همه ایرانیان از ثمره انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی بهره مند می‌شوند

بندرعباس- ایرنا- استاندار هرمزگان گفت: با انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی ایران و تامین نیاز آبی صنایع بزرگ این حوزه که منابع آن‌ها درخدمت کشور قرار دارد، همه ایرانیان می‌توانند از ثمره اجرای این پروژه بزرگ بهره مند شدند.

فریدون همتی عصر پنجشنبه در حاشیه بهره‌برداری از مرحله نخست اَبَرپروژه آب شیرین کن یک میلیون مترمکعبی خلیج فارس به فلات مرکزی ایران درجمع خبرنگاران افزود: هماهنگی سه استان هرمزگان، کرمان و یزد در به ثمر نشستن این اَبَرپروژه، یکی از عوامل مهم تحقق این پروژه و تامین منابع آبی پایدار بوده است.

وی بیان داشت: بهره برداری از این پروژه انتقال آب در شرایطی صورت گرفت که کشور با تحریم‌های ظالمانه روبروست و می‌توان آن را نماد قدرت باور ایرانی و خوداتکایی ملی در برابر این تحریم‌ برشمرد.

استاندار هرمزگان، بهره‌گیری از توان بیش از ۱۵۰ شرکت داخلی برای طراحی، مهندسی و ساخت این پروژه را اقدامی بزرگ در راستای افزایش خوداتکایی درعرصه تولید و اجرای پروژه‌های بزرگ عنوان کرد و اظهارکرد: این گام بزرگ مسیر اجرای خط انتقال آب از دریای عمان برای تامین آب پایدار شرق کشور را هموار کرد.

همتی ادامه داد: این باورمندی وجوددارد که این اتفاق پایه‌ای خواهد شد برای آبرسانی از دریای عمان به خراسان بزرگ، عمق سیستان و بلوچستان و توسعه بیشتر در قلب کویر است.

وی باتوجه به برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی در سال‌هایی که کشور با خشکسالی روبرو بوده است و نیاز مبرم صنایع و بخش کشاورزی به منابع آبی، احداث آب شیرین کن‌ها برای کاهش ضرر و زیان ناشی از این برداشت بی رویه به‌عنوان یک ضرورت در دستورکار دولت قرار گرفت.

نماینده عالی دولت در استان هرمزگان با بیان اینکه عملیات اجرایی این طرح در پاییز ۹۶ آغاز شده و در پاییز ۹۹ به مرحله راه اندازی اولیه رسیده است، گفت: تامین آب شرب هرمزگان و صنایع ۲ استان کرمان و یزد از جمله مزایای مهم این طرح است.

همتی تصریح کرد: با استفاده از ظرفیت موجود در آب شیرین ‌کن اول بندرعباس و سهم آبی هرمزگان در مرحله نخست آب‌شیرین کن یک میلیون مترمکعبی خلیج فارس، آب شرب شهر بندرعباس و روستاهای بخش مرکزی، آب شرب مردم شهرستان خمیر و بخشی از نیاز آبی صنایع، بخش کشاورزی و آب شرب روستاها در مسیر خط انتقال آب خلیج فارس در شهرستان حاجی آباد نیز تامین خواهد شد که در پایداری منابع آبی استان اثر چشم‌گیری خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، مرحله نخست اَبَر پروژه انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی ایران از جمله هرمزگان و کرمان امروز پنجشنبه با دستور ویدیو کنفرانسی رییس جمهوری افتتاح شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha