ورزش، نوش‌داروی مشکلات جسمی و روحی زنان

تهران - ایرنا - نتایج تحقیقات نشان داده ورزش علاوه بر تناسب اندام، سلامت جسمی و روانی زنان را تامین می‌کند، این درحالی است که کم‌تحرکی در این روزها به بهانه ترس از ابتلا به کرونا، دامان بسیاری از زنان و دختران را گرفته تا آنجا که نرخ کم‌تحرکی بین آنان ۶۴ درصد اعلام شده است.

به گزارش روز ایرنا، در تقویم رسمی کشور، بیست وششم مهر تا دوم آبان ماه هفته تربیت بدنی و ورزش نام گرفته و امسال این هفته مزین به شعار «ایران همدل، ایران فعال» نامگذاری شده است.

آمارها از افزایش کم‌تحرکی زنان دارد تا آنجا که «افشین ملایی» رئیس فدراسیون ورزش‌های همگانی از شیوع کم‌تحرکی در کشور خبر داد و گفت: بر اساس آخرین آمار، شیوع کم‌ تحرکی در کشور ۵۶ درصد بوده که این آمار در بین بانوان ۶۴ درصد است.

بر اساس آخرین آمار، شیوع کم‌ تحرکی در کشور ۵۶ درصد بوده که این آمار در بین بانوان ۶۴ درصد است. ملایی که در جلسه مجمع انتخابات هیات ورزش‌های همگانی سخن می گفت، با بیان مردم به ‌طور متوسط روزانه ۱۶ دقیقه ورزش می‌کنند، افزود: باید زمینه‌ای را فراهم کنیم که ورزش، بخش مهمی از زندگی مردم شود.

رئیس فدراسیون ورزش‌های همگانی با بیان اینکه این فدراسیون متولی توسعه تندرستی در کشور است، تصریح کرد: برای ارتقای شاخص‌های تندرستی نیاز است که نسخه‌های ویژه‌ای برای گروه‌های خاص به‌ویژه بانوان خانه‌دار در نظر بگیریم.

چرا ورزش برای زنان از اهمیت بیشتری برخوردار است؟

بر اساس شواهد عینی و گزارش سازمان بهداشت جهانی، اضافه وزن و چاقی در ایران روند صعودی داشته و اکنون بیش از ۶۵ درصد از زنان ایرانی اضافه وزن و بیش از ۳۲ درصد از آنها چاقی مفرط دارند؛ حال آن که چاقی و اضافه وزن بسترساز بیماری هایی نظیر دیابت، فشار خون و غیره می شود.

موضوعی که «زهرا سلیمانی» کارشناس ورزشی و دبیر تربیت بدنی در گفت وگو با خبرنگار حوزه زنان و خانواده ایرنا، به آن اشاره و با تاکید بر اینکه یکی از دلایل شادی، نشاط و سلامت زنان، ورزش است، خاطرنشان کرد: ورزش ضمن ایجاد آثار مثبت بر جسم و روح زنان، سلامت جامعه را هم تضمین می کند که در میان ورزش ها، ورزش های هوازی یکی از راه های رسیدن به نشاط اجتماعی است که در بهبود علایم نازایی و اختلالات عصبی نقش برجسته ای دارد.

وی درباره آثار روانی فعالیت ورزشی در زنان افزود: از جمله آنها می توان به کاهش اضطراب و افسردگی و افزایش عزت نفس، بهبود خلق و خو و توسعه سلامت روانی و درنتیجه کاهش مشکلات روانی اشاره کرد.

به گفته این کارشناس تربیت بدنی، زنان دارای مشکلات روانی در معرض بروز بیماری های ناگهانی مرتبط با نداشتن فعالیت بدنی همچون دیابت و بیماری هلی قلبی و عروقی هستند در حالیکه فعالیت منظم ورزش، علاوه بر تاثیرات کوتاه مدت بر کیفیت زندگی و شادی، اثرات طولانی مدتی بر بهتر زیستن زنان دارد از جمله اینکه موجب کاهش فشار خون، جلوگیری از پوکی استخوان و غیره در آنها می شود.

در همین راستا، «لاله حاکمی» نایب رییس بانوان فدراسیون پزشکی - ورزشی هم در گفت وگو با خبرنگار حوزه زنان و خانواده ایرنا با تاکید بر اینکه کم تحرکی زنان نیاز به دارو را افزایش می دهد، گفت: انجام فعالیت های بدنی منظم و برنامه ریزی شده، عامل تعادل جسمی و روحی و در نتیجه کاهش مصرف دارو در زنان است.

کم تحرکی زنان برابر با افزایش بیماری ها و مصرف دارو

نایب رییس بانوان فدراسیون پزشکی - ورزشی، در بیان عوارض ورزش نکردن زنان، تغییر فرم اندامی و فیزیولوژی بدنی را یادآور شد و گفت: مسایل عضلانی پشت گرد، پشت خمیده، شانه های افتاده، دردهای عضلانی، کمر درد، و گودی کمر که باعث کمر درد می شود در میان زنان به دلیل زایمان و کم تحرکی شیوع بیشتری دارد. نوع حاد این مساله، شیوع آرتروزهای زانو است که با بی تحرکی دامن گستر می شود.

کاهش فشار خون، کاهش نیاز به دارو در بیماری های قلبی و عروقی به خصوص بعد از دوران یائسگی در زنان هم از جمله مواردی است که حاکمی، ورزش را راهکار پیشگیری یا درمان آن ها عنوان کرد و گفت: علاوه بر این، با ورزش می توان با تقویت عضلات لگنی از افتادگی رحم و بی اختیاری ادراری جلوگیری کرد.

به گفته حاکمی، یکی دیگر از اثرات مفید ورزش در بحث سلامت روح و روان زنان، کاهش زوال عقل و فراموشکاری است. به این معنا که زنانی که فعالیت فیزیکی منظمی برای خود تعبیه کرده اند، ۹۰ درصد کمتر احتمال دارد که زوال عقلی پیدا کنند.

آشتی یا خداحافظی با ورزش در دوران کرونایی؟

نایب رییس بانوان فدراسیون پزشکی- ورزشی در توصیه‌های ورزشی به هموطنان برای پیشگیری از کرونا گفت: نباید در مکان‌های عمومی ورزش و از تجهیزات ورزشی مشترک استفاده کرد زیرا احتمال ابتلا به ویروس کرونا در چنین شرایطی وجود دارد.

حاکمی تاکید کرد: ورزش در مقابله با کرونا عامل حفظ آرامش و تقویت سیستم ایمنی است زیرا باعث تعریق زیاد و تنفس در «دم» و «بازدم» قوی تر می‌شود اما باید تهویه سالم و فاصله بین افراد رعایت شود.

وی، ورزش را به زنان باردار هم توصیه کرد و گفت: ورزش در این دوران باید انجام شود زیرا باعث تقویت سیستم ایمنی و همچنین حفظ آرامش می شود، اما رعایت پروتکل های بهداشتی اعلام شده از سوی ستاد مقابله با کرونا الزامی است ضمن اینکه توصیه می کنیم افرادی که با ورزش رفاقتی ندارند حتما ورزش ملایم را در برنامه روزانه خود قرار دهند.

گزارش از: فاطمه دهقان نیری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =