بوت کمپ روشی مبدعانه برای ارتباط دانشگاه و جامعه است

تهران- ایرنا- رییس پارک علم و فناوری شهید بهشتی گفت: بوت کمپ یکی از روشهای مبدعانه‌ای است که ارتباط دانشگاه و جامعه را به عنوان معضلی که نه تنها ما بلکه جهان با آن درگیر است را مرتفع می‌کند.

به گزارش روز شنبه پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی، در رویداد مجازی بوت کمپ که امروز برگزار شد رییس پارک علم و فناوری شهید بهشتی افزود:‌ هدف این رویداد تربیت و پرورش انسانهایی است که می توانند از دانشگاه به صنعت بروند و زبان مشترکی بین این دو ایجاد کنند.

محمد صادق خیاطان ادامه داد: افتتاح بوت کمپ در پارک علم وفناوری شهید بهشتی قدم اول است امیدواریم دانشگاه ها و مراکز دیگر هم در راستای این مهم حرکت کنند و  این صنعت نوآورانه را بکار گیرند.

رویداد مجازی بوت‌کمپ امروز در مرکز نوآوری پارک علم وفناوری دانشگاه شهید بهشتی با حضور قاضی زاده هاشمی نایب رییس مجلس شورای اسلامی، نصیری قیداری رییس دانشگاه شهید بهشتی، محمد صادق خیاطیان رییس پارک علم وفناوری شهید بهشتی کار خود را آغاز کرد، در این رویداد به مدت یک ماه علاوه بر آنکه تیم‌های استارتاپی با نحوه توسعه کسب و کار دانش‌بنیان خود آشنا می‌شوند، زمینه عقد قرارداد با بخش صنعتی نیز فراهم می شود.

بوت کمپ (Boot Camp) در ابتدا به معنای کمپ‌های نظامی آموزشی بود که برای استخدام نیروهای جوان برگزار می‌شد. کمپ‌های آموزشی خشن و سرسختی که در پی آن ارتش به دنبال استخدام نیروهای کارآمد و با پتانسیل بود. حال این عبارت نیز در حوزه‌های دیگر ولی با همان مفهوم کلی استفاده می­‌گردد.

بوت کمپ معمولا برای دوره‌های آموزشی فشرده و سرسختی استفاده می­‌شود که فرد با شرکت در آن‌ها طی فرآیند منظمی چند روزه، دانشی را در زمینه‌ای مشخص به دست می‌­آورد و سپس می‌تواند به صورت حرفه‌ای وارد آن حوزه شود.

البته باید این بخش از مفهوم بوت کمپ را هم در نظر داشت که کارفرمایان با توجه به نتیجه‌ای که دانش پذیران در این نوع رویدادها کسب می‌­کنند از آن‌ها برای همکاری، دعوت به عمل می‌آورند بنابراین فارغ از دانشی که به دست خواهد آمد گذراندن این دوره‌ها سرآغاز ورود به بازار کسب‌وکار خواهد بود.

رییس پارک علم و فناوری شهید بهشتی اضافه کرد: اگر بخواهیم اتفاقات نوآوری کشور  را تقسیم بندی کنیم می بایست سه موج قایل شویم که موج اول در دهه ٧٠ و با توسعه آموزش عالی، موج دوم توسعه پژوهش و فناوری در دهه ٨٠  و موج سوم از اولیل دهه ٩٠ با گذار از اقتصاد دانش بنیان ایجاد شدند. در حال حاضر بیش از  پنج هزار و ۴۰۰ شرکت دانش بنیان تاییدیه گرفته اند و  فرهنگ خرید از خارج بخصوص در دوره کرونا کم رنگ شده است،  شرکت های دانش بنیان به خوبی توانستند قابلیت های خود را نشان دهند و همین قابلیت ها موجب شده تا جریانی ایجاد شود تا صنایع و جامعه به شرکت های دانش بنیان توجه و اعتمادکنند.

 سعدالله نصیری قیداری رئیس دانشگاه شهید بهشتی هم در این مراسم گفت: باید تفکر علمی به گونه‌ای در کشور نهادینه شود که هر تصمیم گیری بر مبنای دستاوردهای علمی و کارشناسی باشد تا تصمیم گیری‌ها به راحتی و سریع نبوده و همچنین به راحتی و سریع نیز نقض نشود.
وی افزود: باید تفکر علمی در برنامه پنج ساله و حتی بودجه‌های سالیانه در نظر گرفته شود، دیدگاه ما آپارتاید و انحصار علمی نیست بلکه از علم - به جای زورگویی به دیگر کشورها که هم اکنون در جهان رایج است- برای کمک به پیشرفت و زندگی راحت‌تر بشر استفاده می‌کنیم.
وی با اشاره به قانون شرکت‌های دانش بنیان که به صورت کارشناسی در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تدوین شده است گفت: هر چند به طور قطع اصلاح قوانین حق مجلس است، اما نباید این قانون کارشناسی شده سلیقه‌ای دستکاری شود.
دکتر نصیری قیداری با بیان اینکه این دانشگاه دومین دانشگاه بزرگ کشور افزود: این دانشگاه  ۱۹ دانشکده، ۱۰ مرکز تحقیقات و سه پژوهشگاه دارد و ۱۱۳ شهید به کشور و انقلاب اسلامی تقدیم کرده است که شهید شهریاری الگوی اخلاق و علم و موثر در دانش هسته‌ای کشور تنها یکی از آنها است.
رئیس دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به حضور در نشست ۱۳ دانشگاه برتر کشور گفت: دانشگاه‌ها بهترین زمینه برای توسعه دانش بنیان‌ها و اقتصاد آن در کشورند که باید به آن‌ها توجه ویژه شود.

ایجاد عمق راهبردی با استفاده از توسعه علم و فناوری

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی در مراسم افتتاح بوت کمپ  پارک علم وفناوری شهید بهشتی گفت: توجه به اقتصاد دانش بنیان به منظور تامین نیازهای جامعه و همچنین توسعه همکاری‌های علمی در داخل و حوزه بین الملل ضروری است.

قاضی زاده هاشمی  افزود: باید در دهه آینده به نیازهای ۴۵۰ میلیون جمعیت منطقه در کنار نیازهای ۸۰ میلیون جمعیت از نظر علمی بیندیشیم و در دهه پس از آن به نیازهای بیش از دو میلیارد جمعیت آسیا توجه کنیم،  عمق راهبردی کشورهای پیشرفته از تولید علم و تعاملات علمی بوده است که ایران برپایه اقتصادهای دانش بنیان با رویکرد خلاقیت و نوآوری می‌تواند به آن دست یابد.

وی با بیان اینکه باید از مهندسی معکوس به تولید خلاقانه و نوآوری در مرزهای علمی برسیم، گفت: توجه به اقتصاد دانش بنیان ضروری است، فلات ایران خشک است، اما ۵ تمدن در این منطقه قبل و پس از اسلام داشته ایم، به نظر نمی‌رسد پایه اصلی این تمدن‌ها، کشاورزی باشد بلکه ۳ عامل تجارت، هنر و علم تمدن سازی کرده اند.

قاضی زاده هاشمی  با اشاره به توسعه اسلام توسط تجار مسلمان در کشورهای مختلف آسیایی و آفریقایی گفت: پادشاهان دانشمندان را به دربار می‌آوردند تا با بهره گیری از علم آنان تمدن سازی کنند، از زمانی که علم در دربار پادشاهان ایرانی نادیده گرفته شد (دوره قاجاریه) سقوط کشور آغاز شد و همزمان کشورهای دیگر برپایه علمی که از تمدن‌های ایرانی کسب کرده بودند به پیشرفت‌های سریع علمی خود ادامه دادند.

وی گفت: اگر برنامه ریزی برای آینده درنظر گرفته شود جامعه، مشکلات اقتصادی امروز را مطرح می‌کند، اما باید دانست که حل مشکلات آینده مشکلات امروز را هم برطرف می‌کند، اما حل مشکلات امروز کمکی به آینده نمی‌کند.

او  با اشاره به لزوم سهم آینده نگری و آینده پژوهی در جامعه افزود: بسیاری از پژوهشگاه‌های آینده پژوهی به منظور شناسایی، برنامه ریزی و مدیریت آینده به آینده پژوهی پرداخته اند،  اقتصاد دانش بنیان نقطه پیشران اقتصاد و دیگر بخش‌های کشور همانند یک لوکوموتیو است و نه تنها به رفع نیازهای جامعه و زندگی راحت‌تر انسان‌ها کمک می‌کند بلکه خود، پیشران دیگر بخش‌ها محسوب می‌شود.

سفیران نوآوی به کمک رفع نیازهای کشور می‌آیند

احسان صفرنواده، مدیر عامل یکی از شتابدهنده‌های مستقر در مرکز نوآوری پارک علم وفناوری شهید بهشتی درخصوص جزییات رویداد بوت کمپ گفت: این رویداد یک رویداد مجازی برای تعامل جامعه و دانشگاه است،  در جامعه صنعتی و شهری یکسری معضلات و چالش‌هایی وجود دارد که فناوری می‌تواند برای رفع این چالش‌ها موثر باشد، ضمن آنکه شهرها را به محل بهتری برای زندگی تبدیل کند.

صفرنواده با اشاره به توانمندی‌های موجود در دانشگاه‌ها و انجمن‌های علمی و اکوسیستم نوآوری کشور برای رفع این نیازمندی‌ها، خاطر نشان کرد: متاسفانه راه ارتباطی اکوسیستم نوآوری کشور که شامل شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها و مراکز شتابدهی می‌شود با جامعه و صنعت کم رنگ است که در این صورت جامعه و صنعت و تیم‌های تحقیقاتی در دانشگاه‌ها مسیر خود را می‌روند و به یکدیگر سودی نمی‌رسانند.

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان اظهار داشت: بر این اساس تلاش کردیم که عوامل تعاملی را ایجاد کنیم که فرآیند ارتباط میان جامعه و دانشگاه فراهم شود که در این راستا در جهت فضای "بروکری" اقدام کردیم. این فضا شامل ۳ ضلع صندوق نوآوری و شکوفایی، فن بازار ملی و معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری است که از سوی این نهادها به یکسری از شرکت‌های دانش بنیان مجوزهایی اعطا می‌کنند تا بتوانند فعالیت‌های فناورانه شکل بگیرد.

این محقق فناور، خاطرنشان کرد: بر این اساس رویداد بوت کمپ را که پایلوت آن را از مرکز نوآوری پارک علم وفناوری دانشگاه شهید بهشتی به عنوان یک دانشگاه جامع آغاز کردیم، برگزار کردیم و طی آن با ارائه آموزش‌های تخصصی، دانشجویان و تیم‌های تحقیقاتی با نحوه احصای نیازمندی‌های جامعه، درک توانمندی‌های فضای دانشگاهی و تبدیل یافته‌های علمی به اتفاقات واقعی درجامعه آشنا خواهند شد.

صفرنواده رویداد بوت کمپ را نه یک رویداد عام‌المنفعه بلکه راهی برای درآمدزایی تیم‌های فناور دانست و افزود: زمانی که دانشجویان در طی این فرآیند ارتباطات خود را با جامعه پیدا کنند، می‌توانند منبعی برای کسب درآمد بیابند که این امر علاوه بر آنکه در بهبود اشتغال‌زایی دانش آموختگان دانشگاهی کمک خواهد کرد، انگیزه‌های جدی‌تری در حوزه توسعه کسب و کار ایجاد می‌کند.

صفرنواده با اشاره به جزئیات برگزاری رویداد بوت کمپ، گفت: ما با انتشار فراخوانی، دانشجویان علاقه‌مند را ثبت نام کردیم و در این رویداد به صورت مجازی طی ۶ کارگاه، شرکت‌کنندگان با روش‌های مختلف توسعه کسب و کارهای مبتنی بر دانش آشنا شدند.

وی برگزاری نمایشگاهی از دستاوردهای فناورانه را از دیگر بخش‌های این رویداد نام برد و یادآور شد: بازدید از این نمایشگاه بصورت محدود انجام شد.

این محقق با ابراز خرسندی از اینکه در اولین رویداد بوت کمپ دستاوردهای خوبی در حوزه توسعه کسب و کارهای دانش‌بنیان حاصل شد، گفت: رویکرد ما در برگزاری این رویداد تنها تربیت یکسری آدم نیست بلکه در مجموعه ما با این تیم‌ها همکاری خواهد کرد و یا با آنها قرارداد منعقد خواهد شد تا آنها بتوانند ایده‌های خود را پرورش دهند و پروژه‌های مهمی را با آنها اجرایی کنیم.

صفرنواده در خصوص نحوه ارتباط تیم‌های استارتاپی با بخش‌های صنعتی در این رویداد، توضیح داد: در گام اول ما نیازهای صنعتی را شناسایی و بعد با شناسایی توانمندی تیم‌های استارتاپی این دو طرف را به یکدیگر معرفی خواهیم کرد و در صورت توافق ظرفین، تفاهم‌نامه منعقد خواهد شد و پس از برگزاری جلسات فنی، اگر توانمندی‌های تیم‌ها با نیازهای صنایع منطبق باشد، با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی تفاهم‌نامه تبدیل به قرارداد خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =