مدیر بندر لاگان روسیه خواستار توسعه همکاری با بنادر گیلان شد

رشت- ایرنا- رییس هیات مدیره بندر لاگان روسیه خواستار توسعه همکاری با بندر کاسپین و بندرگاه انزلی شد.

 ویتالی دوگینوف روز  چهارشنبه در کنفرانس ویدئویی با عضو هیات مدیره و معاون امور بندری و حوزه خزر و معاون سفیر ایران در مسکو گفت: ما خواستار توسعه روابط همه جانبه با بنادر ایران خصوصاً بندر کاسپین و بندر انزلی هستیم .

 وی خاطرنشان کرد: با توجه به چشم انداز توسعه کریدور شمال و جنوب، بندرلاگان می تواند مسیری برای عبور کالا به روسیه باشد چون دارای عمق آبخور خوبی در همه فصول سال است . 

این مقام روسی با بیان این که  برای ما مشکل است که از طریق بنادر مرکزی به آستراخان و ایران کالا صادر کنیم افزود: تقاضا داریم پایانه‌ ای مرکزی برای صادرات غله در خزر احداث شود.

رییس هیات مدیره بندر لاگان روسیه  افزود:پیشنهاد می کنم برای توسعه همکاری ها تفاهم نامه خواهرخواندگی بین بندر کاسپین و بندرلاگان به امضا برسد.

فعالسازی کریدورهای عبوری

عضو هیات مدیره و معاون امور بندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی نیز در این جلسه گفت : بنادر منطقه آزاد انزلی در مقایسه با سایر بنادر ایرانی حوزه خزر نزدیکترین بنادر ایران به بنادر روسیه می باشند و بیش از ۷۰ درصد مبادلات کالایی این بنادر با بنادر روسیه صورت می گیرد.

امین افقی با اشاره به بهره مندی هر دو بندر از مزایا و معافیت های قانونی مناطق آزاد کشور افزود:بندرکاسپین در منطقه آزاد انزلی با هدف توسعه  تجارت دریایی با روسیه و حوزه خزر ایجاد شده و بندرگاه انزلی نیز به عنوان یکی از قدیمی ترین و فعالترین بنادر شمال کشور  در محدوده منطقه آزاد انزلی قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد:  فعالسازی کریدورهای عبوری و تبدیل منطقه آزاد انزلی به کانون ترانزیت حوزه خزر و توسعه زیرساخت های بندری از مهمترین برنامه ها و  اهداف لجستیکی و توسعه ای سازمان منطقه آزاد انزلی است.

عضو موظف هیات مدیره سازمان منطقه ازاد انزلی تصریح کرد:با اتصال بنادر کاسپین و انزلی به راه آهن سراسری در سال آینده و همچنین اتمام ساخت اسکله رو-رو ، حلقه نهایی راه اندازی کریدور شمال - جنوب با روش حمل و نقل ترکیبی از مسیر منطقه آزاد انزلی تکمیل می شود.

افقی با اشاره به معافیت ها و مزایای قانونی منطقه آزاد انزلی برای فعالیت سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی خارجی یاداور شد:انعقاد توافقنامه فعالسازی کریدور نوستراک مابین منطقه آزاد انزلی، منطقه آزاد چابهار، منطقه ویژه اقتصادی لوتوس آستراخان روسیه در نشست کمیسیون مشترک دو کشور ایران و روسیه ، انعقاد پروتکل چهارجانبه این مناطق با انجمن حمل و نقل هند، برگزاری مستمر جلسات کارگروه توسعه کریدور شمال - جنوب با حضور نمایندگان کشورهای مسیر و اجرای طرح های توسعه ای و زیرساختی مرتبط  از مهمترین اقدامات یکساله اخیر این سازمان در  راستای فعالسازی این کریدور بین المللی می باشد.

معاون اموربندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به مزایای فعالیت کشتی های لاینر در بندر کاسپین با بنادر حاشیه دریای خزر به ویژه روسیه و همچنین برنامه های این سازمان برای رشد تجارت کانتینری و ترانزیتی در این بندر خاطر نشان کرد: دو بنادر لاگان و کاسپین می توانند در حوزه توسعه مبادلات تجاری، همکاری های همه جانبه و متقابل داشته و از ظرفیت سرمایه گذاری بخش خصوصی برای توسعه زیرساختهای بنادر دو کشور بهره مند شوند.

افقی با اشاره به مزایای پیمان اقتصادی اوراسیا در توسعه مراودات کالایی کشورهای عضو  یادآور شد: منطقه آزاد انزلی تجربه خوبی از اجرای تفاهم نامه های دو جانبه با بنادر آستراخان و اکتائو قزاقستان دارد و زمینه های خوبی برای توسعه همه جانبه روابط و مناسبات اقتصادی فراهم شده است.

عضو هیات مدیره سازمان منطقه ازاد انزلی با اعلام آمادگی برای انعقاد تفاهمنامه خواهر خواندگی بین بنادر کاسپین و لاگان تاکید کرد:

با توجه به استقرار شهرک صنعتی شماره ۲ این منطقه در پسکرانه عملیاتی بندر کاسپین و آغاز احداث شهرک شماره ۳ در پسکرانه پشتیبان این بندر نسل سوم ایران در دریای خزر ، ظرفیت مناسبی برای پردازش کالا و صادرات مجدد کالاهای تولیدی کشور روسیه به کشورهای منطقه با بهره مندی از مزایای قانونی منطقه آزاد انزلی فراهم است.

ضرورت تکمیل کریدور شمال - جنوب 

معاون سفیر ایران در روسیه نیز در این ویدئو کنفرانس گفت:اگر چه کرونا تاثیر بدی بر اقتصاد جهان گذاشت ولی تکمیل کریدور شمال-جنوب  بیش از پیش باید مورد توجه قرار گیرد.

 نظری اظهار داشت: مقامات روسیه در دیدار متقابل اظهار کرده اند که توجه خاصی به راه اندازی کریدور شمال و جنوب دارند.

وی خاطرنشان کرد:علت عدم موفقیت کریدور شمال جنوب حلقه مفقوده آن بوده که بنادر دو کشور نقش مهمی در تکمیل این زنجیره ایفا خواهند کرد.

وی تصریح کرد: توسعه بنادر هر دو کشور می تواند ظرفیت استفاده از کریدور شمال جنوب را بالا ببرد و این امر مورد توجه مقامات دو کشور ایران و روسیه است.

 معاون سفیر ایران در روسیه یادآور شد:آنچه که از طرف شرکت بندری لاگان از سفارت ایران در روسیه خواسته شده، جذب سرمایه گذار و فراهم سازی زمینه های سرمایه گذاری در این بندر است.

 در این نشست مدیرانی از اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان، اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه،سفارت ایران در روسیه ، سازمان بنادر و دریانوردی ،بندر لاگان روسیه و فعالان بندری و سرمایه گذاران بخش خصوصی دو منطقه حضور داشتند.

در طرح راهبردی توسعه بنادر روسیه در دریای خزر، تا سال ۲۰۲۵ بندر جدیدی نیز با ظرفیت ۱۲.۵ میلیون تن در منطقه کالمیکیای روسیه در نزدیکی شهر لاگان احداث خواهد شد تا بنادر فعال ایران، هند و قزاقستان را به روسیه مرتبط کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =

سرخط اخبار استان‌ها