سامانه ملی اشتغال و کسب و کار راه‌اندازی شد

تهران - ایرنا - معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی از راه‌اندازی سامانه ملی اشتغال و کسب و کار با هدف دسترسی به آمار و اطلاعات مرتبط با عرضه و تقاضای نیروکار در کشور خبر داد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، «عیسی منصوری» درباره عملکرد سامانه ملی اشتغال گفت: اطلاعات و داده‌های دقیق و جامع بازار کار و اشتغال از طریق این سامانه در اختیار مدیران ارشد و سیاست‌گذاران کشور قرار می‌گیرد تا بتوانند در طراحی سیاست‌ها و برنامه‌های اشتغال و تنظیمات نهادی بین ذینفعان اصلی بازار کار، از آن بهره ببرند.

وی با بیان اینکه وزارت تعاون، در راستای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی بازار کار و  اشتغال کشور، این سامانه را راه اندازی کرده است، افزود:  ایجاد بانک اطلاعات شغلی افراد در سن کار، بانک اطلاعات بنگاه‌ها و پایگاه اطلاعات مشاغل کشوربخش‌های اصلی این سامانه است. تقویت توان سیاستگذاری، اجرا و نظارت در حوزه اشتغال و بازار کار کشور، پایش مستمر عملکرد طرح و سیاست‌های اشتغالزا، شناسایی شاغلان بخش غیر رسمی بازار کار، پیش‌بینی نیازها، فرصت‌ها و تهدیدهای آینده کشور، رصد و پایش تحولات حوزه اشتغال برای تطبیق سرفصل‌های آموزشی متناسب با نیاز بازار کار، تجزیه و تحلیل روند نقل و انتقالات نیروی کار در کشور (ملی و منطقه‌ای)، تخصیص شناسه شغلی به افراد درسن کار برای تعیین وضعیت شغلی و تخصیص کد استاندارد برای مشاغل کشور همراه با شرح جامع مشاغل، از جمله اهداف دیگری بود که منصوری بدان اشاره کرد.

معاون توسعه و کارآفرینی وزارت تعاون تصریح کرد: تولید اطلاعات، دانش و تجزیه و تحلیل کسب و کار و اشتغال برای سیاست‌گذاران و سایر ذینفعان بازار کار هدف غایی این سامانه است.

منصوری از همه افراد در سن کار کشور ( ۱۵ سال به بالا) شامل شاغلین، بیکاران و (خانه دار، محصل، بازنشسته، دارای درآمد بدون کار و...) و همچنین فعالان عرصه کسب و کار (کارفرمایان دارای مجوز و بدون مجوز) دعوت کرد تا ضمن مشاهده اطلاعات شغلی و کسب و کار خود در این سامانه برای تکمیل آن به lmis.mcls.gov.ir مراجعه کنند.

وی با تاکید بر اینکه همه اطلاعات فرد و صاحب کسب و کار نزد این وزارتخانه به صورت محرمانه خواهد بود، در خصوص مراحل ثبت نام در سامانه نیز توضیح داد: مرحله اول فرد وارد بخش ثبت نام شده و نسبت به تکمیل اطلاعات عمومی و اختصاصی فردی اقدام می‌کند، پس از این مرحله با دریافت نام کاربری و گذرواژه وارد سامانه می‌شود، مرحله سوم نیز دریافت خلاصه رزومه شغلی (گواهی شده از وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی) است.

به گفته معاون توسعه و کارآفرینی وزارت تعاون، کاربر می‌تواند تمامی اطلاعات مربوط به سوابق شغلی، تحصیلی و گواهی نامه‌ها را در این سامانه درج کرده و رزومه کاری خود را تکمیل کند.

وی با بیان اینکه سامانه تا پایان امسال برای ثبت نام فعال است، افزود: با راه‌اندازی و پیاده‌سازی سامانه، انتظار می‌رود از طریق انسجام بخشی و استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات در اختیار دستگاه‌ها و نهادهای تولید کننده آمار و اطلاعات بازار کار، سیاست‌گذاران و تصمیم سازان این بخش بتوانند تغییر و تحولات آینده بازار کار را به صورت مستمر رصد کنند.

منصوری درباره تاثیرگذاری این سامانه بر سیاست‌گذاری اشتغال نیز گفت: به منظور کاهش مشکلات موجود در نظام جمع‌آوری، پردازش و تحلیل اطلاعات بازار کار، لزوم استقرار نظام جامع اطلاعات بازار کار کشور، پیش نیاز اصلی و اساسی برنامه ریزان و متولیان بازار کار کشور است.

به گزارش ایرنا، سابقه تشکیل این سامانه مربوط به مهر ۱۳۹۶ است. وزیر کار وقت در نشست شورای عالی اشتغال اعلام کرده بود که هر ایرانی یک کد اشتغال خواهد داشت و افرادی که در دو شغل فعالیت می‌کنند یا مالیات نمی‌دهند مشخص می‌شوند.

این سامانه قرار بود تیر ماه سال گذشته راه‌اندازی شود که آن زمان به مرحله اجرا نرسید و ۲۹ فروردین ماه امسال رونمایی و بهره برداری شد.

با ایجاد سامانه اطلاعات شغلی ایرانیان، برای همه افرادی که در سن کار هستند، شناسنامه شغلی صادر و افراد اعم از شاغلان و بیکاران بر اساس نوع رشته و تخصص شناسایی و کدبندی می‌شوند و این ابزار در جهت تقویت نظام اطلاعات بازار کار و سیاست‌گذاری دقیق اشتغال مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =