رهایی  دانشگاه از بند جغرافیا در عصر کرونا

تهران-ایرنا- رییس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: رهایی تدریجی دانشگاه از بند جغرافیا در عصر کرونا و جهانی شدن موجب از جاکندگی دانشگاه‌ها و کاهش محدودیت‌ها با حفظ وابستگی به مکان شده است.

 به گزارش روز سه شنبه ایرنا، حسین سلیمی در یازدهمین نشست مجازی معاونان و مدیران بین‌الملل دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری برگزار شد به پروژه‌های پژوهشی بین‌المللی دانشگاه علامه طباطبایی اشاره کرد و گفت: پروژه مشترک با سازمان بهداشت جهانی و یونسکو در حوزه ارتباطات سلامت، دو پروژه از برنامه ژان مونه اتحادیه اروپایی در حوزه روابط بین‌الملل و پروژه‌های همکاری منطقه کشورهای عضو سازمان اکو با حضور استادانی از ده کشور عضو از اقدامات بین‌المللی این دانشگاه به شمار می‌رود.

وی در این همایش که در وزارت علوم و با حضور وزیر علوم برگزار شد درخصوص آموزش های بین‌المللی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: شرکت دانشجویان دانشگاه علامه در کلاس های دانشگاه های همکار در فرانسه، آلمان، اسپانیا و روسیه، اجرای دوره های مشترک در رشته‌های زبان شناسی، ایران شناسی به صورت برخط، رشد ۸ برابری دوره‌های تخصصی بین‌المللی، راه‌اندازی سه دوره آموزش رسمی جدید با دانشگاه‌های همکار، دوره‌های مجازی ویژه دانشجویان خارجی و همکاری با دانشگاه D۸ برای برگزاری دوره‌های رسمی از جمله این اقدامات است.

سلیمی در بیان هدف پروژه‌های بین المللی توضیح داد:‌ برقراری ایده عدالت آموزشی نه فقط در سطح کشور بلکه برای گروه گسترده‌ای از مخاطبان غیر ایرانی در کشورهای حوزه مشترک فرهنگی و تمدنی از آسیای صغیر تا آسیای مرکزی و جنوب آسیا به عنوان هدف اصلی این روابط می‌توان نگاه کرد.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در مورد میزان اقدامات انجام شده در دوران کرونا گفت: برگزاری بیش از ۱۳۰ عنوان رویداد بین المللی و ۲۳۷ نشست علمی در هفت ماه گذشته و افزایش آماری وبینارها و سخنرانی‌های سال ۹۹ در مقایسه با سال ۹۸ نشان از فعالیت مفید این دانشگاه در دوران کرونا دارد که مهم‌ترین کشورهای همکار برای برگزاری رویدادهای مشترک برخط شامل کشورهای افغانستان، روسیه، اسپانیا، ترکیه، چین، ازبکستان، قزاقستان، آلمان، اتریش، تاجیکستان، پاکستان، بنگلادش، هند، لبنان، سوئد، فرانسه، ایتالیا و کلمبیا می‌باشد.

 سلیمی در پایان سخنان خود به برخی برنامه‌های شاخص در روابط با افغانستان و چین اشاره کرد و افزود: راه‌اندازی شبکه‌های همکاری مجازی استادان دانشگاه‌های ایران و افغانستان، برگزاری اولین دوره آموزش زبان پشتو، بازآموزی استادان دانشگاه‌های افغانستان، برگزاری میزگردهای روابط فرهنگی ایران و چین با همکاری دانشگاه های زبان و فرهنگ پکن، فعال‌سازی دفتر دانشگاه علامه طباطبایی در دانشگاه شانگهای و مقدمات راه‌اندازی دوره های مشترک با سه دانشگاه چین برخی از برنامه‌های مهم دانشگاه علامه طباطبایی به شمار می‌رود.

محورهای اصلی ارتباط بین المللی دانشگاه‌ها

همچنین احمد معتمدی رئیس دانشگاه صنعتی امیر کبیر نیز به  بازنگری فرآیندها متناسب با شرایط موجود پرداخت و گفت: استفاده از فرصت ایجاد شده، ایجاد زیرساخت‌های فنی لازم، اصلاح مقررات در دانشگاه، ایجاد زمینه برای ارتباط مناسب با ارگان‌های بین‌المللی، ایجاد زمینه لازم برای ارتباط با اساتید و دانشجویان خارج از کشور و تهیه محتوا به زبان انگلیسی از برنامه‌های راهبردی این دانشگاه در شرایط کرونا بوده است.

وی افزود: از جمله همکاری‌های بین‌المللی و علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در سال تحصیلی ۹۹ - ۹۸ می‌توان به برگزاری وبینار مشترک دو روزه با بنیاد پژوهش آلمان ( DFG )، معرفی ساختار مدیریت پژوهش در کشور آلمان، معرفی برنامه‌های حمایت مالی بنیاد پژوهش آلمان، مشارکت بیش از ۱۵۰ نفر از اساتید ایرانی از مجموع ۲۵ دانشگاه و پژوهشگاه کشور و ارائه ۳ سخنران اشاره نمود.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر درخصوص آمار همکاری‌های علمی و بین المللی در سال گذشته و سال جاری اظهار داشت: انعقاد ۱۴ تفاهم‌نامه، ۵ قرارداد دو مدرکه انفرادی، ۲۱ دوره مشترک در حوزه تبادل اطلاعات، ۵ دوره مشترک در حال اجرا، ۱۶ قرارداد منعقد شده اراسموس پلاس، ۱۹ گروه بازدیدکننده خارجی، حضور ۷۱ دانشجوی با تجربه در عرصه بین‌المللی و بالغ بر ۲۶۳ هزار دلار جذب حمایت‌های مالی بین المللی از اقدامات انجام شده در این دانشگاه در دوران کرونا می‌باشد.

 معتمدی به سایر اقدامات انجام شده در دانشگاه صنعتی امیرکبیر در این دوران اشاره کرد و افزود: ایجاد شبکه ارتباطی با فارغ‌التحصیلان ایرانی و غیر ایرانی، راه‌اندازی کمیته دانشجویی و هسته‌های علمی دفتر یوسرن دانشگاه، راه‌اندازی و تولید محتوا برای شبکه‌های اجتماعی معاونت امور بین‌الملل، برگزاری بزرگ‌ترین دوره بین‌المللی مدیریت سبز و آموزش توسعه پایدار با حضور مدیران دانشگاه‌های کشور و دانشگاه پستدام آلمان و برگزاری مدرسه تابستانی در حوزه مطالعات ایران و آموزش زبان فارسی در چهار روز با مشارکت ۱۷۰ دانشجوی بین‌المللی از دیگر اقدامات دانشگاه صنعتی امیر کبیر بوده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =