جای خالی آشنایی کارشناسان آمار با علوم روز جهان 

تهران- ایرنا- رییس انجمن آمار ایران، به بررسی چالش‌ها و مشکلات رشته آمار در ایران پرداخت و گفت: کارشناسان این حوزه به بازآموزی‌هایی در زمینه علوم روز در این رشته نیاز دارند.

۲۰ اکتبر مصادف با ۲۹ مهر ماه به عنوان روز جهانی آمار معرفی شده است. در ایران اما هفته‌ای با این عنوان نامگذاری شده است که از امروز اول آبان ماه آغاز می شود.

عبدالرحمان راسخ روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا درباره اقدامات این انجمن در حوزه‌های آماری کشور، اظهار داشت: شعار روز آمار امسال، تاکید بر تولید داده‌های قابل اعتماد و حکمرانی مبتنی بر داده ها را مورد توجه قرار داده است. امیدواریم انجمن آمار هم بتواند به کمک سایر دستگاه‌ها گام‌های مؤثری در این زمینه بردارد، هرچند کارهایی از قبل انجام شده است.

وی افزود: در این زمینه تلاش برای ایجاد سازمان نظام آمارشناسی یا تلاش برای ایجاد یک مجمع یا نظام صنفی برای رتبه بندی کارشناسان آمار، در حال انجام است.

راسخ خاطرنشان کرد: آنچه بر آن تاکید داریم ساختاری مشابه با سازمان نظام مهندسی یا سازمان نظام پزشکی موجود است که بتوانیم در یک جمله، کار را به کاردان بسپاریم و اگر قرار است داده‌ای قابل اعتماد داشته باشیم، توسط متخصصین و افراد قابل اعتماد تولید شود.

رییس انجمن آمار ایران با ارزیابی جایگاه کنونی رشته آمار در ایران نسبت به سایر رشته های علمی، تاکید کرد: رشته آمار، جایگاه مناسبی در کشور و سطح بین‌المللی دارد و از جمله رشته‌هایی است که سازمان‌های مختلف از آن استفاده می‌کنند و فارغ‌التحصیلان این رشته را به‌کار می‌گیرند و مراکز مرتبطی دارند.

راسخ افزود: متخصصان این حوزه در زمینه چاپ مقاله به ‌خوبی در سطح مجلات بین‌المللی فعال هستند اما اتفاقی که باید رخ دهد و متاسفانه فقط مختص رشته آمار هم نیست و اغلب رشته ها هم همین مشکل را دارند، این است که به ‌نوعی در مجموعه وزارت علوم، فضای بازآموزی کمتری برای متخصصین و کارشناسان وجود دارد.

به گفته عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز، با توجه به مشکلات موجود و تاثیر آن بر استفاده از فرصت های مطالعاتی یا ادامه تحصیل در خارج از کشور، این‌گونه مراودات و آشنایی با پیشرفت های جهانی علوم مختلف یک‌ مقدار محدود شده است.

وی گفت: مسأله بازآموزی در شرایط حال حاضر، ضرورت زیادی دارد و نیاز است همکاران در داخل کشور با بخش‌هایی از علم آمار که در سال‌های اخیر در دنیا مطرح شد، از طریق بازآموزی آشنایی بیشتری پیدا کنند.

رییس انجمن آمار ایران با اشاره به فرصت هایی که ویروس کرونا ایجاد کرد، اظهار داشت: ویروس کرونا با وجود مشکلات زیادی که برای همه کشورها به وجود آورد، فرصت‌هایی را مانند برگزاری کارگاه‌های مجازی که در گذشته کمتر رایج بود، ایجاد کرد و امیدواریم با همکاران خارج از کشور (هر چند که این ارتباط الان هم تا حدودی وجود دارد)، سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی، سیستمی برای برگزاری کارگاه های بیشتر ایجاد شود.

راسخ در پاسخ به این سوال که تعامل انجمن آمار ایران با مراکز رسمی داخل کشور مثل مرکز آمار ایران یا مراکز علمی مثل پژوهشکده آمار ‌که زیرنظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فعالیت می‌کند به چه صورت است، اظهار داشت: تعامل در سطح قابل انتظار وجود ندارد؛ انجمن آمار، یک حلقه واسط بین بخش دانش‌آموختگان دانشگاهی و دستگاه‌های اجرایی است که به ‌عنوان واسط میان آنها عمل می کند ولی در شرایط مطلوب قرار نداریم.

وی افزود: امیدواریم این تعامل از طریق تأسیس نظام آمارشناسی یا ایجاد رتبه‌بندی، بسط داده شود و سازوکاری برای کارشناسان حوزه آمار به منظور ایجاد ارتباط نزدیک‌تر با این دستگاه‌ها به وجود آورد.

راسخ درباره نقاط قوت و ضعف رشته آمار در ایران، تاکید کرد: یکی از ضعف‌های ما، ضعف عام گرایش به مجموعه رشته‌های علوم پایه است و آمار هم از این موضوع مستثنی نیست؛ کارگروه تخصصی آمار در کنار سایر کارگروه‌های تخصصی علوم پایه در وزارت علوم به نوبه خود برای رفع این مشکلات، تلاش‌هایی را انجام می‌دهد. بخشی از موضوع در اختیار کارگروه‌هاست نه تمام آن. انجمن آمار هم تلاش خودش را انجام داده است، ولی کماکان یکی از ضعف‌های عمده، پایین آمدن گرایش به علوم پایه است.

وی با اشاره به رویکرد انجمن آمار ایران در زمینه به روز رسانی نظام آماری کشور، گفت: یکی از کمیته‌هایی که در حال فعال کردن آن هستیم، کمیته آمار رسمی است که در دومین جلسه هیات مدیره انجمن آمار به تصویب رسید و وظایف آن را وسیع‌تر کردیم. نام این کمیته به کمیته همکاری‌های مشترک آمار رسمی تغییر یافت؛ وقتی کشور مصمم است در این جهت حرکت کند ما هم به‌عنوان مجموعه انجمن، همکاران دانشگاهی را ترغیب خواهیم کرد که در این جهت حرکت کنند یا به‌ نوعی، کمک خودشان را با برنامه‌ریزی داشته باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =