پاسخگویی بی‌دغدغه سامانه ۳۱۱۳ اصفهان نیاز ضروری شرایط کرونایی

اصفهان- ایرنا- این روزها که وضعیت اصفهان به لحاظ شیوع گسترده کرونا قرمز است و ابتلای خانوادگی به این ویروس بیشتر شده است، بیش از هر چیز وجود یک مرکز واقعی مشاوره تلفنی پاسخگو می‌تواند حامی شهروندان و بیماران در کوتاه‌ترین زمان ممکن باشد.

به گزارش ایرنا، ساعت به وقت ۵:۴۵ دقیقه عصر روز جمعه است و بیمار کرونایی به سفارش دوستان و آشنایان و حتی پزشکان در خانه تحت درمان است اما نوسان حال موجب می شود که درمان در منزل کافی نباشد از سویی توصیه های در خانه ماندن و بستری در بیمارستان، دوراهی را برای تصمیم گیری در این که آیا ادامه درمان باید در بیمارستان باشد یا خانه را دوچندان می کند.

چاره ای نمی ماند جز مشورت آن هم با شماره های اعلام شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی و شاید نخستین گزینه ای که بیش از همه گزینه های پیشنهادی ابتدا به ذهن خطور می کند، اورژانس ۱۱۵ است، تماس می گیرند و اپراتور ابتدا سئوال می کند که آیا مساله شما مربوط به کروناست یا خیر و سپس پیشنهاد تماس با سامانه ۳۱۱۳ را می دهد.

سامانه ای که در ابتدای اسفند ماه گذشته همزمان با شیوع همه گیری کرونا و به منظور جلوگیری از تردد بی مورد شهروندان به مراکز درمانی توسط دانشگاه علوم پزشکی فعالیت خود را به صورت شبانه روزی با حضور کارشناسان پزشکی متشکل از پزشک، پرستار، روانشناس و دانشجوی پرستاری هر روز در قالب سه نوبت کاری آغاز کرد.

ابتدای شیوع کوئید ۱۹، نقش این سامانه چنان در کاهش اضطراب، استرس و مشاوره به شهروندان در خصوص کرونا مهم تلقی شده  که به گفته" طاهره چنگیز رئیس دانشگاه علوم پزشکی، افرادی که استرس فراوان دارند اگر اضطراب آنها با مشاوره پزشکی برطرف نشد به روانشناس این سامانه ارجاع داده شده و به صورت تلفنی مورد مشاوره روانشناسی قرار می‌گیرند".

اما گویا این سامانه پرطمطراق در ماه های نخستین پاسخگوی نگرانی مردم، در خصوص علائم کرونا و  فقط طریقه استفاده از مواد ضدعفونی کننده و لزوم استفاده از ماسک بود و رفته رفته به سمت پرسش های تخصصی‌تر، شیوه‌های درمان و قرنطینه رفته است.

اما پس از گذشت هفت ماه از راه اندازی این سامانه ماه هایی هم بوده که این سامانه از رونق افتاده و با معدود تماس هایی مواجه و حتی تعطیل شده بوده است تا اینکه مجدد از شهریور ماه جاری که وضعیت اصفهان به قرمز  رسید این سامانه با ترافیک سنگین تماس ها و پشت خطی هایی مواجه شده است.

به نحوی که برای اتصال به اولین اپراتور گاهی با هشت پشت خطی ۲ ساعت معطلی برای شهروندان ثبت شده است و این درست در ثانیه ها، لحظات و ساعت هایی است که برای بیماران کرونایی منتظر و پر استرس لحظات طلایی و  دست و پنجه نرم کردن با مرگ و زندگی و بودن یا نبودن است.

نا گفته نماند با وجود اطلاع رسانی که اورژانس ۱۱۵ و نیز علوم پزشکی اصفهان برای کمک به مردم با ۳۱۱۳ داشتند اما بسیاری از شهروندان از وجود چنین سامانه ای بی اطلاع هستند و برخی هم از سامانه ۴۰۳۰  استفاده کرده اند که به مراتب بیش از سامانه ۳۱۱۳  رضایت به همراه داشته است.

نارضایتی بیماران کرونایی از انتظار طولانی برای دریافت پاسخ 

یکی از شهروندان خانم که به صورت خانوادگی دچار کرونا شده بودند و همسرش به دلیل بیماری زمینه ای دیابت حال مساعدی نداشت و در بیمارستان شریعتی اصفهان بستری شده بود از رضایت نداشتن سامانه ۳۱۱۳  اشاره کرد و گفت: وقتی به شدت مستاصل بودم که همسرم نیاز به بستری شدن دارد یا نه؛ با سامانه ۳۱۱۳ تماس گرفتم و قسمت مشاوره با کارشناسان را انتخاب کردم و در حالی که تلفن روی حالت گویا ما را به صبر و شکیبایی دعوت می کرد یک ساعت و ۴۵ دقیقه پشت خط ماندم و وقتی نوبت به ما رسید تلفن به طور خودکار قطع شد و ما بعد از این همه معطلی و استرس نتوانستیم خدمات مشاوره ای دریافت کنیم.

وی افزود : انتظار طولانی در صف دریافت راهنمایی برای مقابله با بیماری کرونا آنهم در شرایط نامناسب داشتن بیماری کرونا در واقع در بد از خود بیماری است که بر مشکلات روحی و روانی می افزاید.

یکی دیگر از شهروندان که با این سامانه طی چند روز  تماس گرفته بود، بسیار شاکی و معتقد بود، برای مشاوره تلفنی در خصوص کرونا  باید زمان طولانی پشت خط ماند که در نهایت سیستم یا ریست می شود یا اینقدر بی پاسخ می ماند تا خودتان به این نتیجه برسید که قطع کنید و در نهایت پاسخگویی هم برای این مساله وجود ندارد.

 ۴۰ درصد ظرفیت اورژانس انتقال بیماران کرونایی هستند

اما خبرنگار ایرنا؛موضوع ارائه خدمات سامانه ۳۱۱۳ را از غفور راستین مدیر حوادث و فوریت های پزشکی استان اصفهان پیگیری کرده است، وی گفت: متولی این سامانه اورژانس نیست و این سامانه مربوط به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می شود اما  ما پیش از تعطیلی سامانه ۳۱۱۳  یک پیشواز در بخش ۱۱۵ به طور خودکار داشتیم که مجدد باید با توجه به نیاز مردم به استفاده از این سامانه این پیشواز گویا را به ۱۱۵ اضافه کنیم.

وی در خصوص ارائه خدمات ۱۱۵ به بیماران کرونایی افزود:  اولا از ابتدای  اسفند تا اوایل آبان ۱۶ هزار بیمار کرونایی توسط اورژانس به مراکز درمانی  انتقال پیدا کرده  و ۴۰ هزار ماموریت انجام شده که در طول این مدل ۱۶ هزار نفر موردهای کرونایی بوده اند.

مدیر حوادث و فوریت های پزشکی استان اصفهان ادامه داد: در پیک اول، ابتدا  موردهای کرونایی کمتر و  ۲۵ درصد  ماموریت اورژانس را تشکیل می داد، اما اکنون تا ۴۰ درصد ظرفیت اورژانس هم به بیماران کرونایی اختصاص یافته است و بیماران هم از کسانی بوده اند که وقتی انتقال به بیمارستان پیدا کرده اند  نیاز به بستری داشته اند.

اورژانس ۱۱۵ ویزیت در منزل ندارد

وی بیان کرد: متاسفانه مردم آنچنان که باید رعایت نمی کنند و بیشتر ظرفیت بیمارستان های کرونایی ما در اصفهان تکمیل شده است در صورتی که مردم می توانند حلقه بیماری و سیکل انتقال را با رعایت نکات بهداشتی قطع کنند.

راستین در پاسخ به سئوال خبرنگار ایرنا در خصوص اینکه آیا پزشک اورژانس بیماران را در منزل ویزیت می کند،گفت: ویزیت در منزل نداریم اما  شرح حال بیمار اگر کامل گزارش شود، پزشکان متخصص اورژانس تشخیص می دهند که آیا بیمار نیاز به بستری دارد ویا نه و نیرو جهت انتقال اعزام می کنند.

مسئولیت سامانه ۳۱۱۳ بر عهده روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی است

به گفته مدیر حوادث و فوریت های پزشکی استان اصفهان "مسئولیت سامانه ۳۱۱۳  توسط علوم پزشکی اصفهان  و مسئول مرکز اطلاع رسانی و مشاوره تلفنی کرونا دانشگاه علوم پزشکی اصفهان دکتر آرش زاهد" است.

زاهد در پاسخ به شاکی بودن شهروندان در امر پاسخگویی سامانه ۳۱۱۳ ،گفت: کار راه اندازی و مسئولیت اولیه این سامانه، ایده پردازی،تامین نیرو، برنامه ریزی و آموزش این سامانه تا مدت ها برعهده من بود اما به دلیل مسئولیت هایی که در امور حقوقی دانشگاه علوم پزشکی داشتم مسئولیت این سامانه در اختیار روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قرار گرفته و مسئول این سامانه دکتر آرش نجیمی هستند.

آرش نجیمی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در پاسخ به خبرنگار ایرنا ضمن تایید گلایه های موجود از پاسخگویی کارشناسان مشاور در سامانه ۳۱۱۳  از یک سری تغییر و تحول در این سامانه خبر داد و اظهارداشت: یک سری زیر ساخت های این سامانه از بین رفته بود و ما اکنون در حال ایجاد زیرساخت ها هستیم اما اکنون قصد رسانه ای کردن آنها را نداریم و هرگونه پاسخ در خصوص این سامانه را به هفته های آینده موکول می کنیم.

از آغاز راه اندازی این سامانه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکنون هفت ماه می‌گذرد و شهروندان می گویند آزمون و خطاهای این سامانه باید مشخص و تا کنون زیر ساخت های آن نه تنها تکمیل که باید هیچ شهروندی بابت دریافت خدمات معطل نشود و مهمتر این که اصفهان این روزها به لحاظ شیوع گسترده کرونا از مرز قرمز  گذشته و هر روز آمار مبتلایان به این ویروس در حال افزایش است.

شهروندان ضمن تاکید بر تجهیز همه جانبه این سامانه به ویژه متخصصان امر معتقدند این خدمات مشاوره ای هم از مراجعات حضوری بیماران به مراکز درمانی و هم بر دغدغه متقاضیان در شرایط کرونایی می کاهد.

برآیند اطلاع موجود نشان می دهد سامانه مشاوره ۳۱۱۳ گویا با کمبود نیروی انسانی و متخصصان امر مواجه است به نحوی که برای رفع این مشکل از دانشجویان رشته علوم پزشکی دعوت به همکاری شده است.

ویروس کرونا ۲۰۱۹ (COVID-۱۹) که نخستین‌بار در ووهان چین شناسایی شد، در نهایت به بیشتر کشورها از جمله ایران سرایت کرد و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشت تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

در زمان حاضر بیش از ۲ هزار نفر بیمار دارای نشانه‌های ابتلا کرونا در بیمارستان‌های استان اصفهان بستری هستند و این خطه از نظر شیوع ویروس در شرایط قرمز قرار دارد.

 تاکنون ۶۷۳ هزار و ۲۵۰ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۴۲۳ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۳۷ هزار و ۸۳۲ نفر رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =