ایجاد شبکه علمی برای ساماندهی آموزش عالی کشور ضروری است

اصفهان - ایرنا - وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ایجاد شبکه علمی و هم افزایی بین دانشگاه‌های کوچک و بزرگ در سطوح استانی، منطقه‌ای و ملی برای ساماندهی آموزش عالی کشور ضروری است.

به گزارش ایرنا به نقل  از روابط عمومی دانشگاه صنعتی اصفهان، منصور غلامی روز یکشنبه در اجلاس سراسری معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های کشور که بصورت مجازی و به میزبانی دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد، افزود: طرح ساماندهی آموزشی عالی در نقشه جامع علمی کشور مورد تأکید قرار گرفته و مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است و اجرایی شدن آن منوط به همکاری بسیار نزدیک و هماهنگ کلیه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه اجرای این طرح به نفع نظام آموزش عالی کشور است، اظهار داشت: در مرحله نخست، تشکیل شبکه علمی بین دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در سطح استانی، منطقه ای و ملی را مد نظر قرار دادیم که مراکز آموزش عالی به شکل معقول و منطقی با هم ارتباط پیدا کنند.

غلامی  هم افزایی بین دانشگاه های بزرگ وکوچک در این طرح را حائز اهمیت دانست و تاکید کرد: با اجرای طرح ساماندهی آموزشی عالی کشور دانشگاه‌ها می‌توانند از توانمندی‌های یکدیگر استفاده کنند و اختیارات خاصی را در سطح شبکه علمی به اشتراک بگذارند که به نفع توسعه آموزش عالی و رشد دانشگاه‌های کوچک تر خواهد بود.

وی ادامه داد: در شبکه علمی حاصل از اتصال مراکز آموزش عالی باید به دنبال ارتقای کیفیت آموزشی و استفاده مناسب از ظرفیت‌ها و امکانات برای توسعه کمی نظام آموزش عالی باشیم.

غلامی  بازنگری سیاست دانشگاه‌ها در طرح های راهبردی را با نگاه به وضعیت موجود کشور در مقابله با بیماری کرونا، بسیار مهم دانست و گفت: ماموریت گرایی در حوزه ساماندهی و توسعه آموزشی مراکز آموزش عالی کشور به طور جدی ایجاب می‌کند که همه دانشگاه‌ها طرح های راهبردی خود را مورد بازنگری و در اصلاحات و برنامه‌های تکمیلی، فضای جدید آموزشی و هدف‌گذاری دوباره ای را مورد توجه قرار دهند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان این که تلاش محققان کشور همراه با تحولات علمی دنیا روند خوب و  مناسبی داشته است، تصریح کرد: مشکلات و مسائل داخلی نباید مانعی برای عقب ماندن از قافله علمی دنیا باشد بلکه لازم است در برنامه‌ریزی‌های آموزش عالی به توسعه و تحول علوم مختلف دنیا، رشته‌های جدید و بین رشته ای و علوم پایه توجه بیشتری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه درباره تاثیر گذاری دانش آموختگان دانشگاه‌ها در حل مشکلات جامعه از ما سوال می‌شود و باید به این نقدها توجه داشت، تاکید کرد: در بخش توسعه فناوری ها آنچه که در سال‌های گذشته و بویژه مقطع کنونی خود را نشان داد حاصل بکاربستن یافته‌های علم و فناوری و اثرگذاری دانش‌آموختگان دانشگاه در پارک های علمی و فناوری و مراکز رشد کشور بوده است.

غلامی  ضرورت تأثیرگذاری هرچه بیشتر دانش آموختگان و متخصصان در حوزه‌های اقتصادی اجتماعی کشور  را نیازمند بازنگری سیاست‌ها در برنامه‌های آموزشی دانست و افزود: برخی دانشگاه‌های فنی حرفه ای و علمی کاربردی به‌طور هدفمند برای تربیت نیروهای مهارتی برنامه ریزی کردند با این حال دانشگاه‌های دولتی نیز در تربیت نیروی متخصص و آماده سازی برای ورود به مقاطع تحصیلات تکمیلی که نیاز مهم صنعت و اقتصاد است در تلاش هستند.

وزیر علوم، تحقیقات وفناوری اضافه کرد: رشد جایگاه علمی کشور در زمینه پژوهش و فناوری در عرصه بین الملل، حاصل کار دانشگاه ها در تربیت نیروی انسانی ماهر و توانمند است که جای تقدیر از همکاران هیات علمی و نظام آموزشی کشور را دارد.

وی تحقق اهداف آموزش عالی و به ثمر رساندن مأموریت‌هایی که برای تربیت نیروی انسانی ماهر نیاز است را مستلزم توانمندسازی مراکز آموزش عالی بویژه کوچک دانست و ابراز امیدواری کرد که حاصل این نشست های تخصصی برای رفع کاستی‌ها، بهبود مأموریت‌ها و اقدام ضروری به سرعت مورد استفاده قرار گیرد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان این‌که صرف بودجه ملی و عمومی برای تربیت نیروی انسانی ماهر در دانشگاه ها باید با بهره وری بیشتری همراه باشد، اضافه کرد: بیش از هفت سال است که توسعه ای در تعداد مراکز آموزش عالی اتفاق نیفتاده و در سطح رشته ها و گرایش ها نیز تلاش های محدودی شکل گرفته است.

رییس دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در این نشست گفت: با توجه به ظرفیت‌های خوبی که در تجربه آموزش مجازی کسب کردیم، می‌توانیم شبکه ملی آموزش کشور را تقویت کنیم و از آموزش با کیفیت دانشگاه‌ها به‌عنوان نقاط قوت در ارتباطات علمی با کشورهای فارسی زبان استفاده کنیم.

سید مهدی ابطحی، توجه حوزه بین الملل دانشگاه صنعتی اصفهان به گردآوری تجربه‌های دانشگاه های برتر دنیا در آموزش مجازی و شیوه برگزاری آزمونهای سالم را از تلاش های قابل توجه این دوران دانست و افزود: نتایج این پژوهش در تدوین برنامه مناسب آموزش مجازی دانشگاه به‌کار گرفته شد و در اختیار سایر دانشگاه های کشور نیز قرار گرفت.

وی با بیان اینکه بالاترین سرمایه‌گذاری برای تأمین تجهیزات و زیرساخت‌های برگزاری کلاس های آنلاین و ارتقای کیفیت آموزش در دانشگاه صنعتی اصفهان در دوران همه‌گیری کویید ۱۹ انجام شد، تاکید کرد: این دانشگاه همه بودجه و امکانات خود را به کار گرفت تا آموزش دانشجو یک روز هم عقب نیافتد.

وی با اشاره به مشکلات ناشی از شرایط اقتصادی کشور و ناپایداری قیمت ارز از سازمان امور دانشجویان خواست تا همچون گذشته با ابلاغ ردیف‌های بودجه ای برای توسعه زیرساخت های آموزش مجازی دانشگاه‌ها کمک کند.

رییس دانشگاه صنعتی اصفهان، تلاش های معاونت آموزشی وزارت علوم برای افزایش اختیارات دانشگاه در حوزه آموزشی و ساماندهی موسسه‌های آموزش عالی را قابل تقدیر دانست و اظهار امیدواری کرد: دستاوردهای پنجاه و چهارمین اجلاس سراسری  معاونان آموزشی سراسر کشور در تقویت شبکه علمی کشور مؤثر واقع شود.

سخنرانی معاون آموزشی وزیر علوم، مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی این وزارت خانه، دبیران مناطق آموزشی کشور و برگزاری نشست های تخصصی در سطح معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی، از دیگر بخش های پنجاه و چهارمین اجلاس سراسری  معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی سراسر کشور بود.

اجلاس یک روزه معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی سراسر کشور روز یکشنبه به‌صورت مجازی و با محوریت دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد.

دانشگاه صنعتی اصفهان حدود ۱۰ هزار دانشجو و ۵۰۰ عضو هیات علمی دارد و به عنوان یکی از دانشگاه های برتر کشور مطرح است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =