چهار حفار غیرمجاز در دامغان دستگیر شدند

سمنان- ایرنا- رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دامغان گفت: چهار حفار غیرمجاز در منطقه سیاه پره شهرستان شناسایی و دستگیر شدند.

به گزارش ایرنا، مهدی قاسمی شامگاه دوشنبه به خبرنگاران گفت: پس از دریافت اخبار از سوی حامیان میراث‌فرهنگی مبنی بر فعالیت و رفت و آمد افراد مشکوک در منطقه سیاه پره دامغان، طی چند روز اخیر، نیروهای یگان حفاظت اداره با هماهنگی فرماندهی یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان با حضور در منطقه به صورت نامحسوس و کمین شبانه، موفق به شناسایی و دستگیری حفاران غیرمجاز شدند.

وی از وظیفه‌شناسی و تلاش سه نفر از ماموران یگان حفاظت اداره میراث‌فرهنگی دامغان و جلوگیری از وقوع جرائم در حوزه میراث‌فرهنگی خبر داد و بیان کرد: با همکاری عوامل نیروی انتظامی و کلانتری ۱۷ شهر دیباج اقدام غیر قانونی حفاران نافرجام ماند.

قاسمی اضافه کرد: در این عملیات تعدادی وسایل حفاری کشف و ضبط و افراد متخلف دستگیر شدند و خودروی متهمان برای تشکیل پرونده و طی مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی شد. 

وی اظهارداشت: بر اساس ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی (بخش تعزیرات)، هرگونه حفاری و کاوش به قصد به دست آوردن اموال تاریخی و فرهنگی ممنوع است و متخلف به حبس از ۶ ماه تا سه سال و ضبط اشیاء مکشوفه به نفع وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و ادوات حفاری به نفع دولت محکوم می‌شود.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان دامغان تصریح کرد: دوست‌داران میراث‌فرهنگی می‌توانند گزارش‌های خود را از طریق تماس با سامانه خبری به شماره ۳۱۷۰۵ اعلام کنند تا نیروهای یگان حفاظت میراث‌فرهنگی در کمترین زمان پس از تأیید صحت و سقم گزارش، با هماهنگی نیروی انتظامی و دستور قضایی به محل مراجعه کنند.

شهرستان دامغان با قدمت هفت هزار ساله خود، دارای ۲ هزار اثر تاریخی و فرهنگی است که از این تعداد ۴۰۰ اثر شناسایی و تاکنون ۱۲۶ اثر ثبت ملی شدند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha