غفلت از خوشنویسی خط معلمان و دانش‌آموزان را ضعیف کرد

تهران- ایرنا- مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش در آیین آغاز به کار نمایشگاه «آموزگار مهر» گفت: هنر خوشنویسی مورد غفلت عرصه فرهنگی و هنری قرار گرفت و اکنون خط نوشتاری معلمان و دانش‌آموزان نسبت به گذشته ضعیف شده است.

نمایشگاه آثار خوشنویسی کاوه تیموری هنرمند و پژوهشگر عرصه خوشنویسی با عنوان آموزگار مهر صبح امروز (دوشنبه) ۲۸ مهرماه ۱۳۹۹ در گالری هنری برج میلاد آغاز به کار کرد.

علی رمضانی مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش در آیین آغاز به کار نمایشگاه آثار خوشنویسی کاوه تیموری هنرمند و پژوهشگر عرصه خوشنویسی با عنوان آموزگار مهر گفت: کاوه تیموری فرهیخته‌ای در حوزه فکر و عمل است و همیشه سعی می کنیم از فرصت هایی که در اختیار ما می‌گذارد بهره‌مند شویم.

وی گفت: خوشنویسی یکی از حوزه‌های فرهنگ و هنر مورد اشتیاق ماست که در آن غفلت شده است و باید سرمایه‌گذاری بیشتری برای این هنر انجام دهیم. خط نوشتاری دانش‌آموزان و فرهنگیان نسبت به گذشته ضعیف شده است و این نشان دهنده این است که برای آموزش دانش‌آموزان باید بیشتر تلاش بیشتری کنیم که اکنون خوشبختانه در ظرفیت شبکه شاد در حوزه خوشنویسی می توانیم از اساتید صاحبنام بهره ببریم و این دانش و مهارت را در اختیار همه کشور قرار دهیم. درحالیکه در گذشته شهرهای کوچک از اساتید بزرگ کم برخوردار بودند اما اکنون می توانیم از مرکز ایران آنها را بهره‌مند کنیم.

خوشنویسی متون فارسی را در تاریخ ماندگار کرد

وی به پتانسیل جشنواره های فرهنگی و هنری غیر حضوری در راستای سطح مهارت دانش آموزان نسبت به گذشته اشاره کرد و گفت: کمتر هنری است که به انسان آرامش دهد و به فکر فرو برد. هنر خوشنویسی سبب شده است که بسیاری از کلام و متون فارسی در تاریخ برای آیندگان ماندگار شود، چون هنر خوشنویسی کلامی گهربار است.

معلمی عشق و دلبری داند

 مرتضی کتبی مترجم و استاد پیشکسوت دانشگاه‌های تهران و علامه طباطبائی در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در این نمایشگاه با خواندن متنی احساسی  در ستایش مقام معلم گفت: معلمی عشق و دلبری داند، جفا و ناز و ستمگری داند. معلم امروز ما کاوه تیموری است که تمامی سجایای معلمی را دارد و قدر معلم را می‌داند. بیهوده نام نمایشگاه خود را آموزگار مهر نگذاشته است که  این خود گواه بر معلمی اوست.

حرکت های فرهنگی، جوامع انسانی را به بلوغ می رساند

 رسول مرادی پیشکسوت عرصه خوشنویسی در این مراسم کلام خود را با شعری از حافظ آغاز کرد گفت: این حرکت های فرهنگی است که جوامع انسانی را به بلوغ می رساند. کاوه تیموری در این دوران سخت نمایشگاهی با عشق و زحمت بسیار برپا کرده است. همه می‌دانند برای ارائه آثار علاوه بر سال‌ها تولید اثر ماه ‌هاکار اجرایی نیاز است تا نمایشگاهی برگزار شود. این نمایشگاه در این دوران سرد معنایی بزرگان فرهنگ و هنر را به گرد هم جمع کرده است. 

کاوه تیموری فردوسی عرصه خوشنویسی است

محسن سلیمانی عضو هیات مدیره انجمن گرافیک در ستایش مقام کاوه تیموری گفت:  سال‌ها روی آثار ایشان مطالعه کردم و دکترای خود را مدیون آثار این هنرمند هستم. فعالیت های پژوهشی کاوه تیموری و حمیدرضا قلیچ‌خانی سبب شد که نام آنها در حوزه آموزش خوشنویسی جاودان شود. آنها فردوسی زمان ما در حوزه خوشنویسی هستند.

یادداشت استاد جلیل رسولی برای نمایشگاه آموزگار مهر

آخرین لذت‌های سلوکِ شاگردی و معلمی 

کاوه تیموری هنرمند این نمایشگاه در پایان با تشکر از زحمات تمام کسانی که وی را در برگزاری این نمایشگاه یاری کردند، گفت: برای بنده لذتی بیشتر از این نیست که از تاریکی وارد روشنایی شوم و این کار توسط معلمان ما که قهرمانان ما هستند انجام شده است. نمایشگاه آموزگار مهر پاسخی است به روزگاری که مدرنیته با یک آهنگ شتابان آمده و رابطه و سنت حسنه شاگردی و معلنی را کمرنگ می‌کند. در این زمان است که ما باید آخرین لذت ها را از سنت  شاگردی و معلمی ببریم. در روزگاری استاد علامه جلال همایی از استادش مرحوم رحیم ارباب به نیکی یاد می کرد و بعدها زنده یاد منوچهر قدسی از علامه همایی با چه عظمتی یاد می کرد. لذا باید تلاش کنیم که این سنت حسنه همچنان زنده بماند. 

وی افزود: در روزگار معاصر به گفته سهراب سپهری، فرصت سبز حیات را برای آخرین جلوه‌های شاگرد و معلمی نباید از دست دهیم. نمایشگاه آموزگار مهر تلاش کرده است با استفاده از درون مایه غنی و کم‌نظیر ادبیات فارسی این سنت حسنه را مثل یک منظومه عظیم اجتماعی و فرهنگی در بر گرفته است تا  این سرمایه های بزرگ، که از منظر جامعه شناسی جزو ارزش‌های عام برای همبستگی در جامعه است به هر شکل ممکن حفظ شود.

وی با اشاره به شیوع بیماری کرونا در کشور گفت: در این ماه های اخیر که پیامدهای این بیماری بنیاد عاطفی و روابط اجتماعی را نشانه گرفته است باید بیش از هر زمان دیگر با رعایت پروتکل بهداشتی کار کنیم.

تیموری با ارائه نقد و پیشنهاد به خوشنویسی کشور گفت: خوشنویسان فقط برای خوشنویسان ننویسند بلکه برای آموزگاران، معلمان، پزشکان طرفداران و سایر طبقات و نهادهای اجتماعی، به خوشنویسی مبادرت کنند. زیرا این کار موجب مردمی شدن و ورود آن به آحاد امور اجتماعی می شود که این رسالت از دیرباز مورد توجه خوشنویسی بوده است و متاسفانه در شرایط فعلی از آن فاصله گرفته شده است.

 سارا جلوداریان

در بخشی از افتتاحیه نمایشگاه آموزگار مهر، سارا جلوداریان شاعر نام آشنا به قرائت غزلی با عنوان استاد محبت پرداختند که بسیار مورد توجه حضار قراگرفت.

در بخشی از متن کامران کوهستانی در ستایش مقام کاوه تیموری آمده است: تیموری در حین مطالعه و غرق شدن در موضوع تحقیق با همدلی و حس کردن فرایند تولید اثر هنری از منظر صاحب اثر نزدیک ترین تحلیل را که عطر و بوی واقعی را به مشام خواننده عرضه می کند ارائه داده است. این نگاه عمیق تحلیلی و تحقیقی را در سه کتاب مهم راز خط" ، "راز نقاشیخط" و "راز های خط و نقاشیخط" می توان به تماشا نشست.

به نظر می رسد راز این نکته در روش کاری تیموری نهفته است. او در مقام محقق خوشنویسی هیچ گاه خود را از نوشتن مدام و بی امان بی نیاز ندیده است. انبوهی از سیاه مشق نویسی های او این ویژگی را به خوبی نشان می دهد. ایجاد کشاکش های  لذت آفرین در میان کاغذ و قلم راز اصلی و افق گشایی او برای دستیابی به مرز های تحقیق در خوشنویسی بوده است.

در پایان مراسم از «آلبوم نفیس آموزگار مهر» که شامل آثار این نمایشگاه در قالب کتاب است، با حضور هنرمندان و فعالان عرصه فرهنگ و هنر رونمایی شد.

۳۰ اثر آراسته به تذهیب رفعت موسوی هنرمند پیشکسوت عرصه خوشنویسی در این نمایشگاه حضور دارد که نتیجه هم‌افزایی خوش‌نویسی، تذهیب و شعر فارسی با هدف تجلیل از مقام شامخ استادان، معلمان و آموزگاران خلق شدند. این نمایشگاه به مدت ۱۰ روز با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در برج میلاد برگزار خواهد شد. 

نمایشگاه آثار خوشنویسی آموزگار مهر دوشنبه ۲۸ مهر آغاز به کار کرد و تا ۸ آبان در گالری هنری برج میلاد به نشانی تهران، بزرگراه شیخ فضل الله نوری، خروجی همت شرق، ورودی برج میلاد میزبان علاقه مندان خواهد بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =