اسلام مخالف اهانت به مقدسات کشورها و فرهنگ ملت‌هاست

تهران- ایرنا- مدیر عامل بنیاد بین‌المللی عاشورا گفت: اسلام مخالف اهانت و اسائه ادب و جسارت به مقدسات کشورها، آیین‌ها و فرهنگ ملت‌هاست. مسخره کردن و کاریکاتور کشیدن و اهانت به مقدسات اخلاق شایسته انسانی نیست.

به گزارش روز شنبه گروه فرهنگی ایرنا از بنیاد عاشورا، وبینار «ضرورت احترام به مقدسات ادیان الهی با محوریت حضرت محمد(ص)» با حضور جمعی از اندیشمندان و شخصیت های سیاسی، مذهبی و فرهنگی ایران و روسیه توسط سفارت جمهوری اسلامی ایران و مرکز اسلامی مسکو برگزار شد.
در این وبینار نفیق الله عشیروف رئیس اداره روحانیت بخش آسیایی روسیه، کفاح باتا مفتی اعظم ولگاگراد، مقدس بیباریسوف مفتی مسکو، آنار رمضانوف رئیس موسسه غیردولتی کوثر و رئیس اداره مفتیات مرکزی، دمیر خیرالدین اوف رئیس سابق دانشگاه اسلامی مسکو و محمد رحیم اوف مفتی ینی گورسک به عنوان نمایندگان فدراسیون روسیه و آیت الله محسن مجتهد شبستری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس شورای علمایی مجمع جهانی اهل بیت(ع)، آیت‌الله محمدحسن اختری مدیرعامل بنیاد بین المللی عاشورا، کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه، حجت الاسلام و المسلمین اکبری جدی رئیس مرکز اسلامی مسکو و قهرمان سلیمانی رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو  نیز به عنوان نمایندگان جمهوری اسلامی ایران سخنرانی کردند.

اسلام دین صلح، رحمت و عقلانیت و تفکر

شرکت کنندگان اسلام را دین صلح، رحمت، عقلانیت و تفکر دانستند و تاکید کردند: کسانی که با ترور و جنایت، انسان های بیگناه را به قتل می رسانند، از مسلمانان نیستند. گروه های تروریستی دست پرورده غرب هستند.
شخصیت های روس اهانت به ساحت مقدس پیامبر اکرم (ص) را محکوم کرده، توجیه در رابطه با این اهانت از طرف مقامات بلندپایه فرانسه را جایز ندانسته و بیان کردند که تقدسات و مراجع دینی در دنیا  باید از چنین رفتارهایی مصون باشند.
آیت الله محمد حسن اختری، اظهار داشت: خداوند می فرماید پیامبر را برای راهنمایی و هدایت و برای نورانی ساختن و نور بخشیدن به انسان و جامعه فرستادیم. اسائه ادب به پیامبر اکرم (ص) یک توطئه بزرگ علیه اسلام، مقدسات جامعه اسلامی و شخصیت بزرگ پیامبر (ص) است که باید مقابل آن ایستادگی کنیم.

کشورها و ملت ها به خصوص امت اسلامی باید در مقابل این اقدام رئیس جمهور فرانسه موضع گیری کنند تا جلوی این حرکت توطئه آمیز گرفته شود. دولت های اسلامی می توانند با قطع ارتباطات دیپلماتیک یا تنزل این ارتباطات موضع گیری کنند.

آیت الله اختری افزود: اسلام دین محبت و مهربانی و صلح و آرامش است و افرادی که دست به کشتار و ترور می زنند و مکان ها را منفجر و مردم را می کشند، مسلمان نیستند.

اسلام با اهانت به فرهنگ‌ها و آیین‌ها مخالف است
مدیرعامل بنیاد بین المللی عاشورا بیان کرد: پیامبر بزرگ اسلام نسبت به همه مردم دلسوز و دوستدار مردم و طرفدار عدالت و عدل و مخالف ظلم و کشتار بود. همچنین پیامبر و اسلام طرفدار ارتباط خوب و احترام متقابل بین همه ملت ها هستند.

اسلام مخالف اهانت و اسائه ادب و جسارت به مقدسات کشورها، آیین ها و فرهنگ ملت ها است و نباید به شخصیت کشورها اسائه ادب کرد، مسخره کردن و کاریکاتور کشیدن و اهانت به مقدسات یک اخلاق شایسته انسانی نیست.

آیت الله اختری با رائه پیشنهاد ادامه گفت و گوها و اقدام مسلمانان علیه جریان اسائه ادب گفت: نخبگان و شخصیت های کشورهای مختلف باید در برابر این اقدام توهین آمیز اقدام کنند و کشورهای اسلامی در دادگاه‌های بین المللی شکایت کنند. رئیس جمهوری فرانسه نیز باید از مسلمانان و پیامبر اکرم (ص) عذرخواهی کند. 
کفاح باتا مفتی اعظم ولگاگراد طی سخنانی الگو قرار دادن زندگی و اخلاق نیکو حضرت محمد را بهترین راه حمایت از سیره وی دانستند. آنا رمضانوف، رئیس موسسه غیردولتی کوثر و رئیس اداره مفتیات مرکزی حب به رسول اکرم(ص) را بخشی از آموزه های دینی دانسته و بر ضرورت واکنش کشورهای اسلامی نسبت به این مسئله تاکید کردند.
محمد رحیم اف، مفتی ینی گورسک ضمن محکوم کردن اهانت به ساحت مقدس پیامبر اکرم(ص) به این نکته اشاره کردند که چنین رفتارهایی هیچ نسبتی با آزادی ندارد. کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه نیز حملاتی که این روزها به ساحت مقدس رسول گرامی اسلام(ص) صورت می گیرد را ناشی از قدرت و محبوبیت اسلام توصیف کرد و دین اسلام را تاثیرگذارترین دین در سراسر جهان دانست.

واکنش جوامع اسلامی و نهادهایی که برای این منظور شکل گرفتند به ویژه سازمان همکاری اسلامی ضروری است.

آیت الله مجتهد شبستری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اهانت به پیامبر اکرم (ص) را اهانت به تمام ادیان الهی دانسته و به ضرورت واکنش جوامع جهانی در مقابل اسلام ستیزی پرداخت.
وی تاکید کرد: نباید حمایت مقامات فرانسوی از توهین کنندگان به پیامبر اسلام (ص) را کوچک شمرد و به راحتی از آن گذشت. اگر واکنش متقابلی به اقدام فرانسه نشان ندهیم اسلام ستیزان فضا را برای توهین به مقدسات باز فراهم می بینند.
حجت السلام و المسلمین اکبری جدی، رئیس مرکز اسلامی مسکو اهانت به مقدسات را بخشی از جریان بزرگ افراط گرایی در جهان امروز دانست و با اشاره به آیاتی از قرآن کریم، فتنه اهانت به مقدسات را محکوم کرد و شکل گیری پیمان حمایت مشترک از مقدسات را برای جلوگیری از چنین رفتارهایی ضروری دانست.

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha