدار) کتاب فعال بود، اهدا می‌شد.
کتاب‌هایی متناسب با گروه‌های سنی و علایق کودکان که نگاهی ویژه به ادبیات و فرهنگ قومیت‌های مختلف داشتند در ترالی مخصوص کتاب محک قرار می‌گرفتند.

با شیوع ویروس کرونا و لزوم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی این فعالیت با شرایط موجود انطباق یافت و به همت داوطلبان و روانشناسان، کتاب‌ها تبدیل به فایل‌های صوتی می‌شوند و در اختیار کودکان مبتلا به سرطان، این بار در سراسر ایران قرار می‌گیرد. 
مسئول بخش روان‌شناسی محک روز جمعه در خصوص جزییات قصه‌خوانی مجازی برای کودکان مبتلا به سرطان افزود: پس از راه‌اندازی ترالی کتاب و حضور آن در بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی دارای بخش خون و آنکولوژی کودکان در تهران، اقدام دیگری در راستای قصه‌خوانی برای کودکان مبتلا به سرطان هم در این بیمارستان‌ها از سال گذشته آغاز شد. 

لیلا جعفری ادامه داد: با شیوع گسترده ویروس کرونا، فعالیت ترالی و داوطلب در زمینه حضور در بخش‌های بستری متوقف شد و اهدای کتاب به کودکان فقط در بیمارستان محک، آن هم توسط روان‌شناسان انجام می‌شود. اما در این شرایط تلاش شد راهکارهای جایگزینی اتخاذ شود که خوشبختانه این راهکارها منجر شده که خدمات محک در حوزه کتاب و کتابخوانی نه تنها محدود نشود، بلکه امکان ارائه آن به کودکان مبتلا به سرطان از دیگر استان‌ها نیز فراهم شود. 
وی افزود: بر همین اساس با همراهی داوطلبان، فایل‌های صوتی قصه‌خوانی تولید و برای فرزندان محک ارسال می‌شود.

داوطلبان قصه‌خوانی محک چه ویژگی‌هایی دارند؟
جعفری با اشاره به شرایط مورد نیاز برای داوطلبان قصه‌خوانی ادامه داد: بر اساس دستورالعمل کار با بیمار که توسط واحد روانشناسی محک طراحی شده، داوطلبان بالای ۲۰ سال که آمادگی‌ روحی مورد نیاز را دارند، تحت آموزش‌های لازم برای برقراری ارتباط با کودکان مبتلا به سرطان قرار می‌گیرند. مهارت این افراد ‌باید به گونه‌ای باشد که در این فرآیند از آسیب روانی به خود و فرزندان جلوگیری کنند. آنها در صورت گذراندن یک ارزیابی روانشناختی و اطمینان از داشتن شرایط مورد نیاز، برای کار با بیمار، که یکی از شاخه‌های آن قصه‌خوانی است، آماده می‌شوند.
به گفته مسئول بخش روان‌شناسی موسسه محک، داوطلبان قصه‌خوانی ‌باید کتاب‌ها و ادبیات کودک و نوجوان را بشناسند و بتوانند از ارتباط و تخصص‌ خود در راستای پیشبرد اهداف محک استفاده کنند زیرا آنها نه تنها در بخش خواندن قصه بلکه در نوع چیدمان، دسته‌بندی، ترغیب کودکان و ایجاد کنجکاوی در آنها نسبت به موضوعات نقش مؤثری دارند.
جعفری به شرایط فعالیت داوطلبان قصه‌خوانی در دوران کرونا اشاره کرد و افزود: اکنون با توجه به شیوع ویروس کرونا امکان فعالیت حضوری این داوطلبان ممکن نیست. به همین منظور داوطلبان قصه‌خوانی با همراهی واحد روانشناسی محک با ضبط فایل صوتی قصه، از راه دور همراه مسیر درمان فرزندان محک می‌شوند.

معیار انتخاب کتاب برای کودکان مبتلا به سرطان
مسئول بخش روانشناسی موسسه محک با بیان معیارهای انتخاب قصه‌ها و کتاب‌ها که از دیگر مسائل مهم در این زمینه است،  گفت: از آنجا که نوع قصه‌ها به روانشناسان محک در ایجاد زمینه‌های مرتبط با کیفیت زندگی فرزندان ما کمک می‌کند، موضوع آنها به گونه‌ای انتخاب می‌شود تا اضطراب، خشم و افسردگی را در کودکان مبتلا به سرطان تشدید نکند و مسائل خانوادگی را تحت الشعاع قرار ندهد. کتاب‌های انتخابی معمولاً از جنس آموزش مهارت، معرفی مشاغل مختلف، رنگ‌آمیزی و درمانی است.
جعفری در خصوص برنامه آینده محک در جهان پساکرونا در زمینه قصه‌خوانی و قصه‌درمانی افزود: در آینده با بهتر شدن شرایط از نظر شیوع ویروس، علاوه بر اهدای کتاب و قصه‌خوانی، قصه‌نویسی و آموزش کودکان مبتلا به سرطان در این زمینه نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت.
به گفته مسئول بخش روانشناسی موسسه محک، ادبیات نقش مؤثری را در درمان کودکان مبتلا به سرطان ایفا می‌کند. فعالیت‌های مرتبط در این حوزه مانند یک مکمل سبب می‌شود تا درد، اضطراب، استرس و ترس از بیماری سرطان و مراحل درمان آن کاهش یابد و کودکان مقاومت بیشتری در برابر دریافت و تزریق دارو از خود نشان دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =