۱۸ مهر ۱۳۹۹، ۹:۳۹
کد خبرنگار: 3094
کد خبر: 84069173
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

کاربران ایرانی و نبرد انتخاباتی هریس و پنس

۱۸ مهر ۱۳۹۹، ۹:۳۹
کد خبر: 84069173
 کاربران ایرانی و نبرد انتخاباتی هریس و پنس

تهران-ایرنا-مناظره کامالا هریس و مایک پنس، معاونان جو بایدن و دونالد ترامپ نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا در حالی برگزار شد که موضوعات مطرح شده توسط این دو نفر درباره ایران یکی از محور های اصلی نظرات کاربران فضای مجازی بود.

به گزارش روز جمعه بخش داده کاوی ایرنا، نخستین مناظره انتخاباتی دونالد ترامپ و جو بایدن، نامزد حزب دموکرات آمریکا که سه شنبه شب ۲۹ سپتامبر انجام شد که واکنش‌های زیادی بین کاربران فضای مجازی داشت. با توجه به اینکه جو بایدن از احتمال حاضر نشدنش در دومین مناظره با ترامپ به خاطر ابتلای رئیس جمهور فعلی آمریکا به کرونا خبر داده مناظره بین هریس و پنس توجهات بیشتری به سمت خود جلب کرد.
استقرار طلق‌های شفاف بین جایگاه پنس۶۱ ساله و هریس ۵۵ ساله  و همچنین فاصله ۳.۵ متری طرفین مناظره و سوزان پیج، روزنامه نگار  آمریکایی در مقام مجری از نکات قابل توجه این مناظره بود.
محور اول مناظره به ویروس کرونا اختصاص داشت. هریس با هجمه به مدیریت ترامپ در مواجهه با این ویروس از بی برنامگی دولت وی انتقاد کرد و پنس هم در پاسخ به او برنامه بایدن در مقابله با ترامپ را مشابه بایدن دانست و به طعنه آن را چیزی مثل سرقت ادبی خواند.
خروج آمریکا از برجام یکی از مهم‌ترین انتقادات هریس خطاب به پنس بود. او همچنین اظهار کرد که «ما روی صحبت خود همیشه باید بایستیم اما ترامپ این را درک نمی کند.» پنس اما در واکنش به اظهارات هریس مدعی شد :« دولت سابق ۱.۸ میلیارد دلار به ایران داد. ترامپ ما را از برجام خارج کرد و قاسم سلیمانی را در حالی که در سفر برای آسیب رساندن به آمریکایی ها بود، حذف کرد.»
اخذ مالیات از شهروندان آمریکایی ، سیاست خارجی به ویژه رابطه با چین، تغییر اقلیم و توافق جوی پاریس و تبعیض‌های نژادی از دیگر محورهای این مناظره ۹۰ دقیقه‌ای بود. 
ترامپ و بایدن نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا دقایقی پس از پایان مناظره در توئیتر واکنش نشان دادند.  ترامپ در توئیتر خود نوشت: «مایک پنس پیروزی بزرگی به دست آورد.» بایدن هم توئیت کرد: «کامالا هریس، همه ما به تو افتخار کردیم.»
سی ان ان رسانه نزدیک به دموکرات‌ها پس از پایان مناظره در نظرسنجی خود از مخاطبان خود پرسیده چه کسی پیروز این مناظره شده است؟ ۵۹ درصد مخاطبان سی ان ان کامالا هریس را پیروز مناظره و تنها ۳۸ درصد مایک پنس را برتر از هریس دانسته بودند.

توئیتری‌ها چه گفتند؟

کاربران توئیتر هم واکنش‌های زیادی نسبت به این مناظره داشتند. نکته قابل توجه این است که بسیاری از کاربران  طی هفته‌های اخیر این برآورد را داشتند که ترامپ پیروز مناظرات  است اما عده نسبتا مشابه دیگری نیز بایدن را پیروز می دانند. اما درمورد مناظره اول معاونان آنها  دیدگاهها در موردمایک پنس و کامالا هریس به گونه دیگری بود.شمار زیادی از کاربران از پیشتاز بودن معاون بایدن نسبت به معاون ترامپ گفتند و البته عده ای نیز دیدگاه مخالف آن را ثبت کردند.
یک کاربر توئیتر در این راستا نوشته است: «مایک پنس همان کاری را تکرار کرد که ترامپ هفته پیش انجام داد، فقط با ظاهری خونسردتر و آرامتر: مثل اکثر مردان قدرتمند با امتیازات ویژه، بیشتر از سهمش حرف زد، در حرفهای رقیبش بیشتر پرید، و از پاسخ صریح به سئوالات بیشتر از رقیبش طفره رفت.»
از سوی دیگر تعدادی از کاربران توئیتر هم مایک پنس را یک سخنور قوی و هریس را از ضعیف ترین چهره‌های دموکرات در سال‌های اخیر دانسته‌اند.
بسیاری از کاربران توئیتر انتقاد هریس از ترامپ درباره واکنشی که او نسبت به ماجرای عین الاسد داشت اشاره کرده و اظهارات معاون بایدن در این باره را منتشر کرده‌اند. هریس در بخشی از مناظره خطاب به پنس گفته است: «بعد از حمله به سلیمانی، حمله متقابلی از سوی ایران به نظامیان ما در عراق انجام شد و آنها به ضربه مغزی مبتلا شدند. می‌دانید دونالد ترامپ این مسئله را چطور رفع و رجوع کرد؟ گفت آنها به سردرد مبتلا شده‌اند.»
یکی از حواشی مناظره نشستن یک مگس روی سر مایک پنس بود. این مساله باعث اظهارات طنزآمیز بسیاری از کاربران شد. جو بایدن هم از فرصت استفاده کرده و با انتشار عکسی از خودش با مگس کش در صفحه توئیترش نوشته است: « ۵ دلار به این مگس کمک کنید» !
یک کاربر آمریکایی هم اقدام به ساختن یک اکانت توئیتری به نام مگسی که روی سر پنس نشسته کرد که با استقبال گسترده ۵۵ هزارنفری مخاطبان آمریکایی توئیتر همراه بود. این موضوع توسط تعداد زیادی ازکاربران ایرانی نیز ریتوئیت شده بود.
یک کاربر با یادآوری انتخابات چهار سال پیش در ایالات متحده آمریکا نوشت: «یکی از ماندگارترین روزهای کمپین چهارسال قبل برنی سندرز، موقعی بود که در پورتلند، وسط سخنرانی پرنده‌ای در مقابلش نشست. جمعیت منفجر شد. سندرز تبدیلش کرد به یک نماد و یکی از پرسروصداترین لحظات مناظره دیشب موقعی که بود که یک مگس روی پنس نشست و برای ۲دقیقه بیخیال هم نمی شد.»

مناظره پنس و هریس در فضای تلگرام و اینستاگرام 

در تلگرام نیز بیشتر کانال‌های خبری مطرح گزارش لحظه به لحظه مناظره را منتشر کرده‌اند. در این بین مشاجره کامالا هریس و مایک پنس درباره ایران پربازدیدترین اخبار مربوط به مناظره در این شبکه اجتماعی بود. برخی کانال‌های تلگرامی هم اقدام به انتشار بیوگرافی مایک پنس و کامالا هریس کردند. انتشار ویدئوهای کوتاه از مناظره معاونان بایدن و ترامپ از دیگر اخبار پربازدیدی است که در تلگرام مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است.
در اینستاگرام واکنش‌ها به مناظره کامالا هریس و مایک پنس کمتر از حد انتظار بود. نشستن مگس روی سر مایک پنس و همچنین بحث مناظره‌کنندگان درباره برجام و سردار شهید حاج قاسم سلیمانی از دیگر محتواهای پربازدید در اینستاگرام بود.‌

سرخط اخبار پژوهش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha