۱۱ آبان ۱۳۹۹، ۱۵:۴۵
کد خبرنگار: 2201
کد خبر: 84095538
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تحقیقات کشاورزی صفی آباد دزفول موفق به معرفی ۶ لاین جدید گندم شد

دزفول- ایرنا- سرپرست مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول گفت: کارشناسان این مرکز در سال جاری موفق به معرفی ۶ لاین جدید گندم شده‌اند.

به گزارش ایرنا سید محمود طبیب غفاری روز یکشنبه در جریان بازدید از واحد کنترل و گواهی بذرو نهال استان خوزستان مستقر در مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد گفت: این بذرهای  جدید گندم برای تکثیر در اختیار کشاورزان پیمانکار در شرکت‌های تولید کننده بذر استان خوزستان قرار خواهند گرفت.

وی افزود: بذر یکی از مهمترین نهاده‌های تولید پایدار کشاورزی و لازمه تولید با عملکرد مناسب است لذا با توجه به فصل کشت گندم به تمامی کشاورزان استان برای رسیدن به عملکرد مناسب و استفاده از بذور گواهی شده و برتر توصیه می‌شود. 

طبیب غفاری اظهارداشت: استان خوزستان با داشتن منابع آب، خاک مناسب و کشاورزان پیشرو در کنار استفاده از سایر امکانات و نهاده‌های کشاورزی رتبه نخست تولید دانه و بذرهای گندم کشور را دارد و مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد با بیش از نیم قرن سابقه، یکی از مهمترین مراکز جنوب غرب و اقلیم گرم کشور و تامین کننده بذرهای اولیه پرورشی استان و مناطق هم اقلیم کشور محسوب می‌شود.

سرپرست مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول افزود: این مرکز هر سال در کنار سایر مراکز تحقیقات کشاورزی کشور، در امر معرفی ارقام مقاوم به بیماری‌ها با عملکرد بالا در کشور و استان، نقش مهمی ایفا می‌کند.
تست سه هزار نمونه بذر گندم در واحد کنترل و گواهی بذر و نهال خوزستان

بهرام قاسمی رنجبر مسئول واحد کنترل و گواهی بذر و نهال خوزستان نیز در این بازدید گفت: کارشناسان واحد کنترل و گواهی بذر بر امر فرآوری و بوجاری بذرهای گواهی شده استان در ۲۲ شرکت تولید کننده بذر گندم گواهی شده استان نظارت لازم را دارند.

وی افزود: در سه ماهه فصل کشت گندم استان حدود سه هزار نمونه بذر گندم متعلق به بخش‌های تولیدی شرکت‌های تولید کننده بذر استان در آزمایشگاه کنترل کیفی بذر این واحد مورد آزمون قرار گرفته و گواهی لازم برای توزیع را دریافت می‌کنند. 
قاسمی رنجبر بیان کرد: در حال حاضر در یک ماه اول فصل زراعی حدود ۱۱هزار تن بذر گندم، فرآوری و گواهی شده و در اختیار مراکز خدمات سازمان جهاد کشاورزی خوزستان برای توزیع بین کشاورزان استان قرار داده شده است.

وی افزود: امیدواریم نظارت بر فرآوری و آماده سازی بذرهای گندم گواهی شده خوزستان توسط کارشناسان واحد کنترل و گواهی بذر و نهال استان مستقر در مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد در ۲۲  شرکت تولید کننده گندم تا پایان فصل کاشت ادامه یابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha