۱۱ آبان ۱۳۹۹، ۲۱:۳۸
کد خبرنگار: 2923
کد خبر: 84095856
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

معاون استاندار خراسان رضوی بر ساماندهی گمرک و مرز دوغارون تاکید کرد

مشهد- ایرنا- معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: مرز و گمرک دوغارون به عنوان دروازه اتصال این استان با افغانستان و برخی کشورهای آسیای میانه از اهمیت خاصی برخوردار است لذا ساماندهی آن باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

علی رسولیان روز یکشنبه در نشست کارگروه ساماندهی مبادی مرزی در تایباد افزود: ساماندهی معبر رسمی مرز دوغارون کمک شایانی به رونق اقتصادی منطقه می کند و نقش بسزایی در رونق بازار کسب و کار خراسان رضوی و تامین معیشت خانواده های مرزنشین دارد.
وی به ظرفیت مناطق مرزی در تامین معاش اهالی آنها بدون اتکا به درآمدهای ملی اشاره و بیان کرد: یکی از مهمترین مباحثی که استاندار خراسان رضوی بر آن تاکید دارد این است که از ظرفیت های موجود در این معبر زمینی برای ایجاد اشتغال پایدار در این منطقه استفاده شود و معیشت مردم مناطق مرزی نیز بیش از پیش مورد توجه دستگاههای متولی قرار گیرد.

معاون استاندار خراسان رضوی ادامه داد: معبر زمینی دوغارون به عنوان دروازه طلایی ایران با کشور افغانستان به شمار می رود که نقش بسزایی در تامین اقلام اساسی بازارهای این کشور داشته و رونق اشتغال نیروهای کار ولایت های مختلف افغانستان را فراهم کرده است.

وی گفت: اقتصادی کردن تمامی فعالیت ها در گمرک دوغارون، ایجاد اشتغال پایدار، افزایش ساعت کاری این گذرگاه رسمی با هدف تسهیل در ورود و خروج کامیون های حامل بار، به حداقل رساندن هزینه های صادرات و ترانزیت، شفاف سازی در کسب درآمدهای موجود در این مرز زمینی، ایجاد تعامل بیشتر با تجار و بازرگانان کشور افغانستان، رفع موانع پیش روی سرمایه گذاران و فراهم شدن ظرفیتی مناسب در مرز دوغارون با هدف ایجاد پلی برای ایران با کشورهای آسیای میانه از مهمترین موضوعاتی است که استاندار خراسان رضوی در سفر به تایباد و مرز دوغارون مورد تاکید قرار دارد.

فرماندار تایباد نیز گفت: روزانه افزون بر ۴۰۰ دستگاه کامیون ترانزیت در مرز دوغارون رفت و آمد می کنند لذا با ساماندهی آن می توان رونق اقتصادی را بیش از پیش در این منطقه شتاب داد.
محسن سیاح افزود: تقویت و توسعه گمرک مرزی دوغارون به عنوان یک فرصت طلایی در حوزه های اقتصاد و اشتغالزایی یکی از دغدغه های مهم مسوولان خراسان رضوی است.
وی ادامه داد: همچنین با توجه به نقش مرزنشیان در ایجاد امنیت پایدار، مسوولان باید به خانواده های مرزنشین در حوزه های مختلف نگاه ویژه داشته باشند.

فرماندار تایباد یکی از سیاستهای دولت تدبیر و امید را فراهم کردن بسترهای سرمایه گذاری عنوان و بیان کرد: زیرساختهای لازم برای حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی در مناطق اقتصادی مستقر در مرز دوغارون فراهم شده لذا امیدوارم با حمایتهای مسوولان استانی و کشوری آینده درخشانی برای مرزنشینان این خطه رقم خورد.

نشست کارگروه ساماندهی مبادی مرزی امروز با سفر استاندار جدید خراسان رضوی به شهرستان تایباد و مرز دوغارون در این شهرستان برگزار شد، در این سفر چند ساعته "محمد صادق معتمدیان" از نقطه صفر مرزی ایران و افغانستان، منطقه ویژه اقتصادی دوغارون، بازارچه مرزی و گمرک مرزی دوغارون بازدید کرد.
گمرک دوغارون با قدمت ۱۰۰ ساله یکی از مهمترین گمرکات صادراتی ایران محسوب می شود. سالانه افزون بر ۲ میلیارد دلار انواع کالا از این گمرک به افغانستان صادر می شود.

بیشترین حجم کار این گمرک، ترانزیت کالا از طریق بندرعباس است و کالاهای تجار افغانستانی، پاکستانی و گاه هندی و دیگر ملل همسایه افغانستان از طریق کشورهای حوزه خلیج فارس به گمرک‌های بندرعباس، بندر لنگه و دیگر گمرکات مرزی آن کشورها منتقل و از آنجا به گذرگاه رسمی دوغارون ترانزیت می‌شود.

گمرک دوغارون در ۱۸ کیلومتری شهر تایباد قرار دارد. تایباد نیز در ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha