موانع و چالش‌های توسعه گردشگری شهرستان اردل

۱۲ مهر ۱۳۹۹، ۹:۴۸
کد خبر: 84062534
عاطفه جعفری نژاد
موانع و چالش‌های توسعه گردشگری شهرستان اردل

شهرکرد- ایرنا- شهرستان اردل چهارمحال و بختیاری یکی از مناطق خوش آب و هوا با طبیعت بکر است که برای سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف به ویژه گردشگری یک پتانسیل ناشناخته است.

برخی از مردم منطقه معتقدند که اردل از گذشته‌های دور، یکی از مراکز ییلاقی و اسکان عشایر ایل هفت لنگ بختیاری بوده است.

شهر اردل مرکز این شهرستان دارای اکوسیستم‌های ویژه و چشم اندازهای طبیعی، مرتعی، جنگلی، و کوهستانی است.

شهرستان اردل به واسطۀ داشتن چشمه‌های آب سرد به یکی از قطب‌های پرورش ماهی قزل آلا درکشور تبدیل شده است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردل در خصوص ظرفیت‌های گردشگری شهرستان اردل می‌گوید: اردل جزء قدیمی‌ترین شهرستان‌های استان است.

علیرضا نصیری در گفت و گو با ایرنا افزود: از لحاظ طبیعت دارای جاذبه‌های طبیعی گردشگری از جمله جنگل‌ها، چشمه‌سارها، آبشارها و رودخانه‌هاست.

وی افزود: یکی از زمینه‌های جذب گردشگر و توریست، داشتن زمینه‌های بالقوه و بالفعل است و چشمه مولا آلیکوه، آب سرده رستم‌آباد، باغ رستم اردل، رودخانه کاج، رودخانه بهشت‌آباد، چشمه‌سارها و آبشار لندی، ظرفیت عشایر، آبشار زردلیمه از پتانسیل‌های گردشگری این شهرستان است.

به گفته وی، از دیگر ظرفیت‌های این منطقه می‌توان به ابنیۀ تاریخی از جمله قلعه‌خان، آسیاب و حمام‌های قدیمی و همچنین میراث ناملموس از جمله فرهنگ و آداب و رسوم و فرهنگ عشایری اشاره کرد.

سد و دریاچه کارون ۴ ظرفیت گردشگری مهم شهرستان اردل 

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردل گفت: یکی از ظرفیت‌های بسیار مهمی که قابلیت متحول کردن صنعت گردشگری استان را دارد،سد و دریاچه کارون۴ است.

نصیری افزود:این منطقه به دلیل دارا بودن شرایط لازم از جمله جاده، برق، آب و زمینه به اندازۀ کافی قابلیت این را دارد تا در آینده به یکی از قطب‌های گردشگری استان تبدیل شود.

رییس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری شهرستان اردل در خصوص موانع و چالش‌های پیش‌روی صنعت گردشگری بیان کرد: اردل ظرفیت‌های گردشگری زیادی دارد اما به دلیل زیرساخت‌های کمی که در این شهرستان وجود دارد، هنوز نتوانسته آن‌گونه که شایسته است به دیگران معرفی شود.

مهمترین موانع توسعه گردشگری اردل در اختیار نداشتن زمین های لازم است

به گفته وی، یکی از مشکلات اردل در بخش گردشگری این است که زمین این مناطق در اختیار گردشگری نیست و این خود مانع بزرگی در جهت رشد صنعت گردشگری این شهرستان است.

نصیری افزود:برخی ادارات از جمله حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی با توجه به قوانینی که دارند، مانع انجام کار می‌شوند و بخش گردشگری در خصوص تغییر کاربری برای ایجاد اقامتگاه با مشکلاتی روبرو است و نمی توان طرح و زیرساخت ایجاد کرد.

وی عنوان کرد: صنعت گردشگری می‌تواند منجر به رشد و شکوفایی، جذب سرمایه، ایجاد اشتغال و رشد صنعت شود و انتظار است مسوولان و نمایندگان مجلس در این زمینه نگاه ویژه ای داشته باشند.

اختلاف میان دستگاه‌ها مانع پیشرفت گردشگری اردل می‌شود

او افزود: در واقع اختلاف بین دستگاه‌ها و ادارات مانع پیشرفت می‌شود،چرا که مالکیت زمین‌ها و مناطق بکر در اختیار گردشگری  نیست و باید ملک و زمین واگذار شود تا بتوان طرح‌های را در آن اجرا کرد.

به گفته وی، برای اجرا و احداث هر زیر ساخت باید ابتدا زمین در اختیار گردشگری قرار گیرد، سپس طرح جامع آن تهیه شود تا از طریق چاپ آگهی به مزایده گذاشته شود و سرمایه‌گذاران جذب شوند.

نصیری افزود:مشکل عمده دیگری که وجود دارد در بحث جذب سرمایه‌گذار است، به عبارتی هیچ گونه فعالیتی برای اطلاع‌رسانیِ درست و ایجاد انگیزه در سرمایه‌گذار برای سرمایه‌گذاری در این بخش صورت نمی‌گیرد.

به گفته وی، برای جذب سرمایه‌گذار باید هزینه کرد به گونه‌ای با اعطای بسته‌های تشویقی و حمایتی، تسهیلات، زمین و امکانات جذبشان کرد.

میراث فرهنگی در صورتی که طرح گردشگری مطابق با قانون ارایه دهد  اداره منابع طبیعی زمین مورد نظر را در اختیار قرار می دهد

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیرداری شهرستان اردل در خصوص تعیین نشدن تکلیف و واگذاری اراضی به اداره میراث فرهنگی می‌گوید: تاکنون هرگاه اداره میراث فرهنگی در زمینۀ احداث و ایجاد تاسیسات در راستای طبیعت‌گردی زمینی درخواست کرده است، در اختیارش قرار داده شده است.

سلیمان بهمنی در گفت و گو با ایرنا افزود:برای احداث هرگونه زیرساخت لازم است طرحی نوشته شود، این طرح چارچوب‌هایی دارد و تمام مباحث مورد نیاز در آن گنجانده شده است.

به گفته وی، ادارۀ میراث فرهنگی و سرمایه‌گذاران با ارائه طرح خود به این اداره، در صورت نبود مشکل و تأیید می‌توانند اقدام به ساخت و پیاده کردن طرح خود کنند و در این زمینه هیچ مشکلی وجود ندارد.

وی افزود:. برای مثال ادارۀ منابع طبیعی اراضی پارک جنگلی شیاسی، گندمکار و حتی اردل به میزان ۹۰هکتار را در اختیار شهرداری قرار داده است.

به گفته بهمنی، همچنین مجتمع گردشگری حاشیۀ کارون ۴ را واگذار کرده است.

وی افزود: در خصوص واگذاری اراضی چشمه مولا چون پایین دست آن جزء اراضی مستثنیات مردم است، اداره منابع طبیعی حق مداخله ندارد، اما اراضی پشت طرح در اختیار منابع طبیعی است.

رییس اداره منابع طبیعی شهرستان اردل تأکید کرد: به طور کلی در خصوص احداث هر زیرساختی، اگر میراث فرهنگی طرح مورد نظر خود را پیشنهاد دهد و سرمایه‌گذار پیدا کند(به شرط عدم وجود هرگونه مشکل و تأیید نهایی) واگذاری از طریق امور اراضی صورت می گیرد.

بهمنی گفت:همچنین تغییر کاربری اراضی در حیطۀ وظایف جهاد کشاورزی استان است.

رییس اداره منابع طبیعی شهرستان اردل عنوان کرد: یک نگرانی بزرگی که درخصوص ورود گردشگر به استان و شهرستان وجود دارد، بحث برهم زدن طبیعت است که آن را به حالت اولیه بر نمی گردانند.

بهمنی گفت: متاسفانه گاهی پیش آمده است که برخی از گردشگران بر اثر سهل‌انگاری منجر به آتش سوزی و تخریب منابع طبیعی شده‌اند و یا دست به شکار و ماهیگیری و به خطر انداختن گونه‌های جانوری زده‌اند.

به گفته وی، از طرفی با وجود ظرفیت‌های گردشگری بسیار زیادی که اردل دارد، متاسفانه هنوز زیرساخت‌ها و امکانات لازم برای گردشگران از جمله اقامتگاه، هتل و حتی مهمانسرا وجود ندارد که گردشگر روی آن حساب کند، همچنین نیاز به فرهنگ سازی در خصوص نحوۀ برخورد و رفتار با گردشگر احساس می شود.

البته،در پاسخ به  سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر ارائۀ طرح های گردشگری شهرستان اردل، رئیس اداره میراث  فرهنگی شهرستان در این خصوص  پاسخگو نبود

رییس حفاظت محیط زیست شهرستان اردل، نیز در خصوص همکاری با اداره میراث فرهنگی عنوان کرد: اداره حفاظت محیط زیست هیچ گونه مالکیتی در خصوص اراضی ندارد چون متعلق به منابع طبیعی است، در این مبحث نمی‌تواند ورود پیدا کند.

حسین امانی در گفت و گو با ایرنا افزود:اگر برای دفن و جمع‌آوری زباله هر گونه تعامل و همکاری از اداره حفاظت محیط زیست خواسته شود، انجام می‌شود.

اسکان گردشگر از چالش‌های گردشگری اردل است

رییس اداره محیط زیست اردل در خصوص چالش‌ها و خلأ‌های پیش‌روی صنعت گردشگری این شهرستان گفت: مشکل اصلی و عمدۀ در بحث اسکان گردشگر است و همچنین در مناطق گردشگری جایی برای نشستن وجود ندارد و نیاز به فضاسازی در این خصوص است.

امانی گفت: مشکل دیگری که وجود دارد  سخت‌گذر بودن مسیر است، تعدادی از جاده‌ها خاکی و پر از دست‌انداز است و این مانع جذب گردشگر و توسعۀ صنعت گردشگری می‌شود.

روح الله سعیدی، رییس جهاد کشاورزی شهرستان اردل در خصوص تغییر کاربری اراضی بیان کرد: تغییر کاربری مستثنیات ملی ممنوع است، مگر اینکه موافقت اصولی بگیرند.

به گفته وی،این اداره بر اساس قانون برخورد می کند، اراضی و مستثنیات را اگر اداره متولی طرح توجیهی موضوع را ارائه دهد( به شرطی که اراضی درجه یک نباشند) در امور اراضی مطرح می شود.

ظرفیت‌های گردشگری شهرستان اردل شامل کارون ۴، رودخانه ارمند و بازفت، جنگل‌های بلوط میانکوه و شلیل، آبشار لندی، مراتع کوهستانی شلیل و دورک قنبری، پارک جنگلی شیاسی و گندمکار، چشمه سرخون، چشمه شلیل، ایلراه دزپارت(مسیر کوچ عشایر ) ارتفاعات کوه بزیمنی و گره، چشمه آب سرده، طبیعت روستای کاوند، آبشار و حاشیۀ روخانه کاج و بالد، رودخانۀ عزیز آباد، طبیعت منطقه کری و چهاربنیچه، چشمه مولا است.

سرداب رستم آباد، باغ رستم اردل، منطقۀ دهدلی، آبشار زردلیمه، چشمه بادره، دشت دیناران، رودخانه سرخون، شالیزارهای میانکوه، شلیل، بهشت آباد و اردل و شیلات های پرورش ماهی، بافت تاریخی شهرستان اردل، منطقۀ پل ملک، روستای سرپیر و فرهنگ عشایری پتانسیل گردشگری دیگر اردل است.

به گزارش ایرنا،اردل در ۷۵کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha