۱۰۹ دانش آموز نابینا در کنکور سراسری پذیرفته شدند

تهران- ایرنا- رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: ۱۴۹ دانش آموز نابینا و کم بینا در کنکور سراسری ۹۹ شرکت کردند که از این تعداد ۱۰۹ نفر مجاز به انتخاب رشته شدند و هفت نفر رتبه زیر ۱۰ را کسب کردند.

سید جواد حسینی روز چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت روز جهانی عصای سفید اظهار داشت: سازمان آموزش و پرورش استثنایی به منظور متناسب سازی آزمون سراسری با سازمان سنجش کشور در ارتباط است و اقداماتی نیز تاکنون در این زمینه انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه برای نابینایان المپیادها، آزمون سمپاد و جشنواره خوارزمی که تاکنون متناسب سازی انجام نمی شد، هفته گذشته جلسه‌ای برای حل این موضوع برگزار و قول مساعد داده شده است.

حسینی با بیان اینکه مناسبت های جهانی، سوگیری و جهت گیری ها را یادآوری می کند تا به سمت جامعه برابر حرکت کرد،‌ افزود: آرمان همه انسان ها ایجاد جامعه دوستدار همنوعان است. بزرگترین مولفه تحقق چنین جامعه ای، دوستدار جامعه معلولان، مبتلایان به اوتیسم، آسیب دیدگان جسمی حرکتی و نابینایان بودن است. 

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی خاطر نشان کرد: این سازمان باید تلاش کند تا قوانین جامعه برای دسترس پذیری و عادلانه سازی در جامعه محقق شود.

حسینی به قانون حمایت از معلولان اشاره کرد و یادآور شد: این قانون بر برابری فرصت های آموزشی و شغلی و همچنین دسترسی پذیری امکانات در معابر و غیره تاکید دارد.

وی با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش یکی از وجوه عادلانه سازی امکانات در جامعه است، گفت: مهم ترین محور جامعه عادل و برابر خواه و کمال جو، سامان دهی آموزش در آن جامعه است. در واقع باید جامعه استاندارد و مناسب سازی شود تا بتوان مدارس همسو را شکل داد.

۲۳ مدرسه ویژه نابینایان/ ۲ مدرسه در دست ساخت

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی اظهار داشت: در حال حاضر ۲۳ مدرسه ویژه نابینایان در سطح کشور وجود دارد، همچنین ۲ مدرسه دیگر در حال ساخت است.

وی با بیان اینکه بیش از سه هزار و ۳۸۰ دانش آموز در بیش از ۲۰ رشته در مدارس نابینا مشغول تحصیل هستند، افزود: چهار هزار و ۹۸۵ دانش آموز در ۷۷ رشته و ۹۱۳ مدرسه در طرح فراگیر تحصیل می کنند؛ از این رو می توان گفت در مجموع هشت هزار و ۷۳۰ نفر در بیش از ۹۰۰ رشته، جامعه دانش آموزان استثنایی را تشکیل می دهند.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی خاطر نشان کرد: سازمان آموزش و پرورش استثنایی در تلاش است تا عدالت آموزشی دانش آموزان را به واسطه دسترسی پذیری و مناسب سازی محقق کند. 

حسینی ادامه داد: فضای مجازی، خانواده، مدارس و کتاب های درسی از مواردی است که باید برای دانش آموزان استثنایی مناسب سازی شود. در این شرایط برای دانش آموزان کم بینا کتاب های درشت تر و برای نابینایان خط بریل و صوتی باید بکارگرفته شود.

۱۳۰۰ معلم برای دانش آموزان کم‌بینا و نابینا

وی افزود: هزار و ۳۰۰ معلم برای دانش آموزان نابینا و کم بینا بکار گرفته شده که برخی از آنها خود نیز کم بینا یا نابینا هستند.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه کیفیت بخشی برای خدمات در سه قلمرو صورت می گیرد، توضیح داد: فعالیت های آموزشی، حمایتی و مشارکتی برون سازمانی با سایر سازمان ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. همچنین در بخش فعالیت های آموزشی در هفت قلمرو از جمله مناسب سازی کتب درسی، گسترش رشته های تحصیلی، برگزاری کارگاه ها، تهیه ابزار مورد نیاز و تولید محتوای مجازی است. 

حسینی یادآور شد: سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: در بعد حمایتی در زمینه تهیه عصا، عینک، تبلت، ذره بین و سایر تجهیزات و خدمات درمانی نیز به دانش آموزان خدمات ارائه داده می شود.

متناسب سازی ۱۲۰ کتاب درسی ویژه کم‌بینایان و نابینایان

وی همچنین به مناسب سازی سالانه حداقل ۱۲۰ کتاب درسی به شکل بریل، صوتی و درشت نما مناسب سازی اشاره کرد و گفت: برای اولین بار تهیه خط بریل در رشته موسیقی از امسال آغاز شده و همچنین با توجه به شیوع ویروس کرونا تولید محتوا در بستر شبکه شاد نیز متناسب با شرایط دانش آموزان صورت گرفته است.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: همچنین ۲۷ دستورالعمل برای راهنمایی معلمان در حوزه آسیب دیدگان بینایی و همچنین ۱۰ عنوان بسته همراه معلم تهیه شده و در دسترس معلمان قرار گرفته است.

حسینی افزود: دانش آموز آسیب دیده بینایی باید متناسب با علاقه، نیاز جامعه و استعدادی که دارد، انتخاب رشته کند، از این رو گسترش رشته های تحصیلی در مدارس خاص در دستور کار قرار گرفته است. 

وی با بیان اینکه نهضت آموزش زبان اشاره و خط بریل آغاز شده است، گفت: پنج هزار معلم برای این نهضت آموزش می بینند. برپایی نهضت توان افزایی یکی دیگر از اقدامات سازمان آموزش و پرورش استثنایی است.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به اینکه هفت گروه از معلولان تحت پوشش به ۱۷۰ هزار قلم وسیله در ۱۰۵ گروه نیاز دارند، گفت: بیش از ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای تهیه این اقلام آموزشی و ورزشی نیاز است و از جامعه و خیرین درخواست دارم که به این حیطه ورود کنند.

حسینی گفت: همچنین برای نابینایان و کم بینایان خدمات حمایتی عصا با رقم ۲۰۰ هزار تومان، عینک ۴۰۰ هزار تومان و تبلت ۸۰۰ هزار تومان به دانش آموزان ارائه می شود. 

وی عنوان کرد: همچنین ۹ هزار قلم با ارزش بالای ۳۰ میلیارد تومان به دانش آموزان کم بینا و نابینا اعطا شده است. در حوزه خدمات درمانی نیز داروهای مستمر و دندانپزشکی تحت پوشش است.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در خصوص معلمان استثنایی نیز گفت: معلمان آسیب دیده استثنایی با سایر معلمان تفاوتی ندارند. در حوزه نیروی انسانی اولین مصوبه شورای سازمان، درباره نیروی انسانی بود که تلاش می شود مزایا و امتیازات معلمان استثنایی با سایرین متفاوت شود.

حسینی با بیان اینکه استانداردسازی و نرم سازی نیروی انسانی مورد نظر سازمان آموزش و پرورش استثنایی است، اظهار داشت: با کمبود ۱۲ هزار نیروی انسانی در آموزش و پرورش استثنایی مواجه هستیم که باید تامین شود.

وی از برگزاری جشن نیاز پایان مدارس استثنایی در سال آینده خبر داد و گفت: در طرح آمایش سرزمین مشخص شده که ۲۱۰ مدرسه مورد نیاز است که ۹۹ مدرسه تاکنون کلنگ خورده است.

در پایان این مراسم، از ۱۲ نفر از معلمان و نمایندگان تشکل ها در آموزش و پرورش استثنایی تقدیر شد. 

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha