ارتباط و اختیار در شاد گواه موفقیت در ایجاد شبکه اجتماعی با مقیاس بزرگ است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: برنامه شاد با استفاده از ماهیت الگوریتمی و قابلیت‌های محیط مجازی، ۱۲ میلیون دانش آموز و ۷۰۰ هزار معلم را مدیریت و ارتباط و اختیارات لازم برای آموزش مجازی را فراهم کرده است که نشان می‌دهد موفق شده ایم شبکه اجتماعی علمی در مقیاس و داده بزرگ ایجاد کنیم.

سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی هشتمین جلسه شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور که به ریاست خود او برگزار شد به تعریف سه قلمرو در فضای مجازی اشاره کرد و  افزود: قلمرو عمومی فراگیر و قلمرو اختصاصی مکان مبنا، با ارائه دروس و برگزاری کلاس در برنامه شاد فراهم شده است اما به قلمرو مشارکت بخش خصوصی و همکاری‌های تولید محتوا توجه نشده است.
وی تأکید کرد: شبکه آموزشی دانش آموزی شاد به عنوان پلتفرم رسمی آموزش و پرورش معرفی می‌شود اما همه ظرفیت های آموزشی، پژوهشی و تربیتی در این نرم‌افزار بارگذاری نشده است. از سوی دیگر با توجه به ظرفیت خود راهبری در فضای مجازی، باید یادگیری و توانمندسازی دانش آموز رقم بخورد تا چرخه یادگیری محقق شود.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دستور جلسه شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور به ارائه گزارش معرفی «پلتفرم شاد و عملکرد آن» تهیه شده توسط وزارت آموزش و پرورش اختصاص داشت.
بر اساس این گزارش، ایجاد «پلتفرم شاد» با توجه به "هدف عملیاتی ۱۷ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مبنی بر ارتقای‌ کیفیت فرآیند تعلیم و تربیت با تکیه بر استفاده هوشمندانه از فناوری‌های نوین" و همچنین "آموزش مجازی در دوران شیوع کرونا" یک امر ضروری است و آموزش‌های تلویزیونی، درس‌نامه‌ها و خودآموزها و شبکه آموزشی دانش آموزی (شاد) به عنوان راهکارهای تعلیم و تربیت در شرایط بحران کرونا مطرح است.
محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش نیز در این جلسه اظهار داشت: شبکه شاد با هدف شبیه‌سازی فضای آموزشی حضوری شکل گرفته است و از طریق برگزاری تشکل‌های دانش‌آموزی، جشنواره‌ها و مسابقات، برنامه‌های قرآن، عترت و نماز، فرهنگی، هنری و شوراهای دانش آموزی در برنامه شاد به موضوع پرورش و تربیت توجه کرده است، به عنوان مثال برای رأی‌گیری شوراهای دانش‌آموزی تقریباً یک میلیون دانش‌آموز در شبکه شاد برای این رأی‌گیری شرکت کردند.
وزیر آموزش و پرورش افزود: تا کنون ۱۲میلیون و ۱۲۱هزار و ۲۲۴ دانش آموز، ۷۰۱هزار و ۹۲۲ معلم و ۱۱۰هزار و ۶۰۹ مدیر در شبکه شاد احراز هویت شده و فعال هستند.
حاجی میرزایی  برخوردار نبودن دانش آموزان از دستگاه هوشمند،تعریف نشدن نقش اولیا و بعضی از کادر آموزشی در شبکه شاد، مشکل سرعت و دسترسی نداشتن به اینترنت، را از جمله چالش‌های پیش روی استفاده از شبکه شاد عنوان کرد.
وی ادامه داد: تقویت سرعت و پهنای باند تأمین کننده های خدمات اینترنت و تقویت زیرساخت شبکه ملی اطلاعات با همکاری دستگاه‌های مربوطه، افزایش پوشش‏دهی خدمات اینترنت در مناطق کم برخوردار، جلب همکاری خیرین سازمان های مردم نهاد کمیته امداد و غیره برای تامین و پاسخگویی به نیازهای دانش آموزان، رایزنی بین دستگاهی برای پاسخگویی به نیاز تولید دستگاه هوشمند برای دانش آموزان از جمله راهکارها و اقدامات انجام شده برای رفع این چالش‌هاست.
به گفته او ارتقاء کیفیت و توسعه معنای آموزش و پرورش با افزوده شدن روش‌ها و ابزارهای جدید، امکان ایجاد مدارس مجازی برای آموزش فارسی زبانان سراسر دنیا و مدارس خارج از کشور، امکان ایجاد مدارس مجازی برای آموزش فارسی زبانان سراسر دنیا و مدارس خارج از کشور و... از جمله فرصت‌های ایجاد شده توسط شاد است.
وزیر آموزش و پرورش در پایان تأکید کرد: "افزایش کیفیت و تنوع خدمات"، "بهبود زیرساخت"، "استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و تقویت نقش تنظیم‌گری آموزش و پرورش" سه هدف اصلی برای آینده شبکه شاد است.
در ادامه عباس صدری عضو شورای تخصصی تحول و نوسازی نظام آموزشی اظهار داشت: آموزش مجازی تا زمانی رویکرد آموزش را به رویکرد یادگیری تغییر ندهد، موفق نخواهد بود.
شبکه شاد باید بر دانش آموز و خودآموزی تمرکز داشته باشد چرا که آموزش مجازی صرفاً از طریق معلم نتیجه مطلوبی نخواهد داشت.
 صدری پیشنهاد داد: ۴ نظام پشتیبان دانش آموز، معلم، مدرسه و خانواده برای شبکه شاد تعریف شود.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی این نشست روز گذشته ۱۹ آبان در محل دبیرخانه شورا برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =