۲۵ مهر ۱۳۹۹،‏ ۱۳:۱۷
کد خبرنگار: 2309
کد خبر: 84074233
۰ نفر

برچسب‌ها

ضرورت سه ویژگی برای الگو گرفتن از پیامبر(ص)

تهران- ایرنا- مدرس حوزه علمیه قم معتقد است فردی می‌تواند پیامبر اکرم (ص) را الگوی خود قرار دهد که سه ویژگی ذکر شده در قرآن را داشته باشد.

حجت الاسلام مهدی شریف در گفت و گو با خبرنگار معارف ایرنا گفت: قرآن کریم از پیامبر اکرم به عنوان بهترین الگو یاد می کند. البته در قرآن از حضرت ابراهیم نیز به عنوان اسوه و الگو یاد شده ولی اسوه حسنه و عبارت های دیگری برای پیامبر اکرم به کار رفته که نمونه های آن در سوره قلم و احزاب آمده است.

وی افزود: این اسوه حسنه از سوی قرآن معرفی شده و اگر واقعا رفتار، منطق و حرکات آن حضرت در جامعه قابل پیاده شدن و الگوگیری نبود قرآن بر روی این مساله تاکید نمی کرد. به عبارت دیگر وقتی شما کسی را به عنوان الگو معرفی می کنید یعنی می توان شبیه به او رفتار کرد.

شریف اضافه کرد: راه نجات در ابعاد آموزشی،  تربیتی،  خانوادگی و دولتی بازگشت به رفتار پیامبر است. اگر این اتفاق افتاد می توان امیدی به بازگشت جامعه به سمت اخلاق و معنویت داشته باشیم و اگر چنین اتفاقی نیافتاد می توان گفت امیدمان کمرنگ می شود.

وی افزود: قرآن در باره پیامبر(ص) در آیه ۲۱ سوره احزاب می فرماید اگر می خواهید پیامبر الگوی شما باشد باید سه ویژگی داشته باشید. اول این که امیدش به خدا باشد و این خداباوری در همه حالات و سکنات خودش را نشان می دهد. یعنی اگر شما مقام مسئولی در کشور هستید باید در حرف زدن،  کار کردن، ارشاد و نصیحت و حتی انتصاب افراد طوری رفتار کنید که امید به خدا و خداباوری بر آن حاکم باشد.

این مدرس حوزه تاکید کرد: اگر شما یک پدر هستید باید طوری رفتار کنید که خداباوری در تربیت کردن فرزند و سلوک خانوادگی خود را نشان دهد.  در کشور ما هر جا خدا را رها کردیم و فقط به خودمان متکی شدیم، آسیب دیدیم. به هر حال ما یک جامعه دینی هستیم و جامعه دینی ابزارهای خود را دارد.

وی با اشاره به دومین ویژگی برای الگو قرار دادن پیامبر اعظم (ص) گفت: قرآن می فرماید کسی که می خواهد از پیامبر به عنوان الگوی حسنه استفاده کند باید به معاد و قیامت اعتقاد داشته باشد و گرنه نمی تواند پیامبر را الگو قرار دهد. اگر در کشور ما کم کاری توسط کسانی که می توانند کار کنند اتفاق می افتد، باید بدانیم یکی از عوامل آن فراموش کردن مساله مرگ و معاد است و هیچ تردیدی در آن نیست.

شریف افزود: به همین دلیل در دستورهای دینی و روایات و رفتار بزرگان دینی یکی از ابزارهایی که همیشه برای تربیت انسان یادآوری می شود، موضوع مرگ و معاد است. البته فرهنگ ما در این زمینه تغییر کرده و گاهی مرگ را به شوخی می گیریم و آن را به محلی برای تسویه حساب ها تبدیل می کنیم.

وی ادامه داد: وقتی برای شرکت در تشییع پیکر یک نفر شرکت می کنیم باید تا چند ساعت دگرگون شویم و تصور کنیم دیر یا زود نوبت ما  نیز خواهد رسید ولی وقتی مساله مرگ و معاد بازی گرفته می شود که تشییع و ختم دیگران محلی برای دید و بازدید اقوام و آشنایان شده و آن اتفاق تربیتی در مراسم تشییع نمی افتد که یک قدم به معادباوری نزدیک شویم و زمانی که انسان در چنین مواردی تربیت نشود ممکن است در زندگی هر کاری انجام دهد.

این استاد حوزه با اشاره به ویژگی سوم گفت: پیامبر برای کسی الگوست که ذکر خدا را فراوان بگوید ولی باید توجه کنیم که ذکر گاهی زبانی و گاهی عملی است. یعنی ذکری را که بر زبان جاری می کنیم باید در وجودمان نیز جاری شود تا مردم آن اتفاق خوب را بر اثر پایبندی به اذکار در رفتار و گفتار ما ببینند.

وی تاکید کرد: صلوات یکی از ذکرهایی است که بسیار بر آن تاکید شده و ما صلوات را بر پیامبر و آل پیامبر می فرستیم ولی باید توجه کنیم که چقدر به پیامبر و اهل بیتش نزدیک شده ایم. اگر فقط دنبال ثواب هستیم با روش های دیگر نیز می توان این کار را کرد ولی وقتی صلوات می فرستیم باید به دنبال یک نتیجه عملی باشیم. یعنی اخلاق مان مثل اخلاق پیامبر شود.

شریف ادامه داد: پیامبر اکرم (ص) اهل گذشت و بخشش بود و با خانواده و اطرافیان خود بسیار صمیمی و خوش اخلاق بود و در عین حال همه حریم ها را حفظ می کرد. پیامبر برای خود شانی اضافه بر شانی که داشت قائل نبود لذا مردم خیلی ایشان را دوست داشتند و با وی در ارتباط بودند و به این ارتباط افتخار می کردند.

وی  افزود: طبق روایات هر کسی در مجلس پیامبر می نشست، از حالات آن حضرت احساس می کرد که او بیش از همه مورد توجه پیامبر است در حالی که آن حضرت در نگاه کردن نیز تبعیض قائل نمی شد و به اهل جلسه یکسان نگاه می کرد. همه اخلاق انسانی که یک انسان کامل باید داشته باشد را پیامبر داشت و نشان می داد.

شریف اضافه کرد: ما نیز بعد از دو ماه عزاداری در شرایط کرونایی اگر بخواهیم اتفاق خوبی برای ما بیافتد باید ببینیم از نظر اخلاق،  رفتار،  فکر و منطق چقدر به پیامبر نزدیک شده ایم. آیا از نظر مالی و رفتاری اهل بخشش شده ایم یا اگر اهل بخشش بودیم اهل بخشش بیشتر شده ایم.

وی افزود: آیا تسویه حساب ها و درگیری هایمان را کمتر کردیم و مواسات و همدلی خود را بیشتر کردیم یا نه؟ اگر چنین است می توانیم بگوییم نمازی که می خوانیم و عزاداری که می کنیم در ما اثر داشته ولی اگر اینگونه نبوده باید بازنگری کنیم و ببینیم کجای کار ایراد داشته و آن را بر طرف کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =