۱۳ مهر ۱۳۹۹، ۱۸:۲۴
کد خبر: 84064397
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کرونا خطری بیخ گوش مردم کرمانشاه

۱۳ مهر ۱۳۹۹، ۱۸:۲۴
کد خبر: 84064397
کرونا خطری بیخ گوش مردم کرمانشاه

کرمانشاه- ایرنا- در یک ماه اخیر تعداد بستری و فوتی‌های کرونا در استان کرمانشاه حدود سه برابر شده و با کاهش استفاده شهروندان از ماسک و رعایت نکردن فاصله فیزیکی، آمار مبتلایان و فوتی‌ها همچنان صعودی است؛ ستاد کرونای استان گرچه ۱۹ محدودیت را مصوب کرده اما هشدار داده که در صورت همراهی نکردن مردم، شاهد یک فاجعه کرونایی خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آنچنان که کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونای دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه روز یکشنبه اعلام کرد، در شبانه‌روز گذشته ۴۰ مورد بیمار مثبت بستری مبتلا به کرونا در استان شناسایی شده و اکنون ۵۰۸ بیمار کرونایی در مراکز درمانی استان بستری هستند. این آمار حتی ۲۴ نفر از تعداد بستری‌ها در پیک موج اول کرونا هم بیشتر است.

آمار بیماران بستری کرونا در استان در ۱۱ شهریور ماه فقط ۱۸۴ نفر بود و تا آن زمان روزانه حدود ۱۰ تا ۱۵ بیمار جدید به تخت های بیمارستانی اضافه می شد؛ از ابتدای مهرماه اما این آمار به بیشتر از ۴۰ و گاهی به ۵۵ بیمار جدید هم رسیده است.

این اعداد وقتی اهمیت بیشتری پیدا می کنند که بدانیم "قدرت کشندگی" ویروس کرونا در موج سوم بیشتر شده است؛ آنچنان که محمودرضا مرادی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به ایرنا گفت: قدرت کشندگی ویروس کرونا در موج سوم اضافه شده و جوانان و اطفال را هم درگیر می کند.

سلام به مرگ!

از اواسط شهریور با آغاز سفرهای پایان تابستان و کاهش استفاده از ماسک و رعایت نکردن فاصله فیزیکی، آمار مبتلایان و بستری‌های استان رو به افزایش گذاشت و تخت های بیمارستان های کرمانشاه روز به روز پُرتر شد.

به گفته هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه "استفاده از ماسک در استان نسبت به میانگین کشوری کاهش پیدا کرده و به زیر ۵۴ درصد رسیده در حالی که میزان استفاده از ماسک در کشور ۶۱ درصد است."

تا اواسط شهریور آمار بستری های جدید و بهبودیافته‌ها تقریبا برابری می کرد و فشار بر کادر درمان خیلی بالا نبود اما از هفته گذشته آمار بستری های روزانه ۲۰ تا ۲۵ نفر بیشتر از بهبود یافته هاست؛ یعنی روز به روز بر تعداد تخت‌های اشتغال شده افزوده می شود.

اگر این وضعیت ادامه پیدا کند تا چند هفته آینده دیگر خبری از تخت های خالی نیست؛ این اتفاق برای بیمارانی که نیازمند اکسیژن و بخش مراقبت های ویژه(ICU) هستند یعنی به آغوش کشیدن مرگ.

ظرفیت بستری محدود است

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، اکنون وضعیت کرونایی استان "قرمزِ هشدار دهنده" است و گرچه دانشگاه علوم پزشکی با بالاترین ظرفیت ممکن در حال خدمت رسانی به بیماران کرونا است اما ظرفیت خدمت‌رسانی محدود بوده و در صورت رعایت نشدن پروتکل های بهداشتی، بزودی تخت های بیمارستانی پُر خواهند شد.

جمعیت بالای بیماران بستری فشار مضاعفی را هم بر کادر درمان تحمیل می کند که این رویداد علاوه بر خسته و بی انگیزه کردن پزشکان و پرستاران، احتمال ابتلای آنان به کرونا و کمبود نیرو در مراکز درمانی را هم افزایش می دهد. کاهش خدمات درمانی نیز یک نتیجه دارد: افزایش مرگ و میر مبتلایان.

تذکر به ادارات

ستاد کرونای استان کرمانشاه از ابتدای مهرماه محدودیت های ۱۹ گانه‌ای را برای مقابله با کرونا تصویب و ابلاغ کرده اما بخشی از آنها توسط شهروندان و برخی هم توسط ادارات رعایت نمی شوند. مانند فعالیت بدون نظارت باشگاههای ورزشی که استاندار کرمانشاه روز شنبه از آن انتقاد کرد و به مدیرکل ورزش و جوانان تذکر داد.

به دنبال این تذکر، صابر رحیمی مدیرکل ورزش و جوانان استان از تشدید نظارت‌ها بر عملکرد اماکن و باشگاه‌های ورزشی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی خبر داده است.

توصیه و هشدار مسئولان

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه شرایط کرونایی استان مطلقا خوب نیست، هشدار داده است: اگر پروتکل های بهداشتی رعایت نشود، هزینه سنگینی پرداخت خواهیم کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه هم بر ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی به ویژه زدن ماسک و خودداری از تجمعات غیرضروری از سوی همه شهروندان و ادارات تاکید کرد و گفت: رفتن به مسافرت، خرید، برپایی مراسم و دید و بازدید، جلسات کاری و بازدید های عمومی مسئولان باید به کمترین میزان کاهش پیدا کند.

سفر هوایی و زمینی به عراق، مطلقا ممنوع

اکنون مسئولان ارشد استان در کنار تلاش برای همراه کردن شهروندان به رعایت شیوه نامه های بهداشتی، نسبت به ۲ رویداد پیش رو که احتمال شیوع ویروس را بالا می برد، هشدار داده اند.

نخست ۲ تعطیلات ۲ روزه (۱۷ و ۱۸ مهر و ۲۵ و ۲۶ مهر) که احتمال موج جدید سفرها را بالا برده و دیگری پیاده‌روی اربعین که البته بنابر اعلام رئیس جمهوری و ستاد ملی کرونا ممنوع شده است.

حجت‌الاسلام حسن روحانی، رییس جمهوری روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: مرزهای کشور با عراق به طور کامل بسته است و امسال راهپیمایی نمادین اربعین در داخل کشور هم اجرا نمی‌شود.

پلیس راهور ناجا هم اطلاعیه داد که "تمام مرزهای چهارگانه زمینی مهران، شلمچه چذابه و خسروی از سوی هر دو کشور مسدود بوده و بر اساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، حرکت به سمت مرزها ممنوع است."

سردار علی جاویدان، فرمانده انتظامی استان کرمانشاه نیز از زائران خواسته است که تقاضای رفتن به مرز خسروی و سفر به عتبات عالیات برای شرکت در مراسم اربعین را نداشته باشند.

در ملاقات مرزی اضطراری بین فرمانده مرزبانی ناجا و کلانتر مرزی بدره عراق هم، ۲ طرف بر ممنوعیت کامل ترددهای مرزی در ایام اربعین تاکید کرده اند.

البته نه فقط در زمین که سفرهای هوایی به عراق هم از ۱۳ مهر ممنوع شده و طبق گفته رئیس سازمان هواپیمایی ایران، ایرلاین‌های هر کشور، فقط دیپلمات‌ها و اتباع مقیم کشور خود را جابه‌جا می کنند.

بر اساس آمار رسمی دولت عراق تاکنون ۹ هزار و ۳۴۷ نفر در این کشور بر اثر ابتلا به کرونا جان باخته‌اند و جدا از ممنوعیت های قانونی، هرگونه سفر به این کشور احتمال ابتلا به کرونا را در پی دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha