اولویت با زیرساخت‌ها است

علی مقدس زاده | معاون عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش
اولویت با زیرساخت‌ها است

یکی از رسالت‌های سازمان منطقه آزاد کیش، توسعه کمی و کیفی طرحهای عمرانی در این جزیره زیبا است که این مهم باید در دو بخش انجام شود. بخش نخست زیرساخت‌هایی است که سازمان ایجاد می‌کند و بخش دوم مربوطه به سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی است که سرمایه گذاران با رویکرد توسعه گردشگری برای رونق کیش تلاش می‌کنند.

 سازمان در حوزه عمرانی با چنین مبنایی، پروژه‌های بزرگ و متناسب با بودجه یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومانی سال ۹۹ را در دست اجرا دارد.

این پروژه‌های زیرساختی شامل ترمینال جدید فرودگاه جزیره کیش است که بهره برداری از آن، ظرفیت جذب گردشگر و مسافر که در ترمینال فعلی سالانه ۸/۱ میلیون نفر است را به ۶ میلیون نفر ارتقا خواهد داد.

از دیگر پروژه‌های زیرساختی ما در منطقه آزاد کیش لایروبی اسکله ۳۵هزار تنی بندرگاه کیش بوده که قرار داد آن منعقد شده و در سال ۹۹ عملیات اجرایی آن آغاز و هزینه‌های آن ۶۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

یکی دیگر از موضوعات زیرساختی مد نظر سازمان در حوزه معاونت عمرانی، برآورد دقیق زمان اجرا و هزینه طرح‌ها بوده که البته نوسانات نرخ ارز بر آن بسیار  تأثیرگذار است، مدیریت و نظارت صحیح بر عملیات اجرایی و اتمام پروژه‌های عمرانی در زمان‌های مقرر از دغدغه‌های این حوزه است.

زمان بر بودن و تأخیر در اجرای طرح‌های عمرانی در کشور از نقیصه هایی به شمار می رود که بسیاری به آن اذعان دارند.

به طور متوسط طرح‌های عمرانی بیش از ۵/۲ برابر برآورد اولیه زمانبر بوده‌اند و بیش از ۵۰ درصد پروژه‌ها مطابق برنامه زمانبندی انجام نشده است.

به موقع انجام نشدن پروژه‌ها موجب آسیب‌های جبران‌ناپذیر و اتفاقات نامبارکی همچون هزینه‌های سربار و اضافی متناسب با تورم، معطل ماندن سرمایه‌های ملی و محروم شدن بخشی از جامعه در خصوص خدمات طرح انجام نشده به واسطه عدم بهره‌ برداری به موقع می‌شود.

برای پرهیز از این وضعیت، دقت بیشتری بر مدیریت زمان در کارهای بزرگ عمرانی اعمال و برآوردهای اولیه از پارامترهای مورد توجه محسوب می‌شود.

طبق مستندات و سوابق موجود، سازمان منطقه آزاد کیش درسال‌های گذشته حتی برای پرداخت حقوق دچار مضیقه مالی بوده است، اما خوشبختانه در دو سال اخیر این مسائل حل شده و نگرانی درزمینه تأمین مالی وجود ندارد.

به همین علت بسیاری از پروژه‌ها می‌تواند سرعت بیشتری بگیرد به ویژه اینکه طرح‌ها یا ازطریق  و یا به صورت تهاتر و پرداخت نقدی اجرا BOT می شود.

در کشور بودجه‌های عمرانی دستگاه‌های دولتی در مضیقه است و این بودجه‌ها متناسب با اجرای پروژه‌ها نیست.

سازمان‌های متولی اداره مناطق آزاد که به صورت درآمد و هزینه اداره می‌شوند و بودجه‌ای از دولت دریافت نمی‌کنند، نه مشمول مالیات هستند و نه از پول نفت بهره می‌برند و تنها از محل درآمدهای سازمان، بودجه را تأمین کرده و راحت‌تر در تأمین منابع عمل می‌کنند

تعیین تکلیف طرح جامع کیش یکی از برنامه‌های بسیار مهم معاونت عمرانی سازمان است که در سال ۱۳۸۴با چشم انداز ۲۰ ساله تهیه شده که اساساً با نگاهی کارشناسانه ۲۰ سال برای طرح جامع جزیره کیش زمانی طولانی محسوب می‌شود. چرا که بعد از طرح جامع، طرح تفصیلی باید تهیه شود و بعد از این مدت زیاد عملاً معنایی ندارد و به طور منطقی باید اعتبار طرح جامع پنج سال باشد.

طرح جامع جزیره کیش در سال ۱۳۹۶ توسط مشاور بازنگری و اعلام نظر شد. با توجه به اینکه این طرح هنوز تعیین تکلیف نشده، در دستور کار حوزه عمرانی سازمان قرار دارد تا به تصویب شورایعالی مناطق آزاد برسد.

در سه دهه گذشته، مدیران عامل در منطقه آزاد کیش، پهنه‌های مختلفی برای کاربری‌های گوناگون در نظر گرفته‌اند و زیرساخت‌هایی ایجاد کردند که وجود آنها موجب جذابیت و جذب سرمایه گذار بخش خصوصی شده تا با انجام پروژه‌های بزرگ، بستر رونق امروز کیش را فراهم آوردند.

اما این پهنه‌ها در حال اتمام است، در حالی که وقتی با هواپیما از بالا به جزیره نگاه میکنیم دو سوم کیش بیابانی است و باید حداقل ۱۰ سال پیش، با در نظر گرفتن پهنه‌های جدید، زیرساخت‌ها ایجاد و سرمایه گذاریها انجام می‌شد که قطعاً جذب سرمایه گذاران بیشتر و به دنبال آن رونق و توسعه سریعتر جزیره را به همراه داشت.

به همین منظور بررسی، شناسایی و تعیین یک پهنه جدید برای سرمایه گذاری‌های نو در دستور کار معاونت عمرانی قرار گرفته تا با استفاده از نظرات مشاور، زیرساخت‌ها مهیا شود تا در آینده شاهد تداوم رونق همه جانبه این جزیره بی‌مانند باشیم.

اقدامی که با چشم انداز تأمین ۲۵ ساله نیاز کیشوندان موفق به انجام آن شدیم، ایجاد شبکه جمع آوری آبهای سطحی پس از بارندگی‌هاست که بیش از یکسال زمان برد.

خوشحالیم که بگوییم، بعد از گذشت ۴ یا ۵ دهه از اجرای طرح‌های توسعه ای، جزیره کیش از این طرح برخوردار و ۸۰ درصد مشکلات آبگرفتگی سطح جزیره حل شده و پس از اتمام مراحل نهایی، این مسأله به صورت ۱۰۰ درصدی رفع می‌شود.

این در شرایطی است که هنوز برخی شهرهای کشورهای همجوار در خلیج فارس، فاقد شبکه جمع آوری آب‌های سطحی هستند.

توسعه تصفیه خانه پساب کیش از دیگر اقدامات مثبت صورت گرفته بود که عملیات آن یکسال پیش آغازشد و درحال اجرا است. امیدواریم در چند ماه آینده با برنامه‌ریزی‌هایی که در شرکت عمران خدمات شده به اتمام برسد.

ارتقای تکنولوژی بازیافت نیز از دیگر اقدامات حوزه عمرانی است که در حال حاضر تأمین کننده نیاز امروز کیش است و براساس برنامه‌ریزی‌ها پس از انعقاد قرارداد، نیاز کیش در این زمینه را تا ۲۵ سال تأمین خواهد کرد.

در خصوص ایجاد جزیره مصنوعی در مجاورت کیش باید گفت که پس از لایروبی اسکله ۳۵ هزارتنی، احجامی که طی لایروبی حاصل شده تجمیع می‌شود و زمینی حدوداً ۴۰ هکتاری را به جزیره اضافه خواهد کرد و قرارداد اجرای آن با قرارگاه خاتم امضا شده و عملیات اجرایی آن قبل اتمام سال جاری آغاز می‌شود و مدت قرارداد ۱۸ ماه است و تا سال ۱۴۰۱ این طرح طبق زمانبندی به پایان می‌رسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =