شرکت‌های آلمانی در انتظار بازگشت ثبات سیاسی با دولت جدید در آمریکا

تهران- ایرنا- شرکت‌های آلمانی در آمریکا برای برنامه‌ریزی فعالیت‌های خود در انتظار مشخص‌شدن نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری و بازگشت آرامش سیاسی به این کشور هستند.

به گزارش ایرنا، بحران کرونا و سیاست های تعرفه ای دولت آمریکا موجب شده که شرکت های خارجی از جمله آلمانی برای ادامه فعالیت خود در ایالت متحده با چالش هایی جدی مواجه شوند. با این تا روی کار آمدن رئیس جمهوری جدید و مشخص شدن سرنوشت ریاست ۴ سال آینده بر کاخ سفید، این شرکت ها برای فعالیت های آینده خود اطمینان خاطر ندارند.

در همین رابطه نشریه هاندلز بلات آلمان امروز (جمعه) در گزارشی نوشت: آیا تعرفه های جدید خودرو در آمریکا اعمال می شود؟ تعرفه های فولاد چقدر افزایش می یابد و کدام یک از استانداردهای زیست محیطی اعمال می شود؟ چه موقع توفان بعدی ترامپ در توییتر فرا می رسد؟ اینها سوالاتی است که طی چهار سال گذشته شرکت‌های آلمانی در ایالات متحده تحت ریاست دونالد ترامپ مجبور بوده اند مدام از خود بپرسند.

رئیس جمهوری آمریکا همواره از سخاوت واشنگتن  نسبت به آلمانی ها سخن می گوید و مازاد تجاری آلمان او را خشمگین می کند. وی در مقابل، تعرفه های واردات فولاد را افزایش داده ، بارها تهدید به اعمال تعرفه های جدید خودرو کرده و منطقه تجارت آزاد نفتا با مکزیک و کانادا را مطابق با خواسته های آمریکایی ها تطبیق داده است.

در این میان بسیاری از شرکت های آلمانی کوشیده اند فعالیتهایشان تا آنجا که ممکن است مورد توجه قرار نگیرد و  خشم رئیس جمهوری را برنیانگیزد. با این وجود ، آنها نیز از سیاست کاهش مالیات و مقررات زدایی ترامپ زیانمند می شوند. این شرکت ها اکنون بیش از هر چیز به یک ثبات ناشی از روی کار آمدن یک دولت جدید یا انتخاب مجدد دولت کنونی امیدوارند تا در یک وضعیت با ثبات، فعالیت خود را برنامه ریزی کنند.

«دیتمار ریگ» رئیس اتاق بازرگانی مشترک آلمان-آمریکا در نیویورک ، بارها در گفتگوهای خود با اعضای اتاق اظهار داشته است که 'شرکت ها ثبات می خواهند.' وی می گوید: 'همه شرکت ها خواهان محیطی قابل ارزیابی و پایدار هستند که به آنها اجازه دهد برای سالهای آینده برنامه ریزی کنند.'



آلمانیها نیروی اقتصادی مهم در ایالات متحده

 شرکت های آلمانی بیش از ۷۰۰ هزار نفر را در ایالات متحده استخدام کرده اند. اما با توجه به بحران کرونا ، اقتصاد در ایالات متحده آمریکا نیز فروپاشیده و همانطور که یک نظرسنجی در ماه جولای (مرداد) نشان داد ، ۷۲ درصد شرکت های آلمانی انتظار کاهش فروش را داشتند با این جا بیشتر آنها به برنامه های بلند مدت آمریکا پایبند هستند

 شرکت شیمیایی لانکسس Lanxess کلن ، با سهم ۲۳ درصدی از بازار آمریکای شمالی، دو سال پیش از سرمایه گذاری هایی به ارزش نیم میلیارد یورو برای بیش از ۵ سال آتی خبر داد.

«ماتیاس زاکرت» مدیرعامل تأکید می کند: 'اگرچه ما بودجه سرمایه گذاری خود را در سال مالی جاری به دلیل بحران کرونا کاهش داده ایم ، اما در برنامه سرمایه گذاری خود مناطق آمریکای شمالی را هدف گرفته ایم.
مدیرعامل لانکسس با کنجکاوی زیادی سیاست های ایالات متحده را دنبال می کند چرا که آمریکای شمالی مهمترین منطقه رشد لانکس در کنار آسیا است. زاکرت توضیح می دهد: 'بنابراین ، تصمیمات و اقدامات دولت آمریکا به طور طبیعی بر ما به عنوان یک شرکت تأثیر دارد.

وی تاکید می کند: ما نگران افزایش گرایش ها به انزوای ملی و درگیری های تجاری ناشی از آن در دوره قانونگذاری آینده هستیم. اما امیدواریم که همکاری بیشتری در زمینه تجارت جهانی داشته باشیم.

این شرکت همچنین می خواهد تا سال ۲۰۴۰ از منظر کاهش خطرات اقلیمی به استاندارد خوبی برسد. اما این تنها در صورتی امکان پذیر است که و شرایط موجود در کشورهایی که شرکت در آنها فعالیت می کند تغییر یابد. به همین دلیل این شرکت تمایل دارد که مبارزه با تغییر اقلیم دوباره در دستور کار دولت ایالات متحده قرار گیرد. به گفته زاکرت رئیس جمهوری بعدی ایالات متحده باید در مذاکرات سازمان ملل متحد درباره تغییرات اقلیمی پشت میز بنشیند.

سایر شرکت های آلمانی در ایالات متحده آمریکا نیز علاقه مند به حفاظت از محیط زیست هستند. به عنوان مثال در کالیفرنیا شرکت های ب. ام. و (BMW) و فولکس واگن (VW) به همراه هوندا و فورد ، داوطلبانه متعهد شده اند که میزان انتشار گازهای گلخانه ای خود را کاهش دهند ، اگرچه واشنگتن در تلاش برای مقررات زدایی است.

«آن اشنایدر» معاون ارشد فولکس واگن در ایالات متحده آمریکا که مسئول روابط با دولت است ، می گوید در سال های اخیر کارش این بوده که برای کاخ سفید روشن کند این شرکت چه تأثیر مثبتی بر ایالات متحده داشته است. اشنایدر تأکید می کند: ما مسئول ۸،۸۰۰ شغل مستقیم در ایالات متحده هستیم و فقط در یک کارخانه بیش از سه میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده ایم. همچنین فروشندگان محصولات فولکس واگن و آئودی ۴۰ هزار شغل دیگر ایجاد کرده اند.

طی این مدت کار اقناع نتیجه داده و کاخ سفید اخیراً 'جایزه تعالی در آموزش و پرورش نیروی کار' را به این شرکت خودروسازی آلمانی اهدا کرده است.

هر چند اصلاحات در مقررات تجاری نفتا (NAFTA) نسبت بالاتری از تولید را در ایالات متحده آمریکا و در کارخانه های پردرآمد الزامی می کند. اما اشنایدر توضیح می دهد که به طور کلی ، تولیدکنندگان آلمانی می توانند با این شرایط کنار بیایند. این توافقنامه تصریح می کند که ۷۵ درصد قطعات باید از آمریکای شمالی تهیه شود. به همین دلیل است که فولکس واگن باتری های تولید ماشین الکترونیکی را از شرکت تامین کننده (Innovation SK) در ایالات متحده خریداری می کند.

شرکت دایملر نیز با چنین چالشی روبرو است: این شرکت اعلام کرده که توافق نامه جدید به ایجاد وضوح و شرایط پایدار برای شرکت ها کمک می کند.' دایملر با بیش از ۲۵۰۰۰ کارمند در ایالات متحده آمریکا خودرو و وسایل نقلیه تجاری تولید می کند. بر این اساس  «شرایط قابل اطمینان ، شفافیت و قابل پیش بینی بودن شرایط سرمایه گذاری بلند مدت است.» دایملر به عنوان یک شرکت جهانی از تجارت عادلانه و آزاد حمایت می کند.

با وجود این، نگرانی از بی ثباتی سیاسی و احتمال افزایش تعرفه های گمرکی همچنان فعالان صنعتی و اقتصادی را در آمریکا نگران کرده است. در این میان شرکت‌های آلمانی در صورت افزایش تعرفه‌های گمرکی زیان سختی متقبل خواهند شد، زیرا بخش زیادی از خودروهای صادراتی آنها روانه بازار ایالات متحده می‌شود.

رئیس جمهوری آمریکا پیش‌تر از خودروسازان خارجی خواسته بود، تولید خودروهای خود را در ایالات متحده بالا ببرند و از این طریق برای آمریکایی‌ها فرصت‌های شغلی تازه ایجاد کنند. وی در عین حال تهدید کرده که در اقدامی تنبیهی، قصد دارد میزان تعرفه گمرکی واردات خودرو از اروپا را افزایش دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =