امید و مقاومت مردم؛ بنیان برنامه های دولت

تهران- ایرنا- همزمان با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، دولت تدبیر و امید سناریوهای اقتصادی و سیاسی خود را نه برپایه رویدادهای کاخ سفید بلکه بر اساس تداوم جنگ اقتصادی از سوی آمریکا و با تکیه بر امید مردم پایه ریزی می کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، سختی های رفته بر مردم و دولت طی سه سال گذشته به تعبیر رییس جمهوری تاریخی است اما به همان میزان هم مقاومت مردم ایران در برابر جنگ بی سابقه اقتصادی به اندازه ای بوده است که دولت آینده آمریکا در برابر آن تسلیم شود. در این جنگ نابرابر دولت تمام توان خود را به کار گرفته است تا امید مردم و در پی آن اعتماد آن ها را حفظ کند. این تلاش در دوره شیوع کرونا و شرایط سخت آن، بیش از گذشته بوده و افتتاح طرح های زیربنایی و توسعه ای در کشور از نشانه های آن است.

ایران احترام می خواهد

ایالات متحده آمریکا این روزها در تب و تاب انتخابات ریاست جمهوری و رقابت تنگاتنگ میان «جو بایدن» دموکرات و «دونالد ترامپ» جمهوری خواه است. جمهوری اسلامی ایران طی هفته های گذشته بارها بر این مهم تاکید کرده است که نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برای ایران اهمیتی ندارد. یکی از مهم ترین دلایل این موضوع را می توان در مطالباتی دانست که تهران از واشنگتن، طی چهل سال گذشته داشته و دارد. یکی از مهم ترین این توقعات احترام به دولت و ملت ایران است و یکی از مهم ترین مصادیق این احترام بازگشت به تعهداتی است که طی سال های گذشته آمریکا به ایران داده و  برجام هم یکی از آن هاست.

حجت الاسلام روحانی در سخنان روز چهارشنبه خود به این مطالبه ایرانیان اشاره کرد و گفت: «ما می‌خواهیم آمریکا به قانون و همه معاهدات بین المللی و چندجانبه و احترام به ملت ایران برگردد. اگر آمریکا تحریم ظالمانه را برداشت و احترام گذاشت، آن وقت شرایط ما فرق می‌کند.» احترام به مردم ایران و بازگشت به معاهدات چندجانبه از سوی هریک از سیاستمداران آمریکایی صورت بگیرد، رفتار ایران نیز متناسب با آن خواهد بود.

گرچه هنوز رییس جمهوری تازه آمریکا مشخص نیست اما به نظر می رسد چه ترامپ و چه بایدن تاکنون دریافته اند که زیاده خواهی در تعامل با ایران نمی تواند کاری از پیش ببرد و شرایط هر اندازه بر اثر تحریم ها دشوار شود ایران از حقوق خود کوتاه نخواهد آمد. حجت الاسلام روحانی در این زمینه تاکید کرده است: «بی‌تردید دولت بعدی این کشور در برابر ملت ایران تسلیم می شود. آمریکایی‌ها راهی ندارند جز اینکه در برابر قانون، مقررات و فشار افکار عمومی و صبر و مقاومت این ملت بزرگ تسلیم شوند.»

برنامه ریزی براساس تداوم تروریسم اقتصادی

تغییر سیاست های آمریکا در قبال جمهوری اسلامی بر اساس آنچه طی چهل سال گذشته تجربه شده است هرگز بنیادین نخواهد بود و ایران هم چنین انتظاری از کاخ سفید ندارد. تنها و البته مهم ترین انتظار جمهوری اسلامی از آمریکا بازگشت و پایبندی به توافقنامه ها و تعهداتی است که روسای جمهوری خود آمریکا آن را امضا کرده و پذیرفته اند. در این میان اما با توجه به پیچیدگی های روابط بین الملل، دولت می کوشد در برنامه ها و تصمیمات خود کمترین تاثیر را از تغییرات در  واشنگتن بگیرد.  دولت دوازدهم بر اساس آنچه رییس جمهوری روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت اعلام کرد؛ برنامه ریزی خود را بر پایه تداوم سیاست های کنونی آمریکا در قبال ایران انجام می دهد. حجت الاسلام روحانی در این زمینه تصریح کرده است: «ما بر فرض اینکه شیوه و اخلاق آمریکا به شیوه درست برنگردد، برنامه ریزی کردیم اگر آمریکایی‌ها فهمیدند و عبرت گرفتند که باید راه دیگر را انتخاب کنند چه بهتر، درغیر این‌صورت تصمیمات ما بر این مبنا است که اگر شرایط سخت بود، کشور چگونه اداره شود.»

رییس دولت تدبیر و امید در تشریح این تصمیمات، اطمینان بخشی به مردم به منظور دسترسی به کالاهای اساسی را از مهم ترین اقدامات دولت ذکر کرد و از  افزایش ۳۸ درصدی واردات و ۱۴ درصدی صادرات در هفته های اخیر خبر داد. تلاش برای تامین کالاهای اساسی و نیز توزیع آن ها در بازار در حالی که دولت با مشکل تامین ارز و برخی کارشکنی ها روبرو بود، در راستای همین اطمینان بخشی اهمیت دارد.

بر اساس اعلام «علی ربیعی» سخنگوی دولت، با بسیج وزارت جهادکشاورزی و وزارت صمت مشکل واردات و توزیع اقلام اساسی مردم تا حد زیادی برطرف شده است. میزان افزایش ۳۸ درصدی واردات کالا با توجه به سختی های تهیه ارز، شرایط کرونایی و تحریم ها نشان می دهد دولت تلاش خود را با حداقل توجه به خارج از مرزها به کار بسته است. رییس جمهوری در تشریح شرایط واردات و صادرات کشور از فضای خوب صادراتی خبر داده وگفته است: «کرونا صادرات کشور را دچار وقفه و مشکلاتی برای مردم ایجاد کرد که رفع شده و روال عادی پیدا کرده است ما در صادرات و واردات رشد خواهیم داشت و مشکلات مردم کمتر می شود.»

مبارزه بی امان با گرانی برنامه دیگری است که دولت در مسیر اطمینان بخشی به جامعه آن را پیگیری می کند، حجت الاسلام روحانی در این زمینه با تاکید بر اینکه دلایل گران شدن کالا باید حل و فصل شود، گفته است: «آنچه باید روی آن سرمایه گذاری کنیم و برای مردم مهم است این است که قیمت کالاها قابل قبول و متعادل باشد.»

در کنار تامین کالاهای اساسی، پروژه دیگری که دولت تدبیر و امید بر روی آن سرمایه گذاری عظیم کرده است، تامین آب آشامیدنی و موردنیاز مصارف در نقاط مختلف کشور است. طی ماه های گذشته و در قالب افتتاح طرح های پویش امید چندین پروژه عظیم آبی افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفته است که مهم ترین آن ها طرح انتقال آب به فلات مرکزی ایران است که رییس جمهوری آن را  اقدام بسیار بزرگ و عظیم برای حیات مردم، توسعه و صنعت کشور توصیف کرده است. با این توصیفات برنامه ریزی ها و اقدامات دولت در مسیر تامین نیازهای مردم در شرایط تداوم تحریم ها و تروریسم اقتصادی آمریکاست و منتظر رویدادی فراتر از مرزهای ایران نمانده است.

تلاش دولت برای حفظ امید در شرایط سخت

حفظ امید مردم یکی از مهم ترین کارویژه هایی است که دولت های یازدهم و دوازدهم طی هفت سال گذشته برای خود تعریف کرده است. در مسیر تحقق این کارویژه هم با دشواریها و تنگناهای بسیاری روبرو بوده، گاهی این امید را با گفت و گو و مذاکره با هدف رفع مناقشه هسته ای پی گرفته است و گاهی در مسیر مقاومت بر حقوق حقه ایرانیان در مبارزه به تروریسم اقتصادی. شرایط سخت اداره کشور حتی اگر از سوی رقبای سیاسی و انتخاباتی حجت الاسلام روحانی انکار شود و دولتش متهم به ناکارآمدی و خودش تهدید به اعدام! باز هم نمی تواند صورت مسئله را پاک کند. صادرات نفت ایران در کمترین میزان آن طی سه دهه گذشته قرار دارد، تحریم های بانکی، بیمه ای، کشتیرانی، پتروشیمی، صنایع، معادن، خودتحریمی در FATF و حتی تحریم دارو و غذا به قدری اقتصاد ایران و معیشت مردم را در تنگنا قرار داده است که رفع آن دشوارتر از شعارهای پوپولیستی برخی تریبون داران است. واقعیت آن است که دولت طی سه سال گذشته یعنی همزمان با خروج دونالد ترامپ از توافق برجام، آماج انتقادات و سختی های بسیاری بوده که روحانی در توصیف آن گفته است: «مردم ما بدانند ما سال‌های بسیار سختی را گذرانده‌ایم، سختی که در این سه سال بر این دولت و مردم وارد شد، من نظیرش را در تاریخ ایران سراغ ندارم.»

با این همه اما کشور در پیشبرد اهداف و توسعه طرح های زیربنایی کشور توقف نکرده است و رییس جمهوری یکی از نشانه های این عدم توقف را افتتاح پروژه های ملی در کشور دانسته و گفته است: «این افتتاح‌ها یک دلایل روشن و واضح است که ملت ایران متوقف نمی‌شود و در برابر فشارها زانو نمی زند و کمر خم نمی‌کند.»

بنای دولت امیدبخشی به کشور در شرایط سخت است.  شاید به همین دلیل است که رییس جمهوری خط انتقال آب از خلیج فارس به مرکز فلات ایران را خط امید می داند و «علیرضا معزی» معاون ارتباطات و اطلاع رسانی رییس جمهوری درباره آن گفته است: «با دستور رییس‌جمهور فاز نخست بزرگ ترین پروژه آبی خاکی ایران که به واقع یک ابَر پروژه ملی است به بهره برداری رسید؛ انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی ایران، آن هم در روزگار تحریم و تنگنا، نه فقط شگفتی‌ساز که «امید» آفرین است، امید برای ملتی که هنوز و همچنان ایستاده است.  

 امیدی که در شرایط کنونی حتی از کالاهای اساسی هم برای مردم کشور مهم تر است اما در تامین آن هم کارشکنی هایی صورت می گیرد. امید مردم اعتماد آفرین است و مزایای امید به سیاستمداران کشور تنها محدود به روحانی و دولت دوازدهم نخواهد بود. این امید و اعتماد در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو می تواند میزان مشارکت را به حد مطلوب رسانده و از تکرار مشارکت های ۲۰ درصدی پیشگیری کند. دولت در شرایط سخت نور این امید را با کمک خود مردم روشن نگه داشته است؛ خاموش کردن آن به بهانه رقابت های انتخاباتی و سیاسی در تناقض با منافع ملی خواهد بود.  

اخبار مرتبط

سرخط اخبار سیاست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha