کارگردان لاهیجانی: بیا به سینمای کوتاه جان تازه بدمیم

رشت-ایرنا-آرمان فیاض فیلمساز گیلانی در یادداشت کوتاهی به وضعیت فیلم کوتاه ، فعالیت ایسفا و جشنواره نهال پرداخته است .

این کارگردان موفق کشورمان در این یادداشت که نسخه ای از آن را در اختیار ایرنا قرار داده آورده است :این روزها که مشغول فیلمبرداری یک فیلم سینمایی هستم ، بیش از پیش دلتنگ فیلم کوتاه شدم، دلتنگ امکان برای تجربه بیشتر، دلتنگ روایت‌های خلاقانه، دلتنگ پیگیریهای عاشقانه، دلتنگ بازبینی‌هایی که از سر ذوق برایش اشک می‌ریختم، حالا بیشتر می‌فهمم که  فیلم کوتاه به چه اندازه پیشروست،  و به چه اندازه امکان تجربه‌هایی را می‌دهد که بتوانی آن را  به یک جهان اشتراکش دهی. حالا دیگر می‌دانیم فیلم کوتاه برای ما پل عبور به سینمای بلند نیست، شخصیتی مستقل و ویژه دارد، امکان بروز وضعیتی در خود نهفته دارد که خلاقانه تر و ناب ترش می‌کند، و البته که در این سالهای اخیر چه بسیار شد که پر افتخارتر باشد.

میراث این افتخار یک وضعیت ویژه و جوان و مترقی است که فی‌الذاته نیازمند  الگو برداری از استانداردهای روز دنیا و دمیدن یک روح تازه است. نمی‌شود همچنان همان قبای کهنه  و مندرس گذشته را به او پوشاند، برای گذار به آکادمی نیازمند تجربه هستیم، مثل گذار به دمکراسی، گذار به هنر ِمدرن، گذار به تجدد . 

امکان خوبی توسط دوستانمان در هیات مدیره ایسفا فراهم شده، قطعن همانند هر پدیده ی نو ْ نیازمند آزمون و خطاست ، اما امیدوار کننده است ، اشکالات گذشته نیست (چه فیلم‌هایی که در هیات انتخاب نادیده گرفته شده‌اند و بعدها از آنها بسیار شنیدم، و چه داوری‌ها که جامعه فیلم کوتاه را آزرده کرده‌اند، و چه فیلمسازان شایسته‌ای که رَه به جمع داوران آکادمی نبرده‌اند).

کالبد جشن مستقل فیلم کوتاه نیازمند دمیده شدن یک روح تازه است، نیازمند شیوه‌ای که پویاتر و کم‌خطاتر عمل کند.


بگذاریم جامعه فعال در فیلم کوتاه خودش برای آینده خودش تصمیم بگیرد. بگذاریم استعدادهای جوان شکوفا شود، این جهان جان تازه می‌خواهد.

می‌خواهم از جشنواره "نهال" برایت بگویم، از جوان‌های خلاق با افکاری پویا. استعدادهای درخشان ناشناخته‌ای که (چه دانشجو سینما باشد و چه دانشجوی رشته ای دیگر/ و تنها و تنها با شرط عشق به سینما ) شناسایی می‌شوند، تشویق می شوند و امکان دیده شدن پیدا می‌کنند(تمام فیلم‌های نامزد جشنواره نهال از این پس به طور مستقیم امکان حضور در آکادمی را دارند). تو خودت خوب میدانی که در ادوار گذشته این امکان به آنها به مراتب کمتر داده می‌شد.

میگویی با این وجود فیلم هایی جا می مانند که ممیزی می شوند؟!

می گویم نزدیک به ١٣٠ فستیوال مورد تایید غیر ایرانی است  که حضورشان را تضمین می کند.(همه آنها الزاما فستیوال الف نیستند).

میگویی اگر آن فستیوال ها هم نپذیرند چه؟

میگویم به قول علی حاتمی"هنر مزرعه بلال نیست که هر سال محصول عمده بدهد "بگذار رقابت باعث شکوفایی فیلمساز بشود، قطعن اینگونه بیشتر به او کمک می کنیم تا اینکه مسبب حضورش در یک دوره از آکادمی آنهم در کنار چند صد فیلم باشیم. و دست آخر بی‌نتیجه، بی‌نمایش و بی‌تجربه.

میگویی تعداد اعضای اکادمی زیاد می‌شود؟

می‌گویم بهتر، داوری در یک هیات بزرگتر ضریب خطا را پایین می‌آورد.

میگویی اعضای انتخاب چه؟

میگویم بگذار  آکادمی ، آکادمی باشد مثل همه جای  دنیا.

"آکادمی اسکار، سزار، بفتا، گویا و ..."


می گویی ما را به خارجی‌ها چه؟


می گویم وقتِ آن نشده که از غار متحجرانه خود بیرون برویم، ما می توانیم آینده بهتری را رقم بزنیم ! چون این را مطمئنم :   " هم من هم تو عاشق فیلم کوتاه هستیم".

آرمان فیاض کارشناس ارشد سینما است . وی کار در سینما را از سال ١٣٨٠ با فیلمبرداری چندین فیلم کوتاه آغاز و تا به حال بیش از١٠٠ فیلم کوتاه و بلند را فیلمبرداری و پنج فیلم کوتاه از جمله مانیکور را کارگردانی کرده است. وی عضو هیات انتخاب سی و ششمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران بود.  فیلم کوتاه مانیکور این فیلمساز تاکنون چندین جایزه بین المللی از جشنواره های مطرح جهانی کسب کرده است.

مانیکور تندیس بهترین فیلم انجمن منتقدان سینما و مدال و دیپلم افتخار ایسفا در جشنواره فیلم کوتاه تهران را در سال ۹۶،تندیس بهترین فیلم جشنواره حسنات اصفهان سال۹۷، بهترین فیلم جشنواره بیگ بنگ یونان را کسب کرده و منتخب جشنواره پالم اسپرینگز آمریکا، جشنواره لس آنجلس آمریکا، جشنواره تیبورون آمریکا،جشنواره ریور ایتالیا ،جشنواره دابلین ایرلند، آلامدا امریکا، همیلتون کانادا ، جشنواره ویژه هیات داوران در بخش فیلم کوتاه جشنواره جهانی پارسی در استرالیا را به دست آورده  است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =